Start > Körkortsforum > Konkreta tips vid uppkörning?

Konkreta tips vid uppkörning?

Gästen 2012-01-02 21:10 ! Citera #
Jag klarade uppkörningen på andra försöket, på första blev jag underkänd pga manuvrering av fordonet (motorstopp X flera), vid andra försöket försökte jag hålla nerverna under kontroll genom att tänka att jag istället körde med min bilskollärare bredvid mig. Det hjälpte mig att koncentrera mig mer på körningen och trafiken runtomkring. Under själva körningen var jag helt fokuserad på samspelet med trafiken runt omkring, förutom att följa trafikreglerna. Jag undvek häftiga rörelser med ratten såsom förflyttning i sidled, stannande och start. Tänkte på hur andra uppfattade mig och gav dem tid. Tittade långt fram och saktade ner farten om så behövdes i godtid för att exempelvis ge tecken till gående att jag sett dem och tänker låta dem korsa övergångstället, ekokörde genom att släppa på gasen om jag upptäckte att det var röd signal vid en korsning längre fram, eller saktade ner farten i godtid för att signalera till korsande trafik att jag uppfattat dom och tänkt släppa förbi dom.

Lycka till!!!!
Lala123 2012-01-02 22:26 ! Citera #
Till gästen, läskigt min första uppkörning såg precis ut som din första! Vart körde du upp någonstans? Grattis tillkörkortet:-D
3:e 2016-12-06 15:26 ! Citera #
1:a kuggningen berodde på min stressnivå. För hög, sedan för låg.
2:a var för att min inspektör var ett svin, tills slutet då han visade sig vara legitim, men då hade jag redan gjort katastrofala val i min körningsmetoder.
3:e klarade jag för att inspektören gick igenom typ 80% av alla moment när han insåg att jag var ’obekväm’ sen min sista uppkörning och gjorde små rutinmisstag. (blinkade sent, men erkände misstaget självständigt.) innan han godkände mig.

Tips:

1. Du ska inte vara någon annan än dig själv. Ta ett djupt andetag, räkna till 10, lugnt, innan du sätter dig ner i bilen.

2. Inspektören JOBBAR. Han/hon är inte där för något annat än att säga ”ja/nej” till frågan:
”Bör denna person ha lov att köra bil dag som natt när hen är stressad som lugn, i 110 km/h, eller i 3 km/h, och kan hen variera hastigheten mellan 30-70 km/h med säkerhet, och kommer denna personen säkerligen att INTE störa andra i trafiken?”
Okej? JOBB. Gå dit, kör som en jävla människa så får du ett ”Ja”.

3. Extra konkreta tips, för att det ovan kändes lite avvikande, även om det var sammanfattande och konkret i mina ögon;

Fixa stolen/speglarna i början smidigt.
Håll ögonMUSKLERNA igång 24/7 - kolla skyltar, speglar, framåt hela tiden. Fastna inte, men överdriv inte heller (Du är inte Flash).
Titta i speglarna/döda vinkeln när du svänger, oavsett hur säker du är. Planera så att det känns smidigt.
Planera att hamna i 2:an om du ska svänga från landsväg.
Blinka tidigt på motorväg (300 m innan, typ lite innan när ni ser den randiga skylten som visar var avfarten är.)
Ni SKA stanna ofta i stadstrafik, så stressa inte om det känns långsamt. Inspektören tänker bara på $ som hamnar i dens fickor när du väjer som du ska - med det sagt, väj inte fel nu. (Det ringer ”Nej” i inspektörens öron då, och det vill du inte).
Växla ofta. Om du har kört innan, så går det säkert inte fel. 2:an om du ska sakta ner till broms t.ex. vid rödljus. 4:an på landsväg med skymd sikt, eller t.o.m. 3:an. osv.
Motorbroms = utmärkt bevis på att du planerar.
Håll till höger, även om det känns fritt. (Undantag, krokig sväng på smal landsväg med fri sikt).
Väj för i helvete, och stanna helt vid stoppskyltar.
Sväng inte vänster på landsväg om det ligger rövhål som klistrar bakom dig. Du får neka Inspektörens order, och hen blir inte sur om du ger en anledning.
Glöm inte säkerhetsbältet/ta av jackan osv.
Du kör något som väger flera ton. Om den träffar en människa i 40 km/h kan den döda. Var inte dum :D Inspektören VET när du är dum, så var inte det.*
Avstånd till bilar framåt. Ja, 2000 kg 30 m/s (100 km/h) bör inte sniffa din medtrafikant i chokladasken när hen bromsar.
Flygande omkörningar är mycket lättare än accelererande (googla), så planera och visa att du kan.
1200 kr är mycket mindre än fartböter du kan få och mycket mycket mindre än en död 12 åring som tappade bollen vid fel tilfälle på dina axlar, så fokusera på det du gör och var SÄKER. Du KAN. (hoppas jag).
Drick inte innan. Var inte trött innan. Jag vet hur stressigt det blir, speciellt om man kuggat. Så ta ett djupt andetag, och bara dyk in. Doppa inte tån. Dyk.
Sist, men inte minst: Kuggar du pga tjockskalle till inspektör (tro mig, de finns), bli inte förkrossad. Bli arg, sur, ledsen, deprimerad, men inte så mycket att du känner dig värdelös. Det finns gamla tanter med körkort, så det är inte exakt någon merit att ha den om någon som inte vet vad högerregeln ens betyder har körkort över dig. Notera dina misstag (eller i vissa fall, din otur) och planera framåt.

Är en kille om ni undrar. Så jag led extra när jag inte klarade på första :p

Lycka till!

mvh, dev

*Kör med väldigt låg fart vid stillastående fordon/vägarbeten där det är omöjligt för dig att bromsa i tid om en arbetare/unge snubblar framför bilen.
Tom 2017-04-23 11:36 ! Citera #
Stod inget om vad du fick göra backa ex.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo