Start > Körkortsforum > Att komma över rädslan

Att komma över rädslan

Gäst 2012-01-29 23:54 ! Citera #
Nu var det ett tag sedan jag övningskörde och ska snart börja igen. Undrar hur man kommer över rädslan bara. Alltså jag är inte ett dugg rädd när jag kör ”ensam” på en väg eller så. Men när man är i riktig trafik blir jag så mesig! Ett litet misstag KAN ju faktiskt få riktigt allvarliga konsekvenser. Både för en själv och andra.

Rondeller är en av mina mardrömmar, haha. Min f.d. lärare var skitsur på mig när vi skulle köra i rondeller bara för att jag inte vågade köra in i rondellen när det fanns luckor. Tycker liksom det är svårt att avgöra hur snabbt bilarna kommer och när man hinner. Samma sak om man ska köra ut på en större väg, att veta när som är en bra tidpunkt. Men jag antar att man lär sig det? Och det måste ju ändå vara bättre att ”sejfa” än att vara övermodig. Eller?

Är det någon här som har varit rädd i början men sedan kommit över det? I så fall hur? Jag tänker att det nog kommer med tiden, ju mer man lär sig att hantera fordonet och ju mer körvana man har. :?
Gäst 2012-01-30 18:00 ! Citera #
Jag känner igen mig i det du säger, jag var också rädd i början, men det bästa man kan göra åt det är helt enkelt att öva. Se bara till att övningsköra privat så ofta som möjligt, så småningom lättar trycket. Det är dock väldigt bra att du är försiktig om du känner dig osäker. Som du säger, det är bättre att vara på säkra sidan än att vara övermodig. Att ta onödiga risker är bara dumt och farligt. Det här med att bedöma bilarnas hastighet och om man hinner ut är jättesvårt, men det kommer till slut automatiskt när man har kört mycket.

Kort sagt - det är bra att du är försiktig, och så länge man är lite rädd tenderar man att vara försiktig och på sin vakt, vilket gör att risken för att hamna i en olycka inte är lika stor. Det är när man börjar få självförtroende och slutar vara försiktig som det kan bli farligt.
Jeton 2012-01-31 13:25 ! Citera #
Jag hade just den rädslan som du beskriver men som sagt så är det bara att öva och öva så ofta du bara kan, jag tycker att motorvägarna har hjälpt mig sjukt mycket där hastigheten är större för när du då kommer in på ett tättbyggt område så kändes det som om bilen gick 10 km/t och det underlättade så mycket !!
nodel 2012-02-01 23:35 ! Citera #
Som du säger så vill körlärare/handledare att man ska försöka anpassa sig efter luckorna, om du då är osäker så är det absolut bäst att inte chansa för då kan det hända att du istället blir för långsam in i cirkulationen eller helt enkelt att du blir så pass stressad att du tappar kontrollen. Men som ovan nämnde så är det bara att öva, övning ger färdighet och detta är ett utmärkt exempel. Anledningen till att man ska anpassa sig efter luckor och försöka smita in när det finns läge är för att man inte ska förhindra trafikflödet. Att det hela tiden ska flyta på i trafiken. Detta är mest ur miljösyn, så att inte alla bilar står och sprutar ut avgaser i onödan. Men om du tar någon rondell lite då och då när du kör privat ska du snart vänja dig. Och mitt tips till dig är att ta första avfarten i cirkulationen, alltså höger. Du har oftast bättre sikt åt höger och kan därför fokusera din körning mer på hur du ska ta dig in i cirkulationen än ut. Lycka till!
jenniea 2012-02-21 15:20 ! Citera #
Hej! Jag var också väldigt rädd i början, och är lite rädd nu också när jag ska börja med nya moment. Men jag har kommit på vad som fungerar för mig och då känns det mycket bättre.
Jag tror att det är tre saker som är väldigt viktiga för oss ”rädda människor”:

1. Att man trivs med och känner sig trygg med handledaren. Jag har pratat med min handledare om mina rädslor och hur jag vill att körningen ska gå till. Att ha en handledare som blir sur om man inte klarar det han ber om kan nog förvärra saken. Min handledare vet att jag vill att det ska gå i min takt och att han inte ska pressa mig att lära mig snabbare eller så.

2. Att man är förberedd. Läs på mycket så att du iaf teoretiskt vet hur du ska göra i olika situationer.

3. Att man tar det lugnt. Börja med grunderna och gå inte på nästa moment förrän du känner dig säker på det du gör just nu. Jag har kört i några veckor och har precis börjat ge mig ut på trafikerade vägar. Jag har hittat en bra ”rutt” där det bara är högersvängar och få korsningar så man slipper rondeller, vänstersvängar och annat som kan vara otäckt och svårt i början. Sedan när jag känner mig säker på att köra denna rutten så kan jag börja köra lite svårare rundor.

Hoppas att mina funderingar kan vara till hjälp. :)
Seblos 2012-02-26 19:58 ! Citera #
Bygg upp ditt självförtroende genom att köra mycket i din bil på mindre traffikerade platser och våga succesivt köra med mer trafik så ska det nog funka.
Gäst 2012-03-07 19:56 ! Citera #
Jag var otroligt rädd att köra in i rondeller, det var typ det jag fasade över och hade ångest inför varje gång vi skulle köra, men det var ju i början av min körning. Nu klarar jag av det galant! Du får utsätta dig själv för rondellerna. Övning! Hur bra är du på avståndsbedömning? För om bilen är tillräckligt långt bort så kan du ju köra in i rondellen. Det beror även på hur snabbt bilen kör när den väl närmar sig. Men det är lite av en grej som man lär sig att känna av. Det som irriterar mest är ju när det är mycket trafik och förarna inte blinkar, då kan man ju aldrig riktigt veta hur de ska åka och stannar såklart där man är utan att åka in i rondellen. Men annars tar man hjälp av blinkers, ser hur de ska åka. Annars är det bara att öva :) Lycka till!
Gäst 2012-03-13 14:49 ! Citera #
Jag har också haft det väldigt jobbigt med körning och rädsla. Jag har passerat 30 och har blivit väldigt medveten om allt som kan hända i livet och framför allt i trafiken. Trots att jag är väldigt duktig på att köra så har jag panik och ångest över körningen och min dåliga självkänsla gör att jag är rädd för att göra fel. Men jag försöker att bara fokusera på vad jag ska göra och trotsa det jag tycker är jobbigt. Det gör att det blir lättare för var gång jag kör och även att min självkänsla och mitt självförtroende växer. Samt att inte vara så hård mot mig själv när det blir fel, släppa det och köra vidare och fokusera. Så mitt tips till dig är att slappna av, fokusera på vad du ska göra, planera din körning, andas och beröm dig själv. Ta någon minut innan du ska köra, att bara andas och bara vara. Det hjälper verkligen.
Gäst 2012-03-28 14:25 ! Citera #
Vad skönt att läsa att det finns fler än mig som tycker att det är läskigt att köra. Ibland önskar jag att jag skulle ha tagit körkortet tidigare innan jag börjat fundera på hur mycket som kan gå fel i trafiken och hur mycket ansvar som ligger på personen som kör. Det enda som fungerar är ju att köra ändå, att öva på att köra i alla olika situationer och miljöer, och att ta udden av det som skrämmer en. Och tro på att rädslan släpper när man inser att man kan bemästra situationen.
Denkiz 2015-11-27 20:22 ! Citera #
Är också fortfarande rädd för att köra in i rondellen. Vet liksom inte riktig om jag kan hinner med att kommer in i luckan. Är också samtidigt extrem rädd att bli på kört från sidan om jag kör in i rondell för snabbt. Så det blev alltid så att jag väntade tills det är tomt i rondellen innan jag våga att köra ut! :?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I dag 22:20
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov