Start > Körkortsforum > Förberedelse inför halkbanan

Förberedelse inför halkbanan

Gäst 2012-01-30 18:49 ! Citera #
Hej! Jag har bokat halkbanan på torsdag nästa vecka, och undrar om någon har några tips på vad man kan göra för att förbereda sig. Jag har övningskört privat i snart två år, så jag är ganska van vid att köra, har dock bara tagit tre lektioner på körskolan hittills. Min körskolelärare sa att vi skulle göra någon form av manövertest lektionen innan halkbanan, men han gav mig inget att öva på tills dess. Så, är det någon som har några tips? :D
Gäst 2012-02-01 11:56 ! Citera #
Hej! Själv hade jag inte tagit någon körlektion på körskolan innan halkbanan och det gick hur bra som helst. Bara att följa instruktionerna och inte hitta på några dumheter så ska det gå galant.

Om du vill träna innan halkan kan du öva på att köra upp i 70 km/h för att sedan tvärbromsa och få bilen att stå stilla! :)
Kajsa 2012-02-07 16:49 ! Citera #
Hej :D
Gjorde själv hakbanan förra månaden. Halkan är inget som du behöver förbereda dig för det enda som krävs är att kunna panikbromsa och att ha kul :D
Gäst 2012-02-07 16:50 ! Citera #
Det enda viktiga är att du vågar tvärnita, men det har du antagligen redan gjort på trafikskolan
Gäst 2012-02-07 18:39 ! Citera #
Haha önskar att man fick göra halkbanan fler gånger, det var bland det roligaste jag gjort i bilväg :D
man har inga jättestora krav på att kunna köra halkbana, man kan ju inte bli underkänd, meningen är att man ska ”misslyckas” med övningarna och ha kul
passa på att slira runt mycket, då det inte finns så många tillfällen att få göra det i den ”riktiga” trafiken!
Gäst 2012-02-08 18:04 ! Citera #
Jag har undrat över precis samma sak och är väldigt tacksam över alla svar! Precis som ni säger så har man ju hört från alla andra att det bara är roligt! Ändå hetsar man väldigt lätt upp sig och tror att man ska misslyckas om man inte kan köra ”perfekt”. Skönt att höra från andra också att det inte riktigt går att misslyckas, nu ska jag nog ta och boka ändå!
Amanndda 2012-02-13 13:32 ! Citera #
Har hört samma sak. Att de flesta ska klara sig bara man gör som dem säger. Men tänk så skulle man inte klara det! Har halkan imorgon och känner mig nervös! Nu är det ju första gången man ska sitta ensam i bilen! Kommer nog kännas grymt efter att man klarat det, och jag tror absolut att det ger en hel del självförtroende som kan vara bra att ha på uppkörningen. Halkan blir en bra alla hjärtans-dag dejt för min del! ;)
Marcuuus 2012-02-13 20:29 ! Citera #
Hahah, jag hade halkan för 2 veckor sen och det var bland det simplaste jag gjort. Bara gör de handledaren säger genom radion när du sitter i bilen så kommer du klara dig galant :)

Jag struntade i 30km/h regeln när man skulle köra tillbaka till kön och gasa upp till 60-70km/h bara för att testa bilen och jag blev ändå godkänd :lol:
peter18 2012-02-22 16:20 ! Citera #
Det viktiga är ju att få känna på hur det faktiskt är att tappa fästet helt. De ger kanske inte så jätte mycket information innan hur man ska göra utan man ska själv få bygga en respekt och sedan få lära sig att lösa problemen. Min handledare berätta att för hade de innan förklarat exakt hur man skulle lösa problemen och då tyckte ju alla att det var jättekul med halka och börja sladda och ha kul ist. Det led ju till att det skedde väldigt många olyckor vid halka förr.
Gäst 2012-02-22 19:25 ! Citera #
Mina vänner har kört några gånger på skola innan de gjorde halkbanan. jag är jätte nervös för den men den verkar ändå jätte rolig enligt alla och det är typ omöjligt att kugga. Vitsen är ju att de ska se att man inte får panik utan att man tar det lugnt :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest