Start > Körkortsforum > Att komma över rädslan

Att komma över rädslan

S 2015-11-28 12:49 ! Citera #
Känns så skönt att man inte är ensam om detta... Har övningkört ett tag nu och jag känner mig mestadels säker när jag kör, tycker att det är kul men så fort det kommer en rondell (speciellt en stor) blir jag väldigt nervös och orolig. Det handlar mest om bedömningen och när jag ska köra in, som gör mig osäker. Jag vill inte vänta för länge men samtidigt vill jag inte vara osäker när jag väl kör ut... Men jag antar att ju mer man kör desto mer van blir man. Känns iallafall lite bättre att veta att jag inte är ensam om detta :)
Gäst 2015-12-19 07:32 ! Citera #
Jag var livrädd för stadstrafik och motorvägar i början. Detta för att jag bor på landet och alltså inte kommer i så mycket kontakt med dessa moment. Men det var bara att försöka öva när det var lite mindre trafik, och ta det lugnt. Nu har jag körkort, och klarar av rusningstrafiken utan större problem.
Jenny 2016-09-01 11:51 ! Citera #
Tänk att det finns fler som känner som jag ! Är 37 år, och tog körkort förra året,, hade kämpigt(ångest oro rädsla) med övningskörning privat , på körskolan och för att inte tala om uppkörningarna (5st) men körkort var det jag önskade mest i hela världen :) och tillslut fick jag det,,tordes inte köra på en gång ,, gick nog 2-3 dagar innan jag körde bil, å då va min sambo med,, åkte en liten ”lätt” tur,, å jag blev alldeles skakig,,det gick få upp för mej att nu har jag ansvar för vad som händer, att ta snabba beslut, att bedöma andras hastighet , att inte stoppa upp trafiken , ja allt liksom,, och det har fortsatt så,, vissa dagar går det hur bra dom helst, men oftast får jag ont i magen( ångest antar jag) men positivt tänk, å själv pepp, och mindfullness hjälper mej lite. Och jag antar att det bara är att öva på att utsätta sej för det man är rädd för, tills man själv fattar att det går bra. Tror lite att åldern spelar in, man är mer medveten om alla risker på ett annat sätt än tex. En 18 åring,, på gott och ont,,, bara att kämpa på, skam den dom ger sej :)
Mor 2016-09-02 19:01 ! Citera #
Jag tror det är ganska vanligt med oro & ängslan bakom ratten, men få som vågar erkänna. De som låter tuffast är oftast de som är farligast i trafiken & tar flest risker typ kör för fort utan att anpassa sig till väglag & väderlek. Bara man känner sig själv & inte låter sig påverkas att köra över ens förmåga så tror jag att det bara är att nöta på, gärna med ngn bredvid som stöttar utan att vara pådrivande.
Gäst 2017-01-29 17:52 ! Citera #
Hejsan jag har kört i lite över ett halvår nu fast jag känner mig rädd då jag blir stressad, inte vet vad jag ska göra eller i korsningar/rondeller då jag får motorstopp. Då jag helt enkelt blir mer stressad o rädd för att göra fel.

Jag är rädd för att pengarna jag har ska ta slut, föräldrarna lägger ner tillslut och att om jag inte tar körkortet så har jag då kastat bort 2 1/2 år studie för en linje då körkort är ett måste.

Hur kan jag bli av med min rädsla i trafiken tack.
Gäst 2017-01-29 19:18 ! Citera #
Rädslan minskar med övning och kunskap. Vet du vad du ska göra behöver du inte vara rädd. Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov