Start > Körkortsforum > När ska man börja plugga?

När ska man börja plugga?

Gäst 2012-03-28 11:33 ! Citera #
Jag tror att ju längre period man har haft på sig att plugga in något, ju längre sitter det kvar. Om man tar många chanser och lär sig i mindre portioner så hinner det sjunka in, och det känns inte så tungt när man väl drar igång. Börjar man långt i förväg så slipper man den korvstoppning som inför ett prov i skolan, då man tryckt in allt i huvudet bara för att ha glömt det en vecka senare..
Gäst 2012-03-29 16:34 ! Citera #
6 månader känns väldigt överdrivet, man börjar väl plugga så att man hinner läsa igenom allt tills man är säker på det. Jag tror inte att det tar så lång tid som 6 månader men alla läser ju i olika takt. Man plockar ju upp saker på vägen också, man behöver inte begrava huvudet i en bok man kan prata med kompisar eventuella syskon eller sina föräldrar om vad de tycker. Allt är ju inte hugget i sten, vissa saker får man bedöma själv.
Gäst 2012-04-12 18:14 ! Citera #
Jag skulle säga som ’’msr’’ säger, att man inte kan börja plugga för tidigt.. Finns inte någon gräns för vad som ’’för tidigt’’. Jag personligen tror bara det är bra om man börjar tidigt.

Tar ett exempel: Om man läst om hur man kör i rondeller redan något år innan man gör teoriprovet så kanske man varit med i någon situation med sina föräldrar/sina kompisar när de kör bilen och man reagerar på något som de gör bra/dåligt, t.ex. inte blinkar, väljer rätt körfält.. Då blir det lättare för en själv att relatera eftersom man redan läst det i teoriboken samtidigt som man får ’’smakprov’’ från verkligheten. Och jag tror att kunskapen stannar mycket enklare i ens huvud då.

Och då sitter det ju kvar riktigt bra när man hårdpluggar de där veckorna innan teoriprovet!
Queen 2012-04-14 18:54 ! Citera #
killer


Måste bara lägga till.. Jag är själv 22 och har inte körkort, än. Jag tänker tillbaka på mig själv när jag var 18 och nu - och märker stor skillnad. När jag var i den åldern tänkte jag på ett sätt som skulle sätta mitt liv och mitt körkort i fara. Självklart är jag fortfarande ung och visst brinner jag och kämpar för körkortet, men inte samma som det var då.


Lustigt, jag fyller 22 i år och har likadana tankar som dig! Känner mig så otroligt mycket mognare (i körsättet) nu än när jag var 18 och övningskörde, jag verkligen tar in allt och har förstått att köra inte handlar om att imponera eller köra snabbt. Och det må jag säga, påverkar eennoormt! Jag är inte alls besviken på att jag inte har tagit körkortet tidigare, känns till och med bra. Jag tror jag hade tillhört gruppen ”olycksfågel” annars haha. Var väldigt impulsiv förut ;)

Och till Evelina säger jag som många andra redan sagt: plugga nu! Jag började plugga i januari och jag har uppkörning nu i slutet av april. Men då har jag pluggat lite till och från sen jag var ca 17 år och jag har även övningskört till och från sen dess. Och nu när jag pluggar känns väldigt mycket igen. Känns inte som ett helt nytt ämne liksom. Så börja nu!
Gäst 2012-04-15 02:17 ! Citera #
Kan bara instämma med de andra. Började själv ca 6 månader innan körkortet och läste varje dag från och till skolan. Fick 63/65
Coopah 2012-04-17 03:46 ! Citera #
Plugga så pass mycket att du känner dig redo när det är dags. Det borde inte vara någon stress i att boka proven. Utan plugga på och när du tycker att det sitter så är det bara att köra (hehe)!
Jacob93 2012-04-22 17:11 ! Citera #
Evelina!
Är det för tidigt att börja plugga 6 månader innan man är 18? :)

Finns inget ”för tidigt”, det är bara att tuta och köra. :)
Jag började lära mig skyltar när jag var 12 år, av eget intresse faktiskt. Jag kände att det var ett måste när jag var ute och gick i stan och inte förstod vad alla skyltar betydde. Dessutom om du kan alla skyltar i förväg kommer du ha lättare för dig att repetera vilken jag har; jag kan verkligen alla skyltar haha xD. Om du nu inte är allmänt intresserad av att lära dig hur trafiksystemet fungerar så tycker jag att 6 månader innan är lagomt. Du lär säkert hinna läsa om boken flera gånger och öva på frågor under tiden.
Gäst 2012-04-23 23:27 ! Citera #
Evelina!
Är det för tidigt att börja plugga 6 månader innan man är 18? :)


haha nej nej, inget är för tidigt bara bra att du läser innan så att du är förberedd. Det är bra att läsa på nu eftersom när du sen fyller arton kan du ju allt och då kmr allt gå mkt fortare och bli mkt enklare för dig på samma gång. Däremot kan det bli dyrt för dig om du bara kör med trafikskolan och inte kör på ett tag för att sedan ta igen, men ta det med de och se vad de tkr.
Liam 2021-05-26 15:59 ! Citera #
Jag ska ha mitt prov den 5 juli 2021. Är det lagom om man pluggar 2 veckor innan och läser hela boken en gång varje dag och göra 2-3 slutester.
Totte 2021-05-27 04:07 ! Citera #
Liam, jag tycker du börjar alldeles för sent. Du skulle börjat för minst en månad sedan, helst 2-3 för att få ett hum om vad det handlar om och lära dig lite i taget genom djupinlärning istället för ytinlärning (står om detta i teorin). Det kan tekniskt sätt fungera med lite tur ja, men det är en rätt osund idé att börja 2 veckor före provet

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor