Start > Körkortsforum > Fordon > Bensin vs. Disel

Bensin vs. Disel

alice 2016-04-18 23:06 ! Citera #
Jag köpte nyligen en Mazda 6 2011 (tar körkortet i september). Den släpper ut 10 mg kolväten per km. Vår diesel (Ford Mondeo 2015) släpper ut 140mg. D.v.s. 14x så mycket!

Dieselmotorn är kraftigare byggd med starkare kolvar, vevstakar & vevaxlar m.m. Däremot så mår Diesel INTE bra av att köra korta sträckor och då kan servicen bli dyrare, och ännu dyrare blir bytet av partikelfilter (10kkr+).
Bensinare är mest lämpligt för de flesta människor som inte kör längre sträckor.
Mer eller mindre allt i en dieselmotor är annorlunda, men att meka med är ungefär samma skit. Insprutningen sker inte på samma sätt, tändstift finns inte i en dieselmotor och så fortsätter listan...
Gäst 2016-04-19 12:47 ! Citera #
Ingen motor går bra om man bara kör korta sträckor!!
Kör du korta sträckor med en bensinbil så finns risken att lambdasonden tar styrk, och då kommer den ge fel bränsle information till motorn..
Niklas 2016-04-21 13:30 ! Citera #
Precis som ”Gäst” skriver så kommer en bensinmotor att sota igen om man bara åka korta sträckor med den hela tiden.
Och han har även rätt gällande att bensin och syretillförseln sensorn kan ge fel signaler till motorn, och då kan det bli dyrt att laga allt det. Hade sånt fel på min första bil, och då sa mekanikern på bilverkstaden att korta sträckor tar död på en bil motor. Helst ska man åka över 2,5 mil varje gång man är ute och åker, då hinner allt bli varmt och skador är därmed en mindre risk. Speciellt i kallt väder är det extra viktigt att tänka på sånt.
Fick även rådet att akta mig för att köpa begagnade bilar där det står ”tjej körd” eller ”pensionär körd” sånt kan tydligen vara tecken på att bilen har gått korta sträckor jätte ofta, samt inte fått varva ur ordentligt..
AL 2017-10-12 16:43 ! Citera #
Jag skall be att få korrigera några av felaktigheterna i tidigare skribenters inlägg.

Först kolväten;

En diesel släpper generellt sett ut 1/6 av bensinbilarnas kolväten. Att notera är att bensinmotorn också för med sig bensen- som är ett av de mest cancerogena ämnena vi känner till idag.

Sedan Avgaspartiklar:

Nyare direktinsprutade bensinmotorer har visat sig vräka ur sig partiklar (fraktioner 1-2,5 ppm), det rör sig om koncentrationer på 40-100 gånger högre hos en direktinsprutad bensinmotor i jämförelse med en diesel. Samma problematik hittar vi hos turboladdade bensinfordon.

Kväveoxider;
Dieseln enda svaghet är kväveoxider, som det dock finns reningsteknik för. Bilar som är utrustade med SCR reningsteknik eller adblue har inga påtagligt höga utsläpp av kväveoxider.


Koldioxid;
Dieseln kan tankas med fossilfri HVO och B100 och därigenom minska på den globala uppvärmningen rejält. Dessutom har en dieselmotor den högsta systemverkningsgraden av alla motoralternativ så redan i grunden är den ett bättre val än bensinmotorn.

Källor för detta är;

KTH
Forskning och Framsteg
Trafikverket
Karolinska institutet
WHO
Mfl.

Hoppas det gav svar på era funderingar.
NO NOx 2017-11-28 20:51 ! Citera #
Det finns fungerande NOx reducerande system som fungerar alldeles utmärkt till diselmotorer, typ SCR (selectiv catalys reduction) där man injecerar urea efter förbränningen och en katalysator man reducerar från bas NOx ca: 1000 ppm ner till150 ppm.Detta finns på alla nya lastbilar. Men det är tyvärr igen lag som säger att det skall vara i drift och fungera.
Man fyller vatten i tankar som är avsedda för Urea, för att spara pengar, samt gör fejkade system. Okså alla utlänska åkare som skiter i detta. Vårt s.k miljöparti är väldigt inkompetenta i dessa frågor. Därför är det väl lättare att förbjuda disel drivna fordon. På grund av inkompentens. SD
Gäst 2018-01-01 14:30 ! Citera #
NO NOx 2017-11-28
Det finns fungerande NOx reducerande system som fungerar alldeles utmärkt till diselmotorer, typ SCR (selectiv catalys reduction) där man injecerar urea efter förbränningen och en katalysator man reducerar från bas NOx ca: 1000 ppm ner till150 ppm.Detta finns på alla nya lastbilar. Men det är tyvärr igen lag som säger att det skall vara i drift och fungera.
Man fyller vatten i tankar som är avsedda för Urea, för att spara pengar, samt gör fejkade system. Okså alla utlänska åkare som skiter i detta. Vårt s.k miljöparti är väldigt inkompetenta i dessa frågor. Därför är det väl lättare att förbjuda disel drivna fordon. På grund av inkompentens. SD
Så det finns bara MP och SD i riksdagen?
Hoppas att du inte får rösta iår.

*Btw* Första inlägget under 2018! =D
AL 2018-02-15 11:18 ! Citera #
Om man utgår från fakta och vetenskap så finns det inga skäl att ge sig på dieseln specifikt. Diesel som lösning är nämligen renare och mer effektivt än bensin. Hos flertalet resor är den också vida överlägsen laddhybriden.

Det vi läser om i sensationsmedia handlar istället om politik och där står ytterlighets- och fanatiska partier (dit mp räknas) inte för några balanserade eller realistiska förslag.
Kölman 2020-04-06 13:04 ! Citera #
Disel bil va kom igen d24 köla . Sotar som fan de e nice tips köp volvo med disel motor V8 Turbo
18 inlägg

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
i går 20:25
8
i går 20:14
2
i går 20:13
2
i går 20:08
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Teoriprov online – testa dina kunskaper

Teoriprov Körkortonline.se Gratis demo – testa 65 frågor