Start > Körkortsforum > Växling

Växling

Gäst 2012-01-15 18:24 ! Citera #
Sari
Nassehej
Min lärare sa att när man kommer upp i 2000 varv så är det dags att växla upp, när det är dags att växla ner har jag ingen riktig koll på än egentligen, det blir liksom lite på känn. Det som är bra med trafikskolor är att man ju får chans att göra fel, och känna att det inte blev så bra och därför göra om och göra rätt till nästa gång.

Tex. Jag svängde i ett lugnt område med rätt låg hastighetsbegränsning på 3an, kände att det blev för ”starkt”, och det sa även läraren sen = Jag märkte att det gick, men att nästa gång växlar jag ner till 2an för en behagligare sväng :)


Det med 2000 varv är bra!! När det är mycket snö och is så hör man inte motorn så bra, men man kan se varvmätaren. När den kommer över 2000 varv så är det dags att växla upp. Men vet inte riktigt när man ska växla ner... Kanske när man saktar ner och hamnar under 2000 varv låter lågiskt?

Ja, det kanske är så enkelt att man växlar ner när det blir under 2000, lätt som en plätt i så fall ju :P :)
Gäst 2012-03-24 15:08 ! Citera #
Vid nedväxling kan du hoppa ner lite hur du vill egentligen (förutom ettan), på avfarten vid motorväg brukar jag oftast gå ner från femman till trean efter att ha kommit ner till ca 70 km/h, sen en mix av broms och motorbroms. På vanlig väg blir det ofta att jag går från fyran till tvåan för att motorbromsa. Däremot ska du inte hoppa ner massa växlar om du planerar att gasa precis efter, finns ingen mening med det.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo