Start > Körkortsforum > Varför är det nolltolerans på …

Varför är det nolltolerans på droger men inte alkohol?

Gäst 2009-05-07 15:08 ! Citera #
Jag har en fråga och jag hoppas att folk håller med mig om det jag lägger fram.
När man kör bil får man ha 0,2 promille alkohol i blodet men när det gäller droger så är det nolltolerans. Varför är det inte nolltolerans för båda två? Det är helt sjukt att man får dricka alkohol. Sen så kan 0,2 promille påverka mig mer än vad det gör på någon annan, även lite alkohol gör skillnad i kroppen. Nolltolerans på alkohol! /Stina
elin 2009-05-07 23:13 ! Citera #
Du har ju fattat, de e inte nolltolerans på alkohol för att den e helig för svennen, skulle alkohol introduceras i Sverige idag skulle den fett bli olaglig, flest brott i Sverige begås av någon som är under påverkan av alkohol. Men de snackas de aldrig om. Konstigt va? Ja håller me dig, nolltolerans på alkohol borde införas.
Rebeckaf 2009-05-13 09:05 ! Citera #
Hmm, nu vet inte jag riktigt men jag antar att det skulle kunna bero på att man vill ha en säkerhetsmarginal så att ingen blir oskyldigt anklagad. Det finns ju exempelvis alkohol i bröd (man måste dock äta rätt mycket för att bli full :lol: ). Sedan ska man väl kunna ta en lättöl utan att åka dit på nykterhetskontroll. Vi har ju rätt håd gräns i Sverige oavsett. I England och vissa delstater i USA får man ju vara rätt dragen och fortfarande köra bil.
Pelmazo 2009-05-15 17:17 ! Citera #
Enligt min farfar som var trafikpolis så kunde man inte sänka gränsen ytterligere på grund av att vissa mediciner gav utslag när man mätte utandningsluften. Detta tycker inte jag är att argument som håller. Om man har en sådan medicin så måste det gå att få något slags intyg, och dessutom så kan man bara ta ett blodprov för att se att det inte är rattfylleri det är frågan om. Lättöls-argumentet håller inte heller. Vad är det som säger att man måste dricka lättöl och sedan få köra? Om folk klarar sig utan starköl och sprit när de kör bil så är väl inte lättöl en större uppoffring.
Det som talar för nolltolerans tycker jag är att det är lättare att avgöra vad som är okej eller inte. Man kan alltså inte ta en lite klunk vin och säga: Men det går nog inte över 0,2 promille. Gäller nolltolerans så är det bara så, inga undatag eller bortförklaringar som gör att man ändå kan dricka lite.
Jessssy 2009-05-16 19:54 ! Citera #
Jag tycker att det borde vara nolltolerans på alkohol också. Skärpning, trafiken är ingen lekplats.
Ellet 2009-05-27 08:13 ! Citera #
Håller med Pelmazo. Skulle vara lättare att avgöra om det var noll.
Gäst 2009-05-27 22:22 ! Citera #
Det som skrämmer mig är att man funderar på att installera alkolås på bilar men det är ingen som har koll på om personer kör med droger i kroppen...

Tycker att det borde vara en självklarhet att man får lämna urinprov om det är så att man blir tagen för rattfylla. På så sätt kanske det blir lättare att komma åt personer som väljer att köra berusade, av ett eller annat, i trafiken
Gäst 2009-06-02 17:27 ! Citera #
Det är förmodligen för det kan finnas alkohol i tex matlagning, medicin, godis, osv.. Så finns den gränsen vid 0,2 promille för det anses inte att den halten påverkar inte förarens ”kondition”.

Lycka till! :)
asuka 2009-07-01 17:35 ! Citera #
Tycker att alla bilar borde ha alkolås även om det finns svagheter med det, t.ex att man ber någon som inte druckit att blåsa i den. men en onykter person borde väl ändå fatta att det är dumt att låta en alkoholpåverkad person att få köra?
Fisken 2009-07-08 16:24 ! Citera #
Man kan i princip säga att det är nolltolerans på alkhohol, eftersom mätaren kan ge utslag även om man inte har druckit. Därför finns gränsen, för alkohol är ingen droglik substans som bara behöver påvisas att den finns i kroppen. Och som ovan, kroppens system påverkas inte förräns vid 0,2 promille.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 19:44
1
I dag 14:05
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo