Start > Körkortsforum > Bästa bil för övningskörning?

Bästa bil för övningskörning?

SandraT88 2012-01-18 13:59 ! Citera #
När jag gick på introduktionsutbildningen för något år sedan så fick jag frågan om vad för bra bil man ska ha när man övningskör, då fick jag för mig att man skulle ha en liten bil. Men saken är att man ska ha ett fullt fungerande bil och bra uppsikt bakåt, självklart ska man kunna se runtomkring också.

Jag tycker att man ska ha en äldre bil och inte alls så modernt, eftersom den bilen man har i uppkörningen är i de flesta fall en äldre modell. Då är det väl lättast att lära sig att köra en äldre bil. Jag har både kört äldre och modernare bilar och tycker att modernare bilar är lättare att köra och att man får mindre motorstopp.

Ett bra tips är att under övningskörningen är att köra varierande bilar så att man får lära känna hur olika bilar är.

Vad anser ni är en bra övningskörnings bil?
Gäst 2012-01-22 00:47 ! Citera #
Knepig fråga...

Prova många bilar är absolut något som är bra! men tänk på vara försiktig i när du provar en ny bil om man inte är rätt så duktig med kopplingen.

(själv har jag aldrig haft problem med kopplingen eftersom jag i princip är uppväxt med olika motorfordon men jag såg en övningskörare som skulle upp på en 90- landsväg och fick säkert minst 10 motorstopp innan den kom iväg... känns ju inte sådär jätte säkert...

Att köra automat (om man är lite van vid det.) kan vara bra sätt att prova nya situationer. tex att köra med automat första gången man ska köra i en rondell eller dylikt.
Gäst 2012-02-09 15:56 ! Citera #
Om man är helt ovan att köra bil skulle jag nog rekommendera att köra en liten bil i början. Då kräver det inte lika mycket av dig att du ska veta hur en rullande bil fungerar. När man känner sig mer säker kan man gå över till en större för då kan du grunderna mycket bättre osv :) dom bilarna man kör upp med måste väl inte vara gamla, jag har för mig att de är relativt nya :)
Staffan 2012-02-13 18:14 ! Citera #
Jag håller med dig helt och fullt att det är bra att prova på olika typer av bilar för att lära sig olika skillnader!

Pass på bara så att det inte blir alldeles för många olika i början, ibland kan det vara bra att verkligen bekanta sig med en bil innan man försöker sätta sig in i en ny!
Om det är säkert vilken bil som kommer att användas vid uppkörningen är det en väldigt bra idé att spendera mycket tid i den innan det är dags för den stora dagen. ;)
Gäst 2012-04-12 16:56 ! Citera #
Smart synpunkt där! Jag har faktiskt inte tänkt någonting alls på att använda olika bilar under uppkörningen för att få känna på olika typer av bilar.. Men antar att det ligger något i det som ’’Snelex’’ säger, att det är bättre att börja med en liten bil för att lära sig hur en bil fungerar först och främst. Så att man känner att man verkligen ’’har kontroll’’ över bilen innan man försöker sig på någon större. Jag kör nu med mammas lilla ford (ingen aning vad det är för modell) och det går hur fint som helst. Så kommer fortsätta köra med den ett tag till och sen gå över och prova pappas volvo cross country!
Antilop_ 2012-04-20 23:44 ! Citera #
Jag övningskör privat med två olika bilar och sedan kör jag även med körskolan.

Bil 1 - Min mammas bil... Liten bil som är hyfsat enkel att köra. Ganska jobbig koppling dock. Måste gasa överdrivet på 1:an för att inte få kärringstopp. -.-

Bil 2 - Min pappas bil.. Liten sportbil (Mazda Miat) HEMSK BIL!!! Den är hemsk att växla med, köra och kopplingen är bara usch. Jag klarar verkligen inte av den bilen!!

Körskolans bil - Min drömbil. Peugeot 207. :D Den är så go! Jätte enkel att köra och aldrig några kärringstopp. Liten och smidig bil den med.

Det är jätte bra erfarenhet att köra olika bilar men vissa är betydligt svårare än andra har jag märkt. Har även märkt att ju svårare bil man kör ju mindre koncentrerar man sig på annat. Kör man en bil som känns enkel och bekväm så blir man mer bekväm med att koncentrera sig på annat runtomkring.
Gäst 2012-05-02 09:41 ! Citera #
Den bästa bilen att övningsköra med borde ju rimligtvis vara samma modell du kommer få på uppkörningen. Det går att kolla på trafikverkets hemsida vilka bilar det är fråga om.
Gäst 2012-05-02 12:28 ! Citera #
Gäst
Den bästa bilen att övningsköra med borde ju rimligtvis vara samma modell du kommer få på uppkörningen. Det går att kolla på trafikverkets hemsida vilka bilar det är fråga om.


Så du menar att man för evigt ska fortsätta köra med samma bil som man hade på uppkörningen? Om man lärt sig köra bil, så spelar inte bilvalet någon roll.
Gäst 2012-05-12 15:23 ! Citera #
Jag tror att det kan vara viktigt att man provar på att köra många olika bilar. På så sätt får man en känsla för anpassning och det blir lättare när man t.ex. ska övningsköra i körskola eller om man får en annorlunda bil på uppkörningen. Många bilar är ju olika när det gäller växel, hur mycket gas man ska ge för att komma upp i rätt hastighet osv.
Gäst 2016-05-27 08:59 ! Citera #
Har man tillgång till en volvo v40 så rekommenderar jag den! vet iofs inte vad som används mest i landet, men när jag körde upp i Göteborg fanns det bara massa v40 utanför på trafikverkets uppkörningsparkering!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
7
I dag 08:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor