Buss

Gäst 2011-09-27 16:33 ! Citera #
Om jag kör på en väg där hastighetsgränsen är 50km/h och lite längre fram finns ett busstopp där det står en buss för på-/avstigning och precis när jag är någon meter bakom bussen så slår den på sin blinkers och kör ut precis framför mig. Är det ändå min skyldighet att stanna i och med den var en 50-väg eller måste bussen tänka lite och vänta de sekunderna det tar för mig att köra förbi i och med jag bara var någon meter bakom?
Gäst 2011-09-27 17:14 ! Citera #
På vägar med hastighetsbegränsning 50 km/h eller lägre ska du lämna företräde om bussen blinkar ut. Vilket innebär att föraren i en bil kan behöva sakta ner och vid behov stanna så att bussen kan lämna hållplatsen.
Gäst 2011-09-27 19:28 ! Citera #
Jo det vet jag men jag menar om jag ligger endast några meter bakom, då måste det väl ändå vara så att bussen ska vänta tills jag kört förbi i och med han börjat blinka när jag var så nära bussens bakdel? känns dumt om jag ska behöva tvärnita vid just det tillfället? men att jag ska lämna företräde på en 50-väg är jag fullt medveten om! :)
inspektörn 2011-09-27 19:42 ! Citera #
Bussen måste se till att det är riskfritt att blinka innan han gör det, så om han börjar blinka när du är precis bakom och inte har en chans att stanna, så kör om, men var försiktig!
Gäst 2011-09-27 19:44 ! Citera #
Tack ska du ha. ja det är klart, man måste köra förnuftigt och om man ser en buss som stått där ett tag kan man sakta ner lite för att inte riskera hamna i den situationen som jag pratade om.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest