Start > Körkortsforum > Det KOSTAR? Förarprovet alltså…

Det KOSTAR? Förarprovet alltså?

Duns 2012-01-09 17:02 ! Citera #
Jag är väldigt osäker när det gäller priser på förarprovet. Efter har läst runt lite så får jag veta att teori kostar 220kr och uppkörning kostar 700kr, stämmer detta? När jag frågar morsan säger hon att det var gratis första gången.

Jag kör genom i körskola, är det så att de betala denna avgift när de godkänner mig? Eller måste jag ändå punga ut 900 spänn?

Jag frågade min trafikskola idag men receptionisten var en gammal dam som var väldigt vagt.

Tacksam för svar
Gäst 2012-01-09 17:08 ! Citera #
Priserna stämmer, allt kostar...inget som är gratis. ;) 700kr är dock själva uppkörningskostnaden till Trafikverket sen tar de ut 400kr för lån av bil. Kör man upp via skolan så tar de ut någon liknande avgift har jag för mig. Här som jag bor tar de 1300kr för uppkörningen totalt.
Istolig 2012-01-09 17:18 ! Citera #
Duns
Jag är väldigt osäker när det gäller priser på förarprovet. Efter har läst runt lite så får jag veta att teori kostar 220kr och uppkörning kostar 700kr, stämmer detta? När jag frågar morsan säger hon att det var gratis första gången.

Jag kör genom i körskola, är det så att de betala denna avgift när de godkänner mig? Eller måste jag ändå punga ut 900 spänn?

Jag frågade min trafikskola idag men receptionisten var en gammal dam som var väldigt vagt.

Tacksam för svar


Ja, allt med körkort kostar pengar. Ganska extrema priser ifall jag skall säga vad jag tycker. Dina priser stämde generellt bra. Skulle vara väldigt bra ifall det var gratis första gången och lägre priser skulle även generera större andel människor som går körkortskursen och andelen som kör utan minska.
Gäst 2012-01-09 18:06 ! Citera #
Istolig

Ja, allt med körkort kostar pengar. Ganska extrema priser ifall jag skall säga vad jag tycker. Dina priser stämde generellt bra. Skulle vara väldigt bra ifall det var gratis första gången och lägre priser skulle även generera större andel människor som går körkortskursen och andelen som kör utan minska.


Prisnivåerna tycker jag är rimliga, tänk på den administration, materialkostnad (bilar och bränsle) och löner som ska betalas. Kostar det pengar så tar nog folk det lite mer seriöst – om det är gratis första gången kommer fler att chansa och det blir svårare, för de som tar det seriöst, att hitta lediga tider för körprovet.
Skulle man göra det billigare måste det i slutänden betalas av någon annan, dvs skattebetalarna. Då är det bättre att de som nyttjar tjänsterna betalar för sig.
Istolig 2012-01-09 18:36 ! Citera #
prs
Istolig

Ja, allt med körkort kostar pengar. Ganska extrema priser ifall jag skall säga vad jag tycker. Dina priser stämde generellt bra. Skulle vara väldigt bra ifall det var gratis första gången och lägre priser skulle även generera större andel människor som går körkortskursen och andelen som kör utan minska.


Prisnivåerna tycker jag är rimliga, tänk på den administration, materialkostnad (bilar och bränsle) och löner som ska betalas. Kostar det pengar så tar nog folk det lite mer seriöst – om det är gratis första gången kommer fler att chansa och det blir svårare, för de som tar det seriöst, att hitta lediga tider för körprovet.
Skulle man göra det billigare måste det i slutänden betalas av någon annan, dvs skattebetalarna. Då är det bättre att de som nyttjar tjänsterna betalar för sig.


Nu säger jag inte att de som arbetar inom denna marknad skall få lägre lön. Det jag anser är att detta liksom mopedutbildningar osv skall vara delvis statligt finansierat. Jag anser att det är en tjänst som nyttjas av såpas mycket människor och som är såpas användbar och i vissa fall faktiskt en nödvändighet så att det bör vara tillgängligt för alla. Detta är en utbildning som minskar att folk mister livet i trafiken. En bra utbildning räddar liv, därför bör priserna delvis finansieras statligt. Jag håller självklart med dig om att det tillslut hade blivit ohållbart ifall folk misslyckades och tog det oseriöst, tror dock inte att detta skulle ske då det aldrig är roligt med ett misslyckande.
Gäst 2012-01-09 20:51 ! Citera #
Tack för svaren, och känner mig faktiskt chockad. Självklart går jag med på att betala för lån av bil. Men att göra testet, tänker bara på besviken man kommer blir om man kugga, jamen tack ändå.
Kaninen 2012-01-16 20:54 ! Citera #
Det är ju bra så att man ska förstå att man verkligen behöver vara beredd, man ska väl inte köra upp om man tror att man är såpass oberedd att man inte klarar det... :-)
Gäst 2012-01-20 11:13 ! Citera #
Istolig
prs
Istolig

Ja, allt med körkort kostar pengar. Ganska extrema priser ifall jag skall säga vad jag tycker. Dina priser stämde generellt bra. Skulle vara väldigt bra ifall det var gratis första gången och lägre priser skulle även generera större andel människor som går körkortskursen och andelen som kör utan minska.


Prisnivåerna tycker jag är rimliga, tänk på den administration, materialkostnad (bilar och bränsle) och löner som ska betalas. Kostar det pengar så tar nog folk det lite mer seriöst – om det är gratis första gången kommer fler att chansa och det blir svårare, för de som tar det seriöst, att hitta lediga tider för körprovet.
Skulle man göra det billigare måste det i slutänden betalas av någon annan, dvs skattebetalarna. Då är det bättre att de som nyttjar tjänsterna betalar för sig.


Nu säger jag inte att de som arbetar inom denna marknad skall få lägre lön. Det jag anser är att detta liksom mopedutbildningar osv skall vara delvis statligt finansierat. Jag anser att det är en tjänst som nyttjas av såpas mycket människor och som är såpas användbar och i vissa fall faktiskt en nödvändighet så att det bör vara tillgängligt för alla. Detta är en utbildning som minskar att folk mister livet i trafiken. En bra utbildning räddar liv, därför bör priserna delvis finansieras statligt. Jag håller självklart med dig om att det tillslut hade blivit ohållbart ifall folk misslyckades och tog det oseriöst, tror dock inte att detta skulle ske då det aldrig är roligt med ett misslyckande.


Jag håller helt med. Att ta körkort kostar så väldigt mycket och som samhället ser ut idag så måste man nästan ha körkort. Så jag tycker inte att det vore orimligt att lägga en del av kostnaden för körkort på skatten.
Gäst 2012-01-20 13:30 ! Citera #
Gäst

Jag håller helt med. Att ta körkort kostar så väldigt mycket och som samhället ser ut idag så måste man nästan ha körkort. Så jag tycker inte att det vore orimligt att lägga en del av kostnaden för körkort på skatten.


Skattepengarna är ju inget som magiskt uppstår ur tomma intet utan kommer från våra egna inkomster. Varför ska Britta, undersköterska, som valt att inte ta körkort, betala för att andra ska kunna göra det lite billigare? Däremot kan jag tycka att man kan baka in viss grundläggande teori i frivilligt valda kurser på gymnasiet.
lärarn 2012-02-29 22:10 ! Citera #
Allt kostar pengar här i livet. Körkortsutbildningen och avgifter till trafikverket är bara en liten del i ditt liv som bilist. Bilköp, bränsle, försäkring, service, reparationer och fordonskatt är det som kostar pengar på riktigt. För dom där 900 spännen som du blev chockad över kan du inte ens tanka fullt 2 gånger.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest