Cykelbana som korsar din bilväg
Hej! Är det någon som skulle vilja hjälpa mig att reda ut dessa två frågor med en förklaring?
1. Om en cyklist tar sig över en cykelbana som korsar din bilväg, vem har då väjningsplikt???
2. Om en cyklist tar sig över en cykelöverfart som oxå korsar min bilväg, har jag då väjningsplikt?
tack på förhand
Min mor säger att det finns något som heter förlängd trottoar (Hon sa något annat ord) som gjorde att bilar har väjningsplikt mot cyklister.
Stämmer detta?
Har för mig att cyklisterna har väjningsplikt om de inte är på vägen och kommer från höger i korsning där högerregeln gäller. Dock om du som bilist kör över en cykelbana eller överfart som går parallellt med vägen direkt efter sväng har du väjningsplikt.
Dessutom får man aldrig framföra sitt fordon så att fara uppstår för cyklisterna vilket innebär att man måste visa stor hänsyn.
Jag undrar över hur det är, inte när en cykel överträder din körbana, utan när du överträder cykelbanan med bil? Har bilen inte väjningsplikt för cykeln då?
Hej.
Om du kör över en cykelbana så har du väjningsplikt mot cyklarna.
Om du kör över en cykelöverfart efter sväng i korsning så har du väjningsplikt mot cyklarna.
Annars har cyklarna väjningsplikt men vi som bilförare har en del av ansvaret för att cyklister får en säker färd över vägarna. Kan betyda att sänka hastigheten om vi ser att en cykel är på väg över trots att de har väjningsplikt. Sunt förnuft kan det kallas!
Men vad är skillnade på cykelbana och överfart?
Hej igen.
En cykelbana kan vara en del av vägen/bana som är avsedd för cyklar. De brukar ofta löpa vid sidan av vägen, men ibland hamnar man så att man behöver köra över dessa för att komma ut på den vägen man är på väg till. Den har ett blått vägmärke som är runt med en vit cykel i. Kan även kombineras med gåbana för gående.
En cykelöverfart är bara en överfart över en väg, precis som det finns övergångsställe för gående.
Senaste foruminläggen
Rubrik