Hej!
Tänkte gå mer in från miljöns perspektiv. Bensin finns, liksom diesel, i tre miljöklasser. Numera är den bensin som säljs mest av miljöklass1, vilket är den bästa kvaliten. Det innebär att utsläppen av de skadliga ämnena bensen och svavel kommer minska ytterligare. Dieselmotorn släpper ut högre halter av kväveoxid och 2-3 gånger mer kolväten än en bensinmotor med katasylator. Dieselfordon bidrar mer till en smogbildning som har bla.a bildats i NY(storstäder). Partikelutsläppen deån en dieselmotor anses vara 10-15 gånger större jämfört med dem från en bensinbil. Det gör att dieselbilar är mindre lämplig i tättbefolkade områden. Men både dessa två bidrar ändå till växthuseffekten. Bensin och diesel är fossila bränslen, vilka vid förbränning medför ett tillskott av växthusgaser. Den diesel som säljs mest på bensinstationerna är av miljöklass1. Detta gör att utsläppen av rök, kolväten, svavel och kväveoxider minskar och luftkvaliten förbättras.
Jag skulle säga att det som är bra med dieselbilar är billigare än bensin, men det dåliga är att den släpper ut mer farliga ämnen än bensin och den är mer ”bullrigare”.
Det som är bra med bensin är att den släpper ut mindre och bilen låter mindre. Det som är dåligt är att det är dyrt.
Dagens moderna dieselbilar har omkring tre ggr högre utsläpp av NOX och kolväten, men likvärdig mängd partiklar och kolmonoxid som bensinbilar. Koldioxidutsläppen är lägre tack vare den mindre bensinförbrukningen.
Som det är just nu kostar dock diesel mer än bensin, 14,30 mot omkring 13,70 kr per liter.
I inköp är dieselbilarna dyrare än motsvarande bensinalternativ, och när det kommer till fordonsskatt så är den också högre.