Start > Körkortsforum > Lättöl

Lättöl

Joken 2012-03-12 22:18 ! Citera #
Jag har en fråga angående alkohol och bilkörning. Man får ju dricka lätt-öl och sedan köra bil eftersom man inte ”kommer inom ramen” för rattfylla då. Men man kan ju inte dricka hur många lätt öl som helst eftersom man då får mer alkohol i blodet. Så min fråga är hur många lätt-öl man måste dricka för att inte vara ”körduglig” i trafiken?
msr 2012-03-27 01:33 ! Citera #
Joken
Jag har en fråga angående alkohol och bilkörning. Man får ju dricka lätt-öl och sedan köra bil eftersom man inte ”kommer inom ramen” för rattfylla då. Men man kan ju inte dricka hur många lätt öl som helst eftersom man då får mer alkohol i blodet. Så min fråga är hur många lätt-öl man måste dricka för att inte vara ”körduglig” i trafiken?

Det är ju olika från person till person.
Men tänk på att en burk lättöl är likvärdigt som 4 cl starksprit. Du skulle väl inte köra bil efter en shot?
Men hur mycket det krävs för att komam upp i 0.2 promille är ju olika från person till person, det bästa och lättaste är ju att helt enkelt ge fan i att dricka även lättöl om man ska köra bil.
Gäst 2012-06-12 16:46 ! Citera #
Ska du ut o köra - drick inte! Så lätt är det. Hur påverkad du blir av 4cl sprit (en lättöl) beror helt och håller på hur din kropp ser ut. Men som sagt, ska du ut i trafiken så ska du strunta i alkoholen. :)
Gäst 2012-06-13 13:16 ! Citera #
Inte nog med att det är individuellt - det varierar ju dessutom för individen beroende på omständigheter som hur fort man dricker, vad man har ätit osv. Sen beror det ju även på hur lång tid du tänkt vänta från drickandet till bilkörandet. Som tidigare nämnt så är ju det allra bästa att inte dricka alls innan man ska ut i trafiken.
Anno 2012-07-03 18:53 ! Citera #
Som alla andra säger ska du köra så hoppa över alkoholen totalt!.

för om du tillåter små mängder alkohol i samband med körningen så brukar det oftast leda till att man börjar dricka och kör bil men att man säger till själv att jag klara och köra bil efter 4 lättöl utan problem så 5 lättöl är inte heller något problem och så fortätter det till du kör bil onyktert fast du själv anser att du kan klara av och köra bilen perfekt...

summering: ska du köra bil? hoppa över alkoholen...
Plankt0n 2012-07-10 08:55 ! Citera #
Sugen på öl, och ska köra efter? Simpel: Alkohol fritt! :)
PS: Carlsberg alko fria smakar helt OK!
Gäst 2012-07-10 10:43 ! Citera #
Drack 75 cl öl igår (5,2%). 75*5,2*0,025=9,75 cl starksprit. Om man bränner ca 2 cl starksprit per timma så borde det ha tagit mig knappt 5 timmar att bränna den alkoholen. Rörde inte bilen igår, för att vara på den säkra sidan...
Maxini 2012-08-12 15:46 ! Citera #
msr

Det är ju olika från person till person.
Men tänk på att en burk lättöl är likvärdigt som 4 cl starksprit. Du skulle väl inte köra bil efter en shot?
Men hur mycket det krävs för att komam upp i 0.2 promille är ju olika från person till person, det bästa och lättaste är ju att helt enkelt ge fan i att dricka även lättöl om man ska köra bil.


Kom igen nu, en lättöl (33 cl med max 2,25% alkohol) är väl ändå inte mer än max 2 cl starksprit. Eller hur räknar du?
Gäst 2012-08-15 10:42 ! Citera #
Stämmer att 33 cl öl på 2,25% motsvarar ca 2 cl starksprit. Så i snitt borde det väl ta en timma att bränna. Men kom ihåg att det bara är just ’i snitt’...
Gäst 2015-11-25 12:10 ! Citera #
Läst alla kommentarer och ingen svarar på frågan!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov