20 tips? Det var inte lite det. Ska se vad vi kan få ihop
1. Övningskör mycket. Kan du inte hantera fordonet och trafiken så kommer du inte få godkänt.
2. Läs teorin. Körningen blir bara bra i kombination med teori.
3. Kom ihåg att det inte är din rättighet att få ett körkort. Du måste bevisa att du förtjänar det.
4. Lägg fram alla papper du behöver ha med dig kvällen innan, så du slipper springa runt och leta efter något precis innan du ska gå hemifrån.
5. Sov ordentligt innan provet, så du är utvilad när du kommer dit.
6. Kom i tid till provet. Det är alltid bra att ha lite marginal om något oförutsett skulle orsaka försening.
7. Inspektören vet att du är nervös. Det är alla. Det gör ingen nytta att tala om det. Om nervositeten påverkar dig så mycket så du inte kan hantera körningen, så är du inte redo för uppkörning.
8. Under provet: Fokusera inte på om du kommer bli godkänd eller inte. Lägg istället fokus på körningen, så kan du analysera resultatet när du är klar istället.
9. Gå hellre på toaletten innan provet än att sätta dig i bilen och senare inte kunna tänka på annat än att du behöver kissa :P
10. Kom ihåg att inspektören är en vanlig människa. Försök se honom/henne som vikarien för din ordinarie trafikskolelärare/handledare, eller bara en vän du ska skjutsa. Du ska ju trots allt köra precis som du hade gjort om inspektören inte satt där.
11. Försök komma ihåg att det inte är hela världen om du inte klarar provet på första försöket. Det är ju bättre att få veta vad man inte kan och gå hem och lära sig det, än att bli utsläppt i trafiken när man inte är redo för det.
12. Det kan kanske vara en idé att äta/dricka något innan provet. Kanske en chokladbit?
13. Glöm inte att planera körningen.
14. Säkerheten är alltid viktigast.
15. Inställningen ”de måste ju förstå att jag inte kan göra allt bra” är inte rätt attityd. De förstår visserligen att du inte har den erfarenhet som en 45-årig förare har efter 25 år av bilkörande. Men du förväntas trots det kunna hantera trafiken och bilen på ett trafiksäkert sätt.
16. Sunt förnuft kommer man långt med.
17. Om du kuggar så skyll inte det på en tjurig inspektör. Tag istället till dig vad inspektören har att säga och försök bättra dig till nästa gång. Att skylla sina misstag på andra lär man sig inget av.
18. Om du kör på trafikskola på orten där du ska köra upp så vet de ibland var man skulle kunna få köra under en uppkörning. Din lärare kan säkert peka ut några luriga ställen där elever har fått köra förut, så du kan förbereda dig på dem om de skulle komma på ditt prov med.
19. Jag skulle rekommendera att göra körprovet med körskolans bil (om du går på en skola alltså). Då är du van vid bilen och behöver inte oroa dig för att det ska bli ett hinder.
20. Om du har möjlighet så försök köra en timma eller så (med privat handledare eller ännu hellre en trafikskolelektion) precis innan uppkörningen. Jag var själv inte helt på topp under första halvtimman av min entimmeslektion. Men under andra halvan blev det bättre och då hade man fått lite uppvärmning inför uppkörningen.