Start > Körkortsforum > Körskola

Körskola

Gäst 2012-02-19 16:53 ! Citera #
är körskola nödvändigt ifall man anses vara en bra förare av sin privatlärare ?
ifall ja; hur många körlektioner?
Tonja 2012-02-20 19:45 ! Citera #
Jag tycker det är bra och gå körskola för körlärarna lär en så mycket bra saker som en vanlig handledare inte tänker på. Pröva och ta en lektion och se hur det känns? Sen så finns det massa hjälp med teorin med att gå på en körskola, pärmar datorptogram osv. Lycka till!
Gäst 2012-02-21 10:34 ! Citera #
Som Tonja säger så är det inte dumt att ta någon lektion på en trafikskola. Hur många lektioner det blir beror helt på hur mycket finputsning som krävs. Men det går att ta körkort utan att ta lektioner på en skola.
jenniea 2012-02-21 14:30 ! Citera #
Jag ska ta körkort privat för att jag tycker att det känns onödigt dyrt med körskola. Jag känner flera personer som har känt att körläraren har övertalat dem att ta många fler lektioner än nödvändigt, och då kan det ju bli väldigt dyrt.

Jag tror att om man övningskör tillräckligt, har en bra handledare och läser på teorin ordentligt så borde det inte vara några problem att ta körkort privat. Flera av mina vänner och bekanta har klarat det privat och har gett mig rådet att försöka klara det privat först, och sedan om det inte skulle gå så kan man ju alltid ta några lektioner.
inspektörn 2012-02-21 15:44 ! Citera #
Jenniea, du tänker inte på att trafikskolorna har ett krav på sig att minst 65% av dom som dom släpper upp till uppkörning måste vara godkända, annars dras tillståndet att bedriva trafikskola in!
Med tanke på att det inte finns en enda uppkörning där föraren kör perfekt, så tar dom inga risker när det är tveksamma fall.
Dessutom så tjänar inte trafikskolan på att hålla kvar en elev onödigt länge! Dom tjänar på att bli av med eleverna så att de kan ta in en ny som betalar startavgiften! Det är där dom gör pengarna, lektionerna blir fyllda ändå!
Att relatera till personer som är nybörjare i trafiken ger inte särskilt hög tilltro! Våga lita på de proffessionella!
jenniea 2012-02-22 12:43 ! Citera #
inspektörn
Jenniea, du tänker inte på att trafikskolorna har ett krav på sig att minst 65% av dom som dom släpper upp till uppkörning måste vara godkända, annars dras tillståndet att bedriva trafikskola in!
Med tanke på att det inte finns en enda uppkörning där föraren kör perfekt, så tar dom inga risker när det är tveksamma fall.
Dessutom så tjänar inte trafikskolan på att hålla kvar en elev onödigt länge! Dom tjänar på att bli av med eleverna så att de kan ta in en ny som betalar startavgiften! Det är där dom gör pengarna, lektionerna blir fyllda ändå!
Att relatera till personer som är nybörjare i trafiken ger inte särskilt hög tilltro! Våga lita på de proffessionella!


Jag tror ändå att man kan tjäna en hel del på att ta det privat, om man klarar det. Bara man är noga och övar mycket så borde det inte vara några problem tror jag. Och man sparar mycket pengar på att slippa ta körlektioner.
inspektörn 2012-02-22 14:16 ! Citera #
Jenniea, visst kostar det mindre pengar att köra privat, frågan är om du lär dig lika bra. Det ultimata är att ta lektioner på en trafikskola, gå hem och mängdträna på det som gjordes på senaste lektionen, tillbaka till trafikskolan och lära sig mer hem och mängdträna osv osv.
Vem har du som handledare? Vad har den personen för pedagogiska kunskaper? Vad vet den personen om vilka krav som ställs på en uppkörning? Har handledaren, eller du själv ens sett kursplanen för B-körkort? Jag säger inte att det inte går att enbart köra privat, men du ger dig själv ett stort handikapp!
Fråga din handledare om hur många varv man får köra i en rondell! Noll varv, 3 varv eller obegränsat och återkom gärna med svaret!
jenniea 2012-02-22 16:17 ! Citera #
Gud vad otrevlig man kan vara då. :o Kan inte folk få göra som de vill? Det är helt okej att ge tips och råd men att bete sig som du gör känns väldigt onödigt. Jag tror på det jag gör och att jag kommer klara det. Jag tänker inte redovisa något för dig för att ”bevisa” för dig att jag gör rätt, utan det räcker med att jag känner att jag gör rätt. :)
Gäst 2012-02-22 17:53 ! Citera #
Jenniea , du kommer säkert kugga, inte för att du kör upp privat utan för att du kommer inte få de små o viktiga tipsen som man får om man kör på trfikskola. Min handledare har kört i 15 år men ändå så kunde han inte ge mig tips om vad jag ska göra. jag körde upp o gjorde teorin privat på samma dag förra veckan och jag klarade det hur lätt som helst men jag körde ungefär 7-8 lektioner hos trafikskola och jag fick många små tips som är riktigt bra, sådana tips som ens handledare inte känner till eller tänker på. jag körde också ju mycket privat. så som inspektörn sa, så körde jag en lektion hos trafikskola varje vecka o sen hemma så mängträna jag på allt. En kompis till mig körde upp privat för två månader sedan. Inte en ända lektion på trafikskola och han kuggade fan 6 gånger innan han klarade det. så istället för att spara pengar som han hade tänk så spedera han 6600kr bara på uppkörningar. de pengarna hade han kunnat använda till några körlektioner på trafikskola istället. haha o till och med teoriprovet klarade han inte på första, kommer inte ihåg men han fick osså göra om provet typ 4 gånger.
Jag är verkligen glad att jag körde lite på tafikskola. Jag behöver inte göra något jävla omprov eller uppkörning igen, klara allt på första försöket o sparade pengar på det. så bara tänk på det med några lektioner på trafikskola i slutet av din utbildning, tro mig det är lönar sig i slutet. Så klart så är de ju ditt val. Lycka till med körkortet! :D
Jesper 2012-02-22 19:27 ! Citera #
Visst kan det bli dyrt med körskola, men man tar ju ändå bara körkortet en gång.

Innan du bokar uppkörningstid tycker jag ändå att du ska ta en körlektion och köra upp på låtsas. Låta de göra en snabb bedömning ifall de känner att du är en mogen förare.

Jag har övningskört mycket med mina föräldrar. De har haft körkortet länge och de är inte alls dåliga bilförare, men jag tror ändå inte att de skulle klara av en uppkörning idag utan förberedelse. Och ännu mindre tror jag att de skulle klara av ett teoriprov.

Jag har gått ungefär 10 lektioner på körskolan under 3 månaders tid, det blir ungefär 4500kr. Under dessa lektionerna har jag lärt mig massor av tips och jag har utvecklats mer som förare än under de två åren jag har övningskört med mina föräldrar.

Jag tror inte att jag skulle känt mig lika redo för uppkörningen som jag är nu som om jag bara skulle övningskört privat, men det skiljer ju från person till person.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest