Start > Körkortsforum > Tips till dig som övningskör!

Tips till dig som övningskör!

Gäst 2009-06-22 01:54 ! Citera #
Hej!
Ett annat tips för dig som har börjat övningsköra eller så småningom har tänkt att börja är att titta hur andra kör. Sitt i passaskerarsätet och tänk på hur chauffören kör, hur han/hon växlar, kollar i speglar m.m m.m!
patohls 2009-06-26 19:01 ! Citera #
Har hört tips om att man kan cykla runt och försöka se allt som om man satt i en bil. Försöka förstå varför vägar är utformade på ett visst sätt, göra det till en vana att läsa skyltar. När du sedan kör kommer du ha en ökad förståelse för trafiken och avsökningar kommer automatiskt.
asuka 2009-07-01 17:56 ! Citera #
Ett tips som fanns med i handledarboken är ju att man berättar om allt man ser medan man kör
Gäst 2009-11-08 17:01 ! Citera #
Häng med på vägen även när andra kör! kolla på skyltar och liknande så att du vet vad som gäller på olika ställen när du själv ska köra där. Dessutom jättebra att titta hur andra gör, särskilt om du övningskör med föräldrar som kanske har svårt att förklara med ord hur du ska göra. det gjorde jag mycket i början, bland annat för att lära mig ungefär vilka hastigheter man ska ha vilken växel i, och lyssna på bilens motorljud. Då blir det lättare att ”höra vad bilen vill” när du kör själv sen!
Peenny 2009-11-18 14:45 ! Citera #
Föräldrarna tröttnar lätt på frågor och tycker att man borde kunna det. De tror för mycket om en.
På körskolan däremot är det toppen att fråga fråga fråga (:
mattias 2009-11-28 14:01 ! Citera #
Sant som det var sagt Anna! :) Går inte att lära sig köra som man pluggar inför ett prov i skolan här gäller det ju att lära sig det för livet och inte bara till några timmars prov. :D

/mattias
Gäst 2009-12-16 18:19 ! Citera #
Tips till dig som övningskör är att försöka att visualisera det man har svårt för. Vad jag har hört så kopplar hjärnan i ”nya banor” när man visualiserar och det blir lättare att göra det på riktigt sedan, för att kopplingen redan är ”etablerad”. Ett exempel var när jag hade svårt för att växla. Jag gick igenom alla moment i huvudet och verkligen tänkte hur det skulle gå till. Gick mycket lättare efter det tycker jag. Man kan säkert använda detta till många olika svårigheter man stöter på under sin körutbildning.

Om man man kör på bilskola är ett tips att man skriver ner direkt efter lektionen vad läraren sa, så att man inte glömmer. Då kan man titta på det och repetera kunskaperna.
Corrina 2009-12-17 17:11 ! Citera #
Ett tips till - lär dig även om du inte kör.

Kolla vad andra gör när de kör. Tänka lite om de gör fel eller inte (inte alltid alla kör som man skulle) men de är också viktigt att veta när andra gör fel och kunna se att de gör det.

Corri
kerycah 2010-08-02 02:51 ! Citera #
Johännie
Min pappa börjar tröttna på att jag frågar saker hela tiden ;) Har snart min sista körlektion innan uppkörning och då kommer nog min lärare också att få ett antal frågor om jag känner mig själv rätt ;) Men det är sant, man lär sig mycket lättare i verkligheten än i boken!

Jag tycker att det är en jättebra idé :) Man ska våga fråga, annars lär man sig inte. Jag måste själv se logiken bakom något för att kunna ta till mig information och det är inte alltid så logiskt skrivet i böcker.
Gäst 2010-08-25 12:14 ! Citera #
Att FRÅGA, FRÅGA, FRÅGA är iof bra, men huvudsakliga inlärningen måste väl ändå vara teoristudier. Börja att tidigt läsa teorin och se det inte som att bara för att ett kapitel är genomläst så är det klart. Med gedigna teorikunskaper blir körningen så mycket bättre. När ”slamkryparsituationer” uppstår så har du en bra bas att angripa dessa ifrån. T ex genom att söka svar eller formulera relevanta frågeställningar i detta forum.
Alltså – fråga gärna mycket, men i första hand bör frågan riktas till dig själv och du ansvarar själv för kunskapsinhämtning och att den blir korrekt besvarad.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo