Start > Körkortsforum > Hur ska man minska chansen för…

Hur ska man minska chansen för Vattenplaning.

msr 2012-03-30 18:00 ! Citera #
Köra med minst 3 mm däck
Köra med breda däck
Använda väggrenen
Hålla Låg fart

Vad skulle ni svarat? Jag anser att det inte finns något bra svarsalternativ, då vattenplaning kan inträffa även om man håller låg fart, samt att det inte är tillåtet att köra på väggrenen...
Gäst 2012-03-30 18:18 ! Citera #
Jag tror att det sista alternativet, hålla låg fart, är det mest effektiva för att undvika vattenplaning.
inspektörn 2012-03-30 19:20 ! Citera #
Eh, vattenplaning vid låg fart?? Hur fasen då??
msr 2012-03-30 20:52 ! Citera #
inspektörn
Eh, vattenplaning vid låg fart?? Hur fasen då??

Citerar ifrån körkortsboken.
Hastigheten har en avgörande roll för vattenplaning, redan vid låga hastigheter kan däcken vattenplana när du kör igenom en djup vattensamling.
inspektörn 2012-03-30 22:38 ! Citera #
Msr, visst om du har höga varvtal och låg växel så spinner nog hjulen loss, men det räknar jag inte som vattenplaning utan låg friktion samt nybörjarbeteende! Rent generellt är ju vattenplaning en stor mängd vatten på körbanan som inte däcken klarar av att transportera bort därför bildas en ”vattenkudde” under däcket som lyfter bilen från vägbanan och därmed förlorar man väggreppet. Hur en ”vattenkudde” skall kunna bildas i låga hastigheter och kunna lyfta bilen vet jag inte, kan någon förklara?
msr 2012-03-31 15:40 ! Citera #
inspektörn
msr, visst om du har höga varvtal och låg växel så spinner nog hjulen loss, men det räknar jag inte som vattenplaning utan låg friktion samt nybörjarbeteende! Rent generellt är ju vattenplaning en stor mängd vatten på körbanan som inte däcken klarar av att transportera bort därför bildas en ”vattenkudde” under däcket som lyfter bilen från vägbanan och därmed förlorar man väggreppet. Hur en ”vattenkudde” skall kunna bildas i låga hastigheter och kunna lyfta bilen vet jag inte, kan någon förklara?

Fråga inte mig, jag säger bara vad som står i boken. Jag har inte körkort, så jag vet inte. Tyckte det var lite konstigt formulerat bara.
sven3 2012-03-31 16:02 ! Citera #
Kör saktare, använd bra däck.
Gäst 2012-03-31 23:51 ! Citera #
Om du har väldigt utslitna däck och det är mycket vatten så kan du nog få vattenplaning. Det kanske inte alltid blir en så kraftig planing men i alla fall tillräckligt för att få betydligt sämre grepp än vanligt, skulle jag tro.
Och om du får vattenplaning så ska du göra samma sak som du skulle ha gjort om du får sladd på hal is, frikoppla eller i alla fall släpp gasen o bromsa inte kraftigt så att du har kvar så mycket kontroll som möjligt
Jacob93 2012-04-22 16:34 ! Citera #
msr
Köra med minst 3 mm däck
Köra med breda däck
Använda väggrenen
Hålla Låg fart

Vad skulle ni svarat? Jag anser att det inte finns något bra svarsalternativ, då vattenplaning kan inträffa även om man håller låg fart, samt att det inte är tillåtet att köra på väggrenen...

* Jag är rätt säker på att man absolut inte bör köra med breda däck för att minska risken för vattenplaning: ”Bredare däck innebär mer vatten som måste pressas undan, vilket leder till större risk för vattenplaning.” - https://korkortonline.se/teori/styrning/
* Även om dina däck har 3 mm djupa mönster kan man fortfarande få vattenplaning beroende på hur snabbt du kör.
* Att använda vägrenen ser jag som ett alternativ om vägrenen är tillräckligt stor och om det är en enda vattenpöl du syftar på.
* Att hålla låg fart ser jag i alla fall som det bästa alternativet eftersom det är enklaste och du minskar så klart risken att tappa kontrollen på bilen även när du kör på vägrenen.
aivi 2012-04-23 22:13 ! Citera #
msr
Köra med minst 3 mm däck
Köra med breda däck
Använda väggrenen
Hålla Låg fart

Absolut hålla låg fart. Breda däck ökar ju risken för vattenplaning så det går ju bort direkt. När det gäller mönsterdjup så försämras de väl avsevärt i vatten när de är mindre än 6 mm kvar? Vill minnas att det är så.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest