Start > Körkortsforum > Hyra bil för uppkörning?

Hyra bil för uppkörning?

SandraT88 2012-01-18 13:29 ! Citera #
Hej! Är det värt att hyra bil från trafikskolan när man ska göra uppkörningen eller är det densamma som att köra upp med trafikverkets bil? Har hört att chansen är större att man klarar om man hyr bil från trafikskolan, eftersom man är van med den bilen. Jag tror att om man bara kan köra så spelar väl bilen inte så stor roll?

Någon som har gjort uppkörningen i Västerås och vet vad trafikverket har för bilar?

Om man hyr bil från trafikskolan så följer väl antagligen trafikskoleläraren med, blir det inte mer nervös när det är två personer som sitter i bilen och ska kolla hur du kör.
Gäst 2012-01-18 13:53 ! Citera #
Jag hade trafikskolans bil på uppkörningen. Jag tyckte det kändes bra att ha en bil jag var van vid. För det fick jag betala som för en vanlig lektion (600 kr). Tror det hade kostat 400 kr om jag hade valt trafikverkets bil istället. Men jag tycker absolut att det var värt de extra 200 kronorna för att få en bil jag hade kört tidigare.

Jag hade även en lektion precis innan uppkörningen, så vi körde lektionen och sen avslutade vi den med att parkera utanför trafikverket. Läraren gick med in till trafikverket och väntade med mig tills inspektören kom, vilket också kändes bra. Jag hade nog blivit ännu mer nervös om jag hade stått där alldeles ensam.

Läraren följer dock inte med under själva uppkörningen. Det gjorde i alla fall inte min lärare. Han väntade i entrén på trafikverket tills uppkörningen var klar. Så att det skulle sitta en extra inspektör i bilen behöver du nog inte oroa dig för ;)
SandraT88 2012-01-18 18:08 ! Citera #
Tack för svaren! I min trafikskola kostar det 700 att hyra bilen. Tror nog att jag också ska hyra bilen från min trafikskola, det är väl större chans att man klarar sig då med en bil som man är van vid? :)
Wanakin 2012-01-18 20:03 ! Citera #
Jag tror att det spelar endast en liten roll. Oftast så blir man van ganska snabbt vid den nya bilen.
De vanligaste bilarna som trafikverket använder är Golf, sedan så finns det även Volvo V50 och kanske några till.
SandraT88 2012-01-18 20:28 ! Citera #
Är det inte olika bilar på olika städer, tror inte att alla städer använder sig av samma bilar. Finns det någonstans som man kan kolla upp det?
inspektörn 2012-01-18 22:02 ! Citera #
Om du måste ha en viss sorts bil för att klara uppkörningen är du inte redo för uppkörning!
Du skall ha en sådan erfarenhet att du kan identifiera reglage, hitta dragläge, växlar mm i vilken bil som helst inom ett par minuter. Kan du inte det, kör inte upp!
SandraT88 2012-01-18 23:11 ! Citera #
Det är sant i det du säger!
Gäst 2012-03-06 17:04 ! Citera #
Kolla upp på trafikverkets hemsida. Där står det vilken bil som finns på vilket ställe. Fick köra upp med vv bil. volvo 50, gick galant ;)
Gäst 2016-03-10 16:22 ! Citera #
Hej

var man kan Hyra bil för uppkörning
Gäst 2016-03-11 22:34 ! Citera #
Gäst 2016-03-10
Hej

var man kan Hyra bil för uppkörning
Antingen via körskolan (om du kört med dom, o de bokar åt dig).

Eller så hyr du trafikverkets bil, vilket du borde kunna ange vid bokningstillfället.

Ska du fixa fram helt egen bil med dubbelkommando, får du nog ta hjälp av google.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo