Start > Körkortsforum > Konkreta tips vid uppkörning?

Konkreta tips vid uppkörning?

Tommyy 2011-12-28 18:18 ! Citera #
Jag kör upp om några dagar och undrar om någon har några konkreta tips på vad man ska tänka på när man kör upp?
Förutom att ha bra koll på körningen kommer jag också se till att vara utvilad och mätt så jag kan hålla koncentrationen. Men vad har ni andra för tips? Tacksam för svar!
pluton 2011-12-29 13:04 ! Citera #
Jag klara teori och uppkörning på första försöket.

När jag körde upp så tänkte jag inte på mitt körkort. jag tänkte att jag bara önvningskör som alla andra gånger. och tog en panodil innan. detta hjälpte mig grymt mycket!
Gäst 2011-12-29 13:45 ! Citera #
Helt klart tror jag det bästa tipset är att vara lugn och inte se det som något annat än en vanlig biltur med en handledare. En viss måtta nervositet är nog bara bra då det skärper sinnena något.

pluton
jag klara teori och uppkörning på första försöket.

När jag körde upp så tänkte jag inte på mitt körkort. jag tänkte att jag bara önvningskör som alla andra gånger. och tog en panodil innan. detta hjälpte mig grymt mycket!

Vad är det med alla tips om att äta smärtstillande preparat? Paracetamol vill du inte äta annat än absolut nödvändigt. :o
pluton 2011-12-29 14:34 ! Citera #
prs
Helt klart tror jag det bästa tipset är att vara lugn och inte se det som något annat än en vanlig biltur med en handledare. En viss måtta nervositet är nog bara bra då det skärper sinnena något.

pluton
jag klara teori och uppkörning på första försöket.

Vad är det med alla tips om att äta smärtstillande preparat? Paracetamol vill du inte äta annat än absolut nödvändigt. :o

Jag brukar alltid få huvud värk när jag är stressad. och detta hjälpte.
Gäst 2011-12-29 17:23 ! Citera #
Jag skulle nog säga, försök att inte tänka för mycket. Om möjligt försök hålla en konversation med inspektören. Fick som första sak att göra var att köra till ett bestämt mål, tänkte att jaha det här är ju inte svårt...kört den vägen flera gånger innan! Tystnaden i bilen inför rondellen gjorde att jag började tänka och nervositeten kom tillbaka som ju släppte när man väl satt sig i bilen. Pannkaka...byte fil av någon oförklarlig anledning i rondellen och hamnade på annat håll! :lol: Inte så farligt dock, man får ju vända och göra ett nytt försök.

Utöver att inte tänka för mycket så tror jag det är bra om man tänker som att man kör som vilken annan dag som helst. Kör som du kan, försök så gott det går att koppla ifrån att någon bedömer dig. Igen, om möjligt försök prata så mycket som möjligt med inspektören för att mjuka upp stämningen lite, så att säga.

Sen vet jag dock inte, andra får gärna tala om sina erfarenheter. Men jag tror det är kanonbra om man tar egna initiativ i körningen. Ta t ex att ni kör på en motorväg, ligg inte bakom en lastbil/bil om denne kör för sakta (under 100km/h i alla fall) och du fortfarande planerar att köra rakt fram. Om inspektören inte sagt att du ska ta någon avfart så är det bra om du gör en omkörning även om du inte blir ombedd att göra detta. Gjorde så själv på min 1a uppkörning och fick positiv respons på detta och godkänt på motorväg/motortrafikled. En som jag känner blev kuggad pga att han valde att ligga kvar bakom istället för att köra om. Men som sagt, andra kanske har andra erfarenheter.
williamst 2011-12-31 15:16 ! Citera #
SaberBlade
Sen vet jag dock inte, andra får gärna tala om sina erfarenheter. Men jag tror det är kanonbra om man tar egna initiativ i körningen. Ta t ex att ni kör på en motorväg, ligg inte bakom en lastbil/bil om denne kör för sakta (under 100km/h i alla fall) och du fortfarande planerar att köra rakt fram. Om inspektören inte sagt att du ska ta någon avfart så är det bra om du gör en omkörning även om du inte blir ombedd att göra detta. Gjorde så själv på min 1a uppkörning och fick positiv respons på detta och godkänt på motorväg/motortrafikled. En som jag känner blev kuggad pga att han valde att ligga kvar bakom istället för att köra om. Men som sagt, andra kanske har andra erfarenheter.

Jag fick kritik (visserligen så körde jag upp för lätt mc då) för att jag körde på en 90väg i 90km/h och inte underlättade för folk att köra om mig. Tycker ju det är lite konstigt att folk ska köra om en när jag ändå ligger i 90 och maxhastigheten är 90km/h. Han sa inte till mig att släppa förbi någon under uppkörnignen utan jag fick höra detta efteråt. Så det tipset jag kan ge dig är att du kan göra något helfel, tyvärr kommer dom inte säga till dig direkt utan du får veta det när uppkörningen är klar att du har blivit kuggad. :/
Boxen 2012-01-01 15:48 ! Citera #
williamst

Jag fick kritik (visserligen så körde jag upp för lätt mc då) för att jag körde på en 90väg i 90km/h och inte underlättade för folk att köra om mig. Tycker ju det är lite konstigt att folk ska köra om en när jag ändå ligger i 90 och maxhastigheten är 90km/h. Han sa inte till mig att släppa förbi någon under uppkörnignen utan jag fick höra detta efteråt. Så det tipset jag kan ge dig är att du kan göra något helfel, tyvärr kommer dom inte säga till dig direkt utan du får veta det när uppkörningen är klar att du har blivit kuggad. :/

Och skulle du köra saktare så skulle han säga att du körde för sakta och irriterade bakom varande trafik.
inspektörn 2012-01-01 18:10 ! Citera #
Lek inte polis!
Om bakomvarande vill köra om så underlätta för dom!
Gäst 2012-01-02 10:01 ! Citera #
inspektörn
Lek inte polis!
Om bakomvarande vill köra om så underlätta för dom!

Tyvärr är det så. Står om detta i teorin, att man måste underlätta en omkörning även om den som kör om bryter mot reglerna. I detta fall kör han/hon onekligen för fort, men trots detta måste man underlätta för denne.
saxberg 2012-01-02 15:01 ! Citera #
Jag hade min uppkörning idag, och teoriprovet i fredags. Var hur nervös som helst inför båda delar men visst fan klarade jag det ändå! Hade liksom ställt in mig på att behöva boka två uppkörningar på en gång eftersom att jag var säker på att jag skulle kugga på första.

Mitt tips är att absolut konversera med inspektören. Får man en avslappnande atmosfär i bilen så går det så mycket lättare. Visserligen fick jag en otroligt lätt uppkörning men att jag blev såpass avslappnad stillade mina nerver :)

Tänk bara att det är en helt vanlig körlektion så skall det allt gå vägen!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 03:29
7
I dag 03:15
2
I dag 00:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor