Jag skulle nog säga, försök att inte tänka för mycket. Om möjligt försök hålla en konversation med inspektören. Fick som första sak att göra var att köra till ett bestämt mål, tänkte att jaha det här är ju inte svårt...kört den vägen flera gånger innan! Tystnaden i bilen inför rondellen gjorde att jag började tänka och nervositeten kom tillbaka som ju släppte när man väl satt sig i bilen. Pannkaka...byte fil av någon oförklarlig anledning i rondellen och hamnade på annat håll!
Inte så farligt dock, man får ju vända och göra ett nytt försök.
Utöver att inte tänka för mycket så tror jag det är bra om man tänker som att man kör som vilken annan dag som helst. Kör som du kan, försök så gott det går att koppla ifrån att någon bedömer dig. Igen, om möjligt försök prata så mycket som möjligt med inspektören för att mjuka upp stämningen lite, så att säga.
Sen vet jag dock inte, andra får gärna tala om sina erfarenheter. Men jag tror det är kanonbra om man tar egna initiativ i körningen. Ta t ex att ni kör på en motorväg, ligg inte bakom en lastbil/bil om denne kör för sakta (under 100km/h i alla fall) och du fortfarande planerar att köra rakt fram. Om inspektören inte sagt att du ska ta någon avfart så är det bra om du gör en omkörning även om du inte blir ombedd att göra detta. Gjorde så själv på min 1a uppkörning och fick positiv respons på detta och godkänt på motorväg/motortrafikled. En som jag känner blev kuggad pga att han valde att ligga kvar bakom istället för att köra om. Men som sagt, andra kanske har andra erfarenheter.