Start > Körkortsforum > Bensin vs. Disel

Bensin vs. Disel

Gäst 2011-12-27 00:59 ! Citera #
Hej!
Vi har både en diselbild och en bensinbil hemma och skillnaden mellan dessa är stora! Diselbilen driver på mycket mer vilket underlättar vid starter men jag tycker att den är mycket jobbigare att köra i stan på grund av att den just skjuter på så mycket av sig själv. Jag vet att motorn skiljer sig en del mellan dessa bilar men alltid undrat vad det mer konkret är som skiljer dom åt. Någon som har något lysnade idé?
Gäst 2011-12-27 18:12 ! Citera #
Hej!

Tänkte gå mer in från miljöns perspektiv. Bensin finns, liksom diesel, i tre miljöklasser. Numera är den bensin som säljs mest av miljöklass1, vilket är den bästa kvaliten. Det innebär att utsläppen av de skadliga ämnena bensen och svavel kommer minska ytterligare. Dieselmotorn släpper ut högre halter av kväveoxid och 2-3 gånger mer kolväten än en bensinmotor med katasylator. Dieselfordon bidrar mer till en smogbildning som har bla.a bildats i NY(storstäder). Partikelutsläppen deån en dieselmotor anses vara 10-15 gånger större jämfört med dem från en bensinbil. Det gör att dieselbilar är mindre lämplig i tättbefolkade områden. Men både dessa två bidrar ändå till växthuseffekten. Bensin och diesel är fossila bränslen, vilka vid förbränning medför ett tillskott av växthusgaser. Den diesel som säljs mest på bensinstationerna är av miljöklass1. Detta gör att utsläppen av rök, kolväten, svavel och kväveoxider minskar och luftkvaliten förbättras.
Jag skulle säga att det som är bra med dieselbilar är billigare än bensin, men det dåliga är att den släpper ut mer farliga ämnen än bensin och den är mer ”bullrigare”.
Det som är bra med bensin är att den släpper ut mindre och bilen låter mindre. Det som är dåligt är att det är dyrt.
Gäst 2011-12-27 22:54 ! Citera #
Jonas.P
Hej!

Tänkte gå mer in från miljöns perspektiv. Bensin finns, liksom diesel, i tre miljöklasser. Numera är den bensin som säljs mest av miljöklass1, vilket är den bästa kvaliten. Det innebär att utsläppen av de skadliga ämnena bensen och svavel kommer minska ytterligare. Dieselmotorn släpper ut högre halter av kväveoxid och 2-3 gånger mer kolväten än en bensinmotor med katasylator. Dieselfordon bidrar mer till en smogbildning som har bla.a bildats i NY(storstäder). Partikelutsläppen deån en dieselmotor anses vara 10-15 gånger större jämfört med dem från en bensinbil. Det gör att dieselbilar är mindre lämplig i tättbefolkade områden. Men både dessa två bidrar ändå till växthuseffekten. Bensin och diesel är fossila bränslen, vilka vid förbränning medför ett tillskott av växthusgaser. Den diesel som säljs mest på bensinstationerna är av miljöklass1. Detta gör att utsläppen av rök, kolväten, svavel och kväveoxider minskar och luftkvaliten förbättras.
Jag skulle säga att det som är bra med dieselbilar är billigare än bensin, men det dåliga är att den släpper ut mer farliga ämnen än bensin och den är mer ”bullrigare”.
Det som är bra med bensin är att den släpper ut mindre och bilen låter mindre. Det som är dåligt är att det är dyrt.


Dagens moderna dieselbilar har omkring tre ggr högre utsläpp av NOX och kolväten, men likvärdig mängd partiklar och kolmonoxid som bensinbilar. Koldioxidutsläppen är lägre tack vare den mindre bensinförbrukningen.

Som det är just nu kostar dock diesel mer än bensin, 14,30 mot omkring 13,70 kr per liter.

I inköp är dieselbilarna dyrare än motsvarande bensinalternativ, och när det kommer till fordonsskatt så är den också högre.
Gäst 2012-04-07 08:53 ! Citera #
Jag tycker också att det är mycket skönare med diesel just för att den starka motorn underlättar vid starter. Med bensinbilen vi har hemma blir det ibland motorstopp om man ska starta i svag uppåtlutning, vilket aldrig händer med körskolans dieselbil. Jag har också märkt en skillnad i när man kan växla, med bensinbilen tänker jag att man har trean vid 30 km/h, fyran vid 40 km/h osv, med dieseln måste hastigheten vara lite högre, så där får jag kolla mer på varvmätaren... Men det är bra att lära sig att det är olika antar jag.
inspektörn 2012-04-07 09:28 ! Citera #
Walkyria!
Du är illa ute om du väljer växel efter hastighet som du beskrev!
Välj efter förhållandena och glöm inte den bestämda accelerationen och hoppa i växlarna OM DET ÄR MÖJLIGT!
Växelvalet beror också på vad det är för typ av bil, högt växlad? Ex vis SAAB 9-3, lågt växlad? exvis Kia Sportage. Hur ser vägen ut? Rak? Kurvig? Uppförsbacke? Nerförsbacke? Trafiken? Sikten? väglaget?
Alla bilar är olika!
Att skilja på diesel eller bensin är amatörens sätt att förklara att han inte behärskar körtekniken. Oavsett bränsle måste man ju lyssna på bilen och ge bilen det den vill ha! Vid start i lutning så kanske vissa bilar behöver mer gas beroende på motorstyrka, vikt mm.
Gäst 2012-07-19 03:49 ! Citera #
Om man tänker ekonomiskt, vilken är lämpligast då?
Gäst 2012-07-19 09:16 ! Citera #
Gäst
Om man tänker ekonomiskt, vilken är lämpligast då?


Det beror på hur mycket du ska köra, under 1500 mil per år så är det nog inte ekonomiskt med nyinköp av dieselbil. Du måste väga det högre inköpspriset mot lägre förbrukning och hur prisskillnaden är mellan bensin och diesel. Beroende på bilmärke och modell så kan jag också tänka mig att värdeminskningen för en dieselbil ser annorlunda ut än en bensinare.
Jacob 2012-08-21 09:52 ! Citera #
Jag har kört med både diesel och bensin.
Om ni går till en trafiksskola är de flesta bilarna diesel, iaf alla dem jag kört.
Troligen för det är mer ekonomiskt för dem. Sen när ni kör upp på trafikverket är bilarna där också oftast diesel.
Ett råd är att använda andra växeln vid sväng och på cirkulationsfält annars drar diesel bilen iväg och du kan inte placera bilen rättt.
Gör detta iallafall under er uppkörning!
Gäst 2016-04-18 13:21 ! Citera #
Diesel de kölar/sotar
Gäst 2016-04-18 14:52 ! Citera #
Gäst 2016-04-18
Diesel de kölar/sotar
Det kan en bensinmotor också göra...så det så :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest