Start > Körkortsforum > Högerregeln, lämna företräde å…

Högerregeln, lämna företräde åt cykel?

SandraT88 2012-01-24 22:31 ! Citera #
Du kommer till en korsning där högerregeln gäller. Det kommer en cykel från höger, är du skyldig att lämna cykeln företräde?
- Ja
- Nej

Motivera! Det rätta svaret är Ja.

Finns ingen information om det är någon cykelbana. Har man inte bara skyldighet att lämna företräde när cykeln är på en cykelbana?
Gäst 2012-01-24 23:27 ! Citera #
Högerregeln gäller alla fordon i trafiken.
rollonup 2012-01-31 16:18 ! Citera #
Som prs skrev gäller högerregeln även cyklar och mopeder. Det gäller däremot inte gående men beroende på omständigheterna kanske du bör stanna ändå så du inte skapar en farlig situation/ eventuellt kör på den gående rent av.
Gäst 2012-02-07 12:23 ! Citera #
Man ska absolut stanna och lämna företräde åt cyklister där högerregeln gäller! Tyvärr är det inte många bilförare som gör det har jag märkt. Jag tror att det är det är de som övningskör och de som precis tagit körkort som är mest noggranna ute i trafiken...
peter18 2012-02-22 16:03 ! Citera #
Cykel är klassat som fordon så antar att det är därför högerregeln skall användas gentemot tex gående.
Gäst 2012-04-04 21:59 ! Citera #
Ja, du ska lämna företräde. Kuggades på det pga jag helt enkelt inte såg cyklisten, som i mitt tycke hellre kunde hållt sig på cykelbanan som fanns precis bredvid vägen. Personligen tycker jag att cyklister ska ge fan i bilvägar. Cykla hellre på trottoaren, det gör alltid jag. Det är lättare för cyklister att väja för fotgängare än för bilister att väja för cyklister. Där riskerar de inte att bli påkörda samt störa biltrafiken och kugga uppkörningar.
Gäst 2012-04-08 18:39 ! Citera #
I teorin så har du inte någon plikt att stanna och lämna företräde, men i praktiken så kommer du köra över cyklisten om du inte gör det.
Så lämna alltid företträde till cyklisten!
Gäst 2012-04-08 18:57 ! Citera #
HelenaG
I teorin så har du inte någon plikt att stanna och lämna företräde, men i praktiken så kommer du köra över cyklisten om du inte gör det.
Så lämna alltid företträde till cyklisten!


Jaså? :?
Gäst 2012-04-23 23:40 ! Citera #
SandraT88
Du kommer till en korsning där högerregeln gäller. Det kommer en cykel från höger, är du skyldig att lämna cykeln företräde?
- Ja
- Nej

Motivera! Det rätta svaret är Ja.

Finns ingen information om det är någon cykelbana. Har man inte bara skyldighet att lämna företräde när cykeln är på en cykelbana?


Högerregeln gäller alla fordon på alla vägar och korsningar där det inte finns några skyltar. Enklast för att veta om en väg har högerregeln är att kolla om gatan har ett namn, samt om den väg du kör på inte är en huvudled. Om gatan har ett namn och det är en utfart gäller inte högerregln. Däremot gäller inte högerregeln om du korsar en gång eller cykelbana innan en väg, då gäller utfartsregeln.
putin 2012-11-24 20:41 ! Citera #
Korsande trafik
18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§ (huvudled, mm)

Allmänna bestämmelser
4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även den som rider och den som leder eller driver kreatur.

Bestämmelserna om gående gäller även den som
3. leder, skjuter eller drar cykel

Trafikförordning (1998:1276)

Så snart man varken leder, skjuter eller drar en cykel utan att kör den räknas den som ett fordon.
Glöm ej att ingen har väjningsplikt mot dig som en cyklist på övergångställe så länge du inte leder, skjuter eller drar din cykel.. Vill du som en cyklist ha företräde - kör den på en körbana då kan t.ex. högerregeln gälla.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest