Lite necro men:
Anledningen är för att förhindra att ren tur (trots allt så har man 25% chans att få rätt om man bara gissar vilt) spelar
in, dom används även för att se vilka frågor som fungerar bra, eller som kanske behöver omformuleras för att för lite folk förstår dom.
Tyvärr är det vissa som bara gissar vilt på provet (kanske svarade rätt och seriöst på säg 45 men gissar vilt på dom andra) och klarar gränsen.
Själv tycker jag att gränsen ska höjas till 53 (sänka mängden vildgissningar), och utvärdera vad som händer, kanske t.o.m höja till 54.
Jag tycker man ska behålla minst 52 poäng som krav för att bli godkänd, men samtidigt ta bort kravet på att göra om teoriprovet om man blivit kuggade på det.
Om man inte klarat teoriprovet så borde det räcka att göra själva körprovet för att kunna få körkort ändå; under körprovet borde man eventuellt kunna komplettera (viktiga delar av) det underkända teoriprovet, bara genom att ”köra upp” det man inte klarat av på teorin, därigenom kan man ju visa praktiskt om man har kunskap om det man inte haft rätt på när man skrev teoriprov.
Sen är det ganska onödigt att tvinga en elev som inte uppfyllt alla kunskapskrav på uppkörningen att göra om uppkörningen. Jag är säker på att de flesta som inte godkänns på uppkörningen i praktiken har kunskap om det de visat brister i under själva körprovstillfället, men även en som har full kunskap om vilka trafikregler som gäller i trafiken kan faktiskt ändå av någon orsak någon gång ”råka” köra på ett sätt som inte följer regler. Under såna förutsättningar är det onödigt att kräva att en körelev som inte uppfyllt samtliga krav för att godkännas skall göra om körprovet för att kunna få körkort, eleven kan ju lika gärna hellre få ett provbetyg som ex. ”Underkänd utan krav på omprov”, och det betyder väl att köreleven inte godkänts på körprovet men får körkort ändå, för eleven behöver inte göra något omprov för att kunna få körkort.
På fordonsbesiktningen kan ett fordon få antingen så kallade ettor eller tvåor, en tvåa är en brist på fordonet man måste åtgärda för att kunna få godkänt på besiktningen och efter att ha åtgärdat bristen ombesikta fordonet, en etta är däremot en sådan brist som måste repareras snarast men som INTE innebär eventuellt körförbud; de fel på ett fordon som får en etta är normalt relativt lätta att åtgärda och ett fordon som besiktas med ettor men utan tvåor får därför ”underkänt men utan föreläggande att återkomma för ombesiktning” men fordonsägaren är ansvarig för att snarast åtgärda de fel som behöver åtgärdas.