Start > Körkortsforum > Tips till dig som övningskör!

Tips till dig som övningskör!

Anna 2009-04-16 15:53 ! Citera #
Ett enkelt tips som kanske låter onödigt:
FRÅGA FRÅGA FRÅGA!
Inga frågor är för dumma och man lär sig mycket om man frågar om allt man inte vet samtidigt som man kör. Skyltar, regler och allt som händer i trafiken är mycket lättare att lära sig i verkligheten än hemma vid boken!
Slashie 2009-04-17 11:43 ! Citera #
Jag ska snart börja övningsköra, och ditt tips är precis vad jag hade tänkt göra! Folk som inte inser detta måste bara ta tag i det och fråga, jag menar, all info är nyttigt;)
Johännie 2009-04-20 15:25 ! Citera #
Min pappa börjar tröttna på att jag frågar saker hela tiden ;) Har snart min sista körlektion innan uppkörning och då kommer nog min lärare också att få ett antal frågor om jag känner mig själv rätt ;) Men det är sant, man lär sig mycket lättare i verkligheten än i boken!
Anna 2009-04-21 18:46 ! Citera #
Om man kör mycket privat kan man ju alltid ringa till en körskola och fråga om man är osäker på något. De kanske inte blir så jätteglada om man frågar mycket (de vill ju sälja lektioner och tjäna pengar så klart!) men nån fråga brukar man få hjälp med!
/Anna
Gäst 2009-05-04 17:08 ! Citera #
Självklart ska man fråga så mycket som möjligt! Undrar man något betyder ju det att man behöver lära sig det, eller? All kunskap är nyttig och ju mer man vet desto säkrare förare blir man!
Martin 2009-05-04 18:40 ! Citera #
Ett tips kan vara att man går runt i stan och lär sig skyltar och hur vad som t.ex händer i korsningar. detta är bra om man inte alltid har tillgång till bil.
Gäst 2009-05-05 19:50 ! Citera #
Tack så mycket till tipsar, alla!
twina 2009-05-20 14:24 ! Citera #
Vart är det bäst att övningköra då?
Ellet 2009-05-27 08:18 ! Citera #
Twina

Det beror på hur långt i utbildningen du kommit. Man måste ju pröva på allt. Jag började i Lilleby i Torslanda. Där finns en väg på några kilometer som är ganska öde på dagen med en stor parkering längst ner. Där var perfekt att börja.
Heulwen 2009-06-04 11:34 ! Citera #
Instämmer, lättare att lära sig saker ute i verkligheten - iaf så att de fastnar ordentligt. Även när jag inte åker bil utan är på stan eller åker buss så försöker jag notera varje vägmärke jag ser för att öva mig att skärpa min uppmärksamhet ute i trafiken.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
2
I går 13:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov