Start > Körkortsforum > Växling

Växling

Ebboba 2011-12-25 23:51 ! Citera #
Det här med att växla faller sig inte helt naturligt för mig. Jag kan växla utan att titta ner, men jag förstår inte när jag ska lägga in de olika växlarna, speciellt inte vid nedväxling. Jag har börjat förstå att jag ska ha i 2: an när jag ska svänga ( i cirkulationer eller korsningar alltså) men varför är det så? Hur ska jag veta hur mycket jag behöver växla ner vid olika situationer? Och när ska jag egentligen växla upp?

Det här med att växla är som ett stort mysterium för mig. Det blir inte bättre av att det också krävs en hel del tankeverksamhet för att genomföra en växling :?
Gäst 2011-12-26 18:03 ! Citera #
Hej!

Växelådan har 5-6 växlar inklusive R. Min gamla handledare sade att oftast använder man 1:an vid parkering, 2:an vid korsning/”svängning”, 3:an vid högre hastighet(ca 30km/h), osv. Det jag försöker att säga är ju lägre växel desto lägre hastighet och ju högre växel desto högre hastighet. Man kan ju tex. inte köra med 2:an i en motorväg. I varje väg eller trafiksituation finns hastighetsskyltar och om det exempelvis står 30, brukar jag ha i 3:ans växel. Om sikten är dålig ska du ligga i låg hastighet och därmed låg växel också, för att lättare kunna stanna och köra iväg. Sen ska man helst ligga i hög växel som du säger och gärna hoppa över växlar. Men generellt:

5-20 km/h --> 1:an endast om sikten är dålig annars 2:an
7-30 km/h --> 2:an
20-30 km/h --> 3:an
30-50 --> 4:an
50 och uppåt --> 5:an om sikten är bra. Annars 60-70 uppåt --> 5:an
Förutom sikten spelar vägbanan stor roll. Ju brantare uppförsbacke desto lägre växel ska du välja. Och högväxel vid nedförsbacke. Så, sikten, farten och vägbanan avgör växeln. Och det bästa är naturligtvis att lyssna på motorljudet.

Vid trafikljus:
Motorbromsnign dvs. släppa gasen. När farten minskas ska man växla ner men inte till 1:an om bilen fortfarande rullar i 30. När bilen står stilla eller eller strax innan den ska stanna - kan du växla ner till 1:an.

Kortfattat:
Sikten, farten och vägen avgör vilken växel du ska ha. Det beror alltså på.
Ebboba 2011-12-26 20:18 ! Citera #
Jag kan förstå detta rent generellt. Än så länge kör jag mest i villaområden, och jag tycker då att det blir ett himla växlande mellan 2:an och 3:an. Jag kan inte alltid se poängen att lägga in 3:ans växel eftersom det ofta bara handlar om ett tiotal meter jag ska köra, men min körledare tycker att jag ska växla upp även om jag ska växla ner igen om 30 sekunder. Hade man alltid kört långa sträckor i en viss hastighet hade växlingen nog kommit mer naturligt för mig men så ser det inte riktigt ut när man kör i villaområden. Jag förstår också att det ska vara lägre växel när motorn behöver mer kraft men jag har ändå svårt att förutse vilken av 1:an, 2:an eller 3:an som är mest lämplig.
tanten 2011-12-29 21:27 ! Citera #
Min trafiklärare sa i dag att när man kör i ett villaområde räcker det oftast med 2:an, att man sällan behöver växla upp till 3:an. En sträcka på 30 meter låter konstigt, kan det vara att han vill bara träna på din växling? Jag har använt 3:an om jag kör en lååång rak sträcka på villaområdet där jag tränar (typ 200-300 m), men inte om jag vet att en korsning närmar sig eller jag måste annars vara beredd på att stanna.
Gäst 2012-01-06 14:24 ! Citera #
Tror det är väldigt olika i bil till bil. Jag har övningskört på två olika skolor och den ena bilen var man tvungen att ha väldigt låg växel och i den andra bilen funkade det ofta med högre växlar.
Gäst 2012-01-06 16:03 ! Citera #
Det är ingen som riktigt kan säga när du ska växla, du lär dig själv, genom att lyssna på motorljudet.
Men 1an ska du endast använda för en kort sträcka eller när du krypkör.

Och det varierar från bil till bil, t.ex när jag kör på trafikskolan och hemma så använder jag inte samma växel på samma hastigheter.
Istolig 2012-01-09 16:26 ! Citera #
Känner igen mig, tror dock inte att du bör förlita dig på hastigheter. Det kan fungera i början men tror det är lättare att försöka lyssna på motorn och lära dig, ha någon bresvid dig som vet när du skall växla och låt dem säga till dig så lär du dig förmodligen hur motorn låter när du skall växla. Tror att det är den metod som fungerar bäst och är den mest hållbara. Det fungerar att kolla på varvtal, dock är det ett moment som tar uppmärksamhet ifrån resterande viktiga moment, Övning ger färdighet!
Gäst 2012-01-14 23:40 ! Citera #
Min lärare sa att när man kommer upp i 2000 varv så är det dags att växla upp, när det är dags att växla ner har jag ingen riktig koll på än egentligen, det blir liksom lite på känn. Det som är bra med trafikskolor är att man ju får chans att göra fel, och känna att det inte blev så bra och därför göra om och göra rätt till nästa gång.

Tex. Jag svängde i ett lugnt område med rätt låg hastighetsbegränsning på 3an, kände att det blev för ”starkt”, och det sa även läraren sen = Jag märkte att det gick, men att nästa gång växlar jag ner till 2an för en behagligare sväng :)
Gäst 2012-01-15 14:44 ! Citera #
Nassehej
Min lärare sa att när man kommer upp i 2000 varv så är det dags att växla upp, när det är dags att växla ner har jag ingen riktig koll på än egentligen, det blir liksom lite på känn. Det som är bra med trafikskolor är att man ju får chans att göra fel, och känna att det inte blev så bra och därför göra om och göra rätt till nästa gång.

Tex. Jag svängde i ett lugnt område med rätt låg hastighetsbegränsning på 3an, kände att det blev för ”starkt”, och det sa även läraren sen = Jag märkte att det gick, men att nästa gång växlar jag ner till 2an för en behagligare sväng :)


Det med 2000 varv är bra!! När det är mycket snö och is så hör man inte motorn så bra, men man kan se varvmätaren. När den kommer över 2000 varv så är det dags att växla upp. Men vet inte riktigt när man ska växla ner... Kanske när man saktar ner och hamnar under 2000 varv låter lågiskt?
Gäst 2012-01-15 14:47 ! Citera #
Ebboba
Det här med att växla faller sig inte helt naturligt för mig. Jag kan växla utan att titta ner, men jag förstår inte när jag ska lägga in de olika växlarna, speciellt inte vid nedväxling. Jag har börjat förstå att jag ska ha i 2: an när jag ska svänga ( i cirkulationer eller korsningar alltså) men varför är det så? Hur ska jag veta hur mycket jag behöver växla ner vid olika situationer? Och när ska jag egentligen växla upp?

Det här med att växla är som ett stort mysterium för mig. Det blir inte bättre av att det också krävs en hel del tankeverksamhet för att genomföra en växling :?


Det svåra är att det är så mycket annat och tänka på också när man ska växla ner! Skyltar, trafikanter, mötande mm.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest