Start > Körkortsforum > Reaktion/stoppsträckor

Reaktion/stoppsträckor

E... 2012-02-14 21:01 ! Citera #
Tjenare allihopa! Hoppas jag postar rätt nu.

Håller på förfullt att försöka plugga inför teorin som förmodligen kommer äga rum om 2-4 veckor.. Jag pluggar Körkortsboken och tycker jag kan den bra, håller även på med ett program som heter Teo och ska även köpa alla frågor här..

Tycker det är dumt att ge upp vissa frågor som kanske kommer vara avgörande i slutändna, så jag vänder mig hit!

Det är så att jag ibland är jävligt trög på att förstå, speciellt matte... Och för mig känns stopsträckor/bromsträckor och allt det heter som ren matte.. Jag förstår ingenting.. Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan göra världens enklaste och tydligaste beskrivning hur man räknar ut de och vet att flera har frågat efter det här men dom trådarna som finns så förstår jag inte riktigt vad som menas.

Tack så mycket på förhand!
Gäst 2012-02-15 09:40 ! Citera #
Reaktionssträckan är sträckan du förflyttar dig från det att du upptäcker ett hinder tills du börjar bromsa.

Så här räknar du enklast ut reaktionssträckan:

Formel: Stryk sista siffran i hastigheten, multiplicera med reaktionstiden och multiplicera med 3.

Exempel på uträkning med hastighet 50 km/h och reaktionstid 1 sekund:

50 km/h ? 5
5 * 1 * 3 = 15 meter reaktionssträcka

Bromssträckan är sträckan du förflyttar dig från att du börjar bromsa tills bilen står helt stilla.

Så här räknar du enkelt ut bromssträckan

Förutsättningar: Bra och torrt väglag, bra däck och bra bromsar.

Formel: Stryk nollan i hastigheten, multiplicera siffran med sig själv och multiplicera sedan med 0,4.

Exempel på uträkning med hastighet 50 km/h:

50 km/h ? 5
5 * 5 = 25
25 * 0,4 = 10 meter bromssträcka

Tips: Om det känns svårt att räkna med decimaler när man inte får ha miniräknare, så kan du ersätta det sista steget (25 * 0,4 = 10 meter bromssträcka) med x * 4 / 10.
Exemplet skulle då istället se ut såhär:

50 km/h ? 5
5 * 5 = 25
25 * 4 = 100
100/10 = 10 meter bromssträcka

Stoppsträckan = Reaktionssträckan + Bromssträckan

För att räkna ut stoppsträckan måste du först känna till eller räkna ut både reaktionssträckan och bromssträckan. Sen lägger du bara ihop de två.

I exemplen ovan har du en reaktionssträcka på 15 meter och en bromssträcka på 10 meter.
15 + 10 = 25 ? Så stoppsträckan är alltså 25 meter.

Du kan läsa detta och mer om sträckor på sidan som är länkad nedan:
https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo