Start > Körkortsforum > Nån mer som behövt extremt mån…

Nån mer som behövt extremt många lektioner?

Gäst 2012-05-08 00:36 ! Citera #
Undrar om jag är ensam om att ha behövt extremt många körlektioner? Har ingen möjlighet alls att köra privat, utan har kört på trafikskola i ett drygt halvår. Snart har jag tagit 40 dubbellektioner - jepp, det motsvarar 80 enkellektioner; gissningsvis blir det typ 90 innan jag är färdig. Tyvärr inget tryckfel. =(

Har nästan gått igenom hela körutbildningen (bara motorväg och lite annat som återstår), men är fortfarande en usel förare. Är mer teoretiskt än praktiskt lagd och tycker att bilkörning är skitsvårt. Kämpar med krypkörning, fickparkering m.m. Teoriprovet kommer att gå som en dans, men jag förstår inte hur jag någonsin ska klara uppkörningen.

Jag känner mig som ett sånt ärkepucko som inte lyckas lära mig fortare. Snälla, säg att det finns åtminstone nån mer som sitter i samma båt!

/Snart 30-årig tjej som känner sig fruktansvärt korkad och klantig
killer 2012-05-08 01:15 ! Citera #
90 lektioner är ingenting jämfört med många andra.
Gäst 2012-05-09 14:51 ! Citera #
Jag är uppe i 30 lektioner nu (á 60 minuter), och känner mig fortfarande osäker. Så fort det blir en stressig situation blir jag riktigt nervös och det känns som att allt låser sig. Läraren har sagt att 50 lektioner kommer att behövas och när hon sa det för flera lektioner sen tänkte jag ”men jösses vad många”. Nu känns det helt plötsligt inte som så många, för jag måste verkligen få bort nervositeten. Den sätter stor käppar i hjulen för min framgång när det gäller körningen. Jag är också runt 30 och har alltid haft problem med nervositet inför ”nya moment i livet”. Man kan ju tycka att efter 30 timmars körning borde det inte längre vara så nytt, och visst märker jag skillnad, men ja 50 lektioner, minst, lär det bli.

Idag bokades halkbanan in.

Jag känner mig riktigt kass som inte får till det helt och hållet, men skam den som ger sig!

Vi ska klara det!! :-)

Kör du något privat?
Moi 2012-05-11 07:11 ! Citera #
*räcker upp hand*

Hej, jag är tjej, 31 och kommer ha kört mellan 55-60 lektioner á 40 min när jag gör min uppkörning.
Jag kör faktiskt privat också så jag är väl en ännu större jubelidiot än någon annan :)
När jag var kring 30 lektioner hade jag gått genom alla moment men var så fruktansvärt nervös både för att jag inte litade till mig själv och för att jag kände att läraren satt och kritiserade och granskade allt jag gjorde.
Nu vid 50 lektioner och efter halkan har det lossnat och nu säger gubben inget speciellt, bara petitesser som att jag blinkade 1 meter för tidigt eller nåt.
Sanningen är att trafiklärare är egenföretagare i trafikskolan och de försöker dra ut så mycket pengar de bara kan. Jag tycker iof det är OK för jag vill bli en trygg och säker förare. Önska mig lycka till på teori och uppkörning! :D
Gäst 2012-05-15 12:00 ! Citera #
Jag har inte koll på hur många körlektioner jag tog. Men det tog mig 7,5 år att ta körkort (inkl. flera långa uppehåll, varav det längsta var drygt 1 år). Så det blev väldigt många. Bytte körskola efter tvåsiffrigt antal lektioner, för att lärarens metoder inte passade mig alls och han totalt krossade mitt självförtroende. Sen var det bara att börja om på en ny skola... Har som sagt inte koll på hur många lektioner det blev, men det jag vet är att det blev väldigt många.
Gäst 2012-06-07 19:10 ! Citera #
Såg ursprungliga inlägget och har lite tips till dig som är teoretisk lagd: Själv är jag också ganska teoretisk lagd men det gåri nte alltid så bra i praktiken. För mig lossnade det väldigt mycket när jag läste på om hur bilen fungerar rent mekaniskt för att kunna bättre förstå hur man ska optimera körningen, kanske något som skulle hjälpa?

Kan också tipsa om rent körteknik är bättre skrivet i de gamla körkortsböckerna (före år 2000), har lånat hem en och där står det smarta saker man lär sig på körskolan i ren textformat - väldigt användbart!
Gäst 2012-10-15 00:26 ! Citera #
Hej! Här är Sussi som startade tråden. Vill bara säga att EFTER 138 KÖRLEKTIONER HAR JAG MITT KÖRKORT!!!! :D

(Alltså omräknat till 40-minuters enkellektioner. Motsvarar 69 dubbellektioner.)

Både teori och uppkörning gick på första försöket! I ”omöjliga” Uppsala. Att jag skulle få nästan full poäng på teorin (64/65) hade jag räknat med (har pluggat hårt och länge). Men att uppkörningen någonsin skulle bli godkänd, ever, har jag hunnit tvivla på väääldigt många gånger under det gångna året. Nu har det där fula, vackra rosa plastkortet legat i min plånbok i snart 2 månader, men det känns fortfarande smått overkligt ibland ;)

Och nej, det är inte trafikskolans fel att det tog lång tid – de har varit superschyssta, men jag hade knappast blivit en trafiksäker bilförare på färre lektioner. För vissa personer tar det helt enkelt lång tid att lära sig koordinera alla sjuttielva händer och fötter och spakar och pedaler, och samtidigt ha koll på trafiken. Uppsala är dessutom en svår stad att köra i.

(Ingen mobbing nu, va? Vill bara berätta det här som en uppmuntran om det är någon annan som har kämpat med lektionerna länge, och kanske känner sig lika misslyckad som jag har gjort: DET GÅR OM MAN BARA FORTSÄTTER KÄMPA!!! Ge inte upp!!!) :D
Gäst 2012-10-15 00:49 ! Citera #
Siwa
Såg ursprungliga inlägget och har lite tips till dig som är teoretisk lagd: Själv är jag också ganska teoretisk lagd men det gåri nte alltid så bra i praktiken. För mig lossnade det väldigt mycket när jag läste på om hur bilen fungerar rent mekaniskt för att kunna bättre förstå hur man ska optimera körningen, kanske något som skulle hjälpa?

Kan också tipsa om rent körteknik är bättre skrivet i de gamla körkortsböckerna (före år 2000), har lånat hem en och där står det smarta saker man lär sig på körskolan i ren textformat - väldigt användbart!


Mycket bra tips. Jag har också kollat litegrann i en äldre körkortsbok och haft hjälp av det. Väldigt konstigt att de har tagit bort en del sådana saker i nyare versioner - det skrivs ju så mycket i bokens inledning om individuella lärstilar m.m. Då tycker man ju att de hade kunnat tänka på oss som faktiskt lär sig lättast genom att först läsa och förstå en text i lugn och ro hemma, och efteråt tillämpa det praktiskt i bilen. När man sitter i bilen bredvid läraren är det så mkt annat att tänka på, att hjärnan lätt går i baklås om man ska ta in komplexa muntliga instruktioner samtidigt, åtminstone i början när allt är nytt och ovant.
Gäst 2012-10-17 16:45 ! Citera #
Sussi82
Hej! Här är Sussi som startade tråden. Vill bara säga att EFTER 138 KÖRLEKTIONER HAR JAG MITT KÖRKORT!!!! :D

(Alltså omräknat till 40-minuters enkellektioner. Motsvarar 69 dubbellektioner.)

Både teori och uppkörning gick på första försöket! I ”omöjliga” Uppsala. Att jag skulle få nästan full poäng på teorin (64/65) hade jag räknat med (har pluggat hårt och länge). Men att uppkörningen någonsin skulle bli godkänd, ever, har jag hunnit tvivla på väääldigt många gånger under det gångna året. Nu har det där fula, vackra rosa plastkortet legat i min plånbok i snart 2 månader, men det känns fortfarande smått overkligt ibland ;)

Och nej, det är inte trafikskolans fel att det tog lång tid – de har varit superschyssta, men jag hade knappast blivit en trafiksäker bilförare på färre lektioner. För vissa personer tar det helt enkelt lång tid att lära sig koordinera alla sjuttielva händer och fötter och spakar och pedaler, och samtidigt ha koll på trafiken. Uppsala är dessutom en svår stad att köra i.

(Ingen mobbing nu, va? Vill bara berätta det här som en uppmuntran om det är någon annan som har kämpat med lektionerna länge, och kanske känner sig lika misslyckad som jag har gjort: DET GÅR OM MAN BARA FORTSÄTTER KÄMPA!!! Ge inte upp!!!) :D


Det var ju förväl att det finns fler därute! Jag började nästan tro att jag var tappad som liten!
Har dock kuggat två gånger på uppkörningen (senast idag)...
Jag har visserligen ”bara” tagit 64 timmeslektioner och funderar nu på om jag ska köra privat den sista tiden som är kvar...Det är långt till lön och imorgon får jag reda på ny tid.
Marquee Moon 2012-11-28 16:30 ! Citera #
Tog 45 lektioner. :D
Det är bara att inse att vissa behöver mer träning än andra! Visst kan man bli stressad av att folk bara har behövt ta 6 lektioner men se det så här att du förmodligen kommer att få valuta för dina pengar. Jag tror inte att du är ett dugg dum i huvet. Har en kompis som forskar i nåt biomedicinskt på uni, en smart tjej, som fick göra om teoriprovet tre gånger. Så deppa inte utan fortsätt kämpa!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest