Överstyrd/Understyrd
Om man kopplar en husvagn på en bakhjulsdriven bil(övertyrd) så får man bättre grepp eftersom det blir tyngre, så kan väl knappast orsaken till överstyrd bil att man lastar tungt bak? Jag skulle påstå att den blir understyrd (att greppet på framhjulen blir sämre)...
Jag är inte helt säker på dessa områden men kolla detta, om du inte redan har gjort det:
https://korkortonline.se/teori/vikter-last-slap/
Tycker bilderna är ganska tydliga..
Understyrning är när man vrider på ratten och upplever att bilen ändå inte ändrar riktning. Detta kan bero på att föraren bromsar (ej ABS), motorbromsning, slitna framdäck, tung last eller släpfordon...
Överstyrning är när man vrider på ratten och bilen ändrar riktning jättemycket i förhållande till ur mycket man vrider ratten. Kan bero på att föraren bromsar hårt, slitna bakdäck, tung laste eller släpfordon, bromsning med vissa fyrhjulsdrivna bilar...
Alltså... Över och understyrning är väldigt komplicerade... och kan egentligen inte alls kopplas till bilen drivning eller något sådant.
”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””
Man kan framkalla understyrning med framhjulsdriven bil genom att under rattutslag accelerera/gasa på.
Man kan framkalla understyrning med bakhjulsdriven bil genom att under rattutslag motorbromsa/släppa på gasen.
Man kan framkalla överstyrning med framhjulsdriven bil genom att under rattutslag motorbromsa/släppa på gasen.
Man kan framkalla överstyrning med bakhjulsdriven bil genom att under rattutslag accelerera/gasa på.
”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””
Gäller rent generellt... sedan kan man se på fenomenen på olika sätt. överstyrning i en saab kan vara mindre styrning än en understyrning i en bmw tex...
Man kan säga att bilen är väl relativt neutral om man kopplar bort drivlinan. (kopplar ur alltså) och när man gasar eller motorbromsar kommer drivlinan att vrida upphängningen och därför påverka bilens egenskaper...
Väldigt svårt att förklara och väldigt svårt att förstå. jag kan inte mycket men jag har iallafall fattat lite och provat köra både fram och bakhjulsdrivna bilar. och testat det jag skrev mellan alla ”””””
Någon som vet logiken bakom att man kan få körförbud om man kör med för lågt kultryck men inte med för högt? Det borde väl bero på om bilen är fram/ bakdriven?
Om inte annat tror jag att det borde vara farligare att framhjulen är upphöjda eftersom då kanske man får så dåligt grepp att man inte lyckas svänga. Uppenbarligen har ju jag fel däremot därför jag frågar.
Jag förstår inte heller varför last skulle orsaka överstyrning? borde precis som trådskaparen säger leda till att den blir understyrd. Någon som kan förklara?
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget