Start > Körkortsforum > Högerregeln, lämna företräde å…

Högerregeln, lämna företräde åt cykel?

MiNimSde 2013-08-29 21:48 ! Citera #
Gäst
Ja, du ska lämna företräde. Kuggades på det pga jag helt enkelt inte såg cyklisten, som i mitt tycke hellre kunde hållt sig på cykelbanan som fanns precis bredvid vägen. Personligen tycker jag att cyklister ska ge fan i bilvägar. Cykla hellre på trottoaren, det gör alltid jag. Det är lättare för cyklister att väja för fotgängare än för bilister att väja för cyklister. Där riskerar de inte att bli påkörda samt störa biltrafiken och kugga uppkörningar.


Det kan ju tyckas bekvämt att cykla på trottoaren, men det är förbjudet, precis som alla andra fordon, att framföra dessa på gångbana. Det är också belagt med böter.
(Det är också sällan uppskattat av de gående.)
BobS 2014-06-10 16:16 ! Citera #
Gäst
Ja, du ska lämna företräde. Kuggades på det pga jag helt enkelt inte såg cyklisten, som i mitt tycke hellre kunde hållt sig på cykelbanan som fanns precis bredvid vägen. Personligen tycker jag att cyklister ska ge fan i bilvägar. Cykla hellre på trottoaren, det gör alltid jag. Det är lättare för cyklister att väja för fotgängare än för bilister att väja för cyklister. Där riskerar de inte att bli påkörda samt störa biltrafiken och kugga uppkörningar.


”... cyklister ska ge fan i bilvägar.”, herrejösses! Jag hoppas du aldrig får körkort. Du borde inte få något med din inställning till trafik.
hager 2014-11-01 12:38 ! Citera #
Självklart att du är skyldig låta cyklisten cykla
Ulla 2016-09-05 14:30 ! Citera #
Jag lämnade företräde till en cycklist då högerregeln gällde, men han skulle inte rakt fram utan svängde höger, rullade ner rutan och sa att han kunde ju rökt ut handen när jag stannade för han...men han sa att högerregeln inte gällde cyklister, han Kim på en väg och inte cykelväg.
Gäst 2016-09-05 17:17 ! Citera #
Ulla 2016-09-05
Jag lämnade företräde till en cycklist då högerregeln gällde, men han skulle inte rakt fram utan svängde höger, rullade ner rutan och sa att han kunde ju rökt ut handen när jag stannade för han...men han sa att högerregeln inte gällde cyklister, han Kim på en väg och inte cykelväg.
Jaha, men högerregeln gäller fortfarande om den som kommer från höger ska svänga höger (även cyklister). Du gjorde helt rätt som stannade.
Går oxo 2017-01-13 19:35 ! Citera #
Fast det är vansinne att gående inte har företräde mot bilar i korsningar utan ljus & övergångsställe. Om det nu är så. Inne i stadskärnor plockar de bort övergångsställen ”för att de ger en falsk känsla av trygghet” vilket medför att bilar har företräde framför gående överallt. Vilket medför att gående skiter i alla regler och går precis var som helst.
Jonte 2017-09-27 07:22 ! Citera #
Gäst 2012-04-04
Ja, du ska lämna företräde. Kuggades på det pga jag helt enkelt inte såg cyklisten, som i mitt tycke hellre kunde hållt sig på cykelbanan som fanns precis bredvid vägen. Personligen tycker jag att cyklister ska ge fan i bilvägar. Cykla hellre på trottoaren, det gör alltid jag. Det är lättare för cyklister att väja för fotgängare än för bilister att väja för cyklister. Där riskerar de inte att bli påkörda samt störa biltrafiken och kugga uppkörningar.
Det är förbjudet att cykla på trottoarer. Kostar 500kr i böter.
Tobbe 2017-10-31 02:06 ! Citera #
Ja men ej om jag är på en huvudled.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 11:04
1
I dag 10:37
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo