Start > Körkortsforum > Tvåfilig rondell

Tvåfilig rondell

Milanda 2012-03-19 17:15 ! Citera #
Om jag ligger i ytterfil i en tvåfilig rondell, får jag välja att ligga kvar i rondellen när jag kommer till en avfart?
Gäst 2012-03-19 17:45 ! Citera #
Ja du får tex köra rakt fram om du ligger i högerfilen.
Om du ska rak fram eller höger, högerfil.
Om du ska till vänster, vänster fil
Milanda 2012-03-19 19:16 ! Citera #
Jag undrar för att i vissa rondeller kan man köra ut även när man ligger i vänsterfil. Hur vet man då om bilen i högerfilen ska köra ut eller ligga kvar i rondellen?
Gäst 2012-03-22 13:55 ! Citera #
Milanda
Jag undrar för att i vissa rondeller kan man köra ut även när man ligger i vänsterfil. Hur vet man då om bilen i högerfilen ska köra ut eller ligga kvar i rondellen?


Man ska ju visa med höger blinkers när man ska köra ut ur en rondell - blinkar bilen så ska den ut, om inte så kanske den inte ska ut. Det är dock många som struntar i att blinka i rondeller, så då blir det svårare. Då får man väl försöka titta på placering eller något istället.
Gäst 2012-04-12 17:22 ! Citera #
Man ska bara ligga i vänsterfilen om man ska svänga till vänster om rondellen. Och då ska man blinka och svänga över till högerfilen när man passerar avfarten som ligger på motsatta sidan (o förhållande från vart man kom ifrån).
Det är väldigt viktigt att blinka så att man visar vad man har för avsikter för andra trafikanter och man måste själv vara väldigt uppmärksam på andra trafikanters avsikter då det inte alltid är säkert att de kommer att använda blinkers.

Kolla den här länken på korkortonline. Här kan man se bilder också.
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
Coopah 2012-04-17 03:50 ! Citera #
Bara att hålla med föregående talare. Var uppmärksam och använd blinkers i tid för att visa dina intentioner!
Gäst 2012-04-24 16:08 ! Citera #
Milanda
Om jag ligger i ytterfil i en tvåfilig rondell, får jag välja att ligga kvar i rondellen när jag kommer till en avfart?

Om du ska rakt fram i rondellen ska du placera dig i höger fil, ska du till vänster ska du placera dig i vänster fil och sedan byta till det högra filen efter du passerat andra avfarten på rondellen, dvs avfarten som är rakt fram i rondellen.
Gäst 2012-04-26 00:31 ! Citera #
Driver

Om du ska rakt fram i rondellen ska du placera dig i höger fil, ska du till vänster ska du placera dig i vänster fil och sedan byta till det högra filen efter du passerat andra avfarten på rondellen, dvs avfarten som är rakt fram i rondellen.


Riktigt så enkelt är det inte. Just därför är det viktigt att omsätta teorin i praktisk erfaranhet, och inte blint förlita sig på vad som ordagrant står någonstans i en teoribok.

Det finns flera exempel på tvåfiliga cirkulationsplatser med anslutningsvägar som också har två filer där båda filerna kan användas för fortsatt genomfart rakt fram. Detta brukar ofta anvisas med skyltar ovanför körfälten. Annars försvinner ju nyttan med att skapa ett bättre trafikflöde genom cirkulationsplatser.
Gäst 2012-04-26 12:19 ! Citera #
Hur ser lärare på att man kör vänster fil och åker ut på vänsterfil också? Det känns ju som en onödig risk ibland då rätt många förare kör lite hur dom vill i en rondell och kan därför mycket väl vara kvar i högra filen och kanske tom köra på dig.
Gäst 2012-04-26 12:22 ! Citera #
Gäst
Hur ser lärare på att man kör vänster fil och åker ut på vänsterfil också? Det känns ju som en onödig risk ibland då rätt många förare kör lite hur dom vill i en rondell och kan därför mycket väl vara kvar i högra filen och kanske tom köra på dig.

Jag menar givetvis att det kan kännas riskabelt att svänga till höger i rondellen, istället för att åka ut på vänstra körfilen och sedan byta till höger när man väl kommit ur rondellen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo