Start > Körkortsforum > Rekommenderad hastighet

Rekommenderad hastighet

kixen 2011-09-26 17:40 ! Citera #
Hejsan! det finns blåa skyltar med rekommenderad hastighet. T.ex vid vägarbete kan den finnas eller vid bostadsområden där det finns barn. Frågan är om det händer något om jag kör över den hastighetsgränsen?
Veronica 2011-09-26 22:14 ! Citera #
Hej.

De blåa är rekommenderad lägre hastighet, kan t ex finnas över väggbulor och på avfart från motorväg.

De svarta är rekommenderad högsta hastighet, de finns vid vägarbeten.

De blåa vet jag att man får köra fortare än eftersom det endast är en rekommendation för att klara ev hinder som finns på vägen. De svarta är jag osäker på men jag antar att de hamnar i samma som de blå... Dock är det enklast att följa dem, de finns av en anledning. :-)
Gäst 2011-09-26 22:17 ! Citera #
De blå skyltarna betyder Rekommenderad lägre hasighet, står det på skylten 30 km/h får man om man bedömmer det lämpligt och säkert köra t.ex. 40 km/h, men man får ju så klart inte överskrida vägens hastighetsbegränsning.

https://korkortonline.se/teori/vagmarken/anvisningsmarken/e11/
Björn He 2023-10-24 15:48 ! Citera #
Vägmärket som betyder ”Lågfartsväg” betyder bara att max 30 km/tim är rekommenderad hastighet, om nu 30 km/tim anges på vägmärket, men det betyder inte att det är absolut förbjudet enligt lag att köra i 40 eller 50 km/tim, beroende på om vägen är en 40- eller 50-väg, men däremot kan det anses som olämpligt att köra fortare än 30 km/tim av någon anledning. Nu vet jag inte hur ofta vägmärket ”Lågfartsväg” är uppsatt förbi farthinder, men om det är det så är det trots allt inte absolut förbjudet enligt lag att köra i 50 över farthindret, under förutsättning att bilen inte skadas av det; att köra i 50 över ett farthinder behöver inte leda till allvarlig fordonsskada och sålänge inte det leder till sånt så ska det inte kunna ge böter eller körkortsåterkallelse (men på uppkörningen blir man kanske normalt kuggad om man försöker köra i 50 över ett farthinder).
En kille som heter David berättade att han av misstag körde i cirka 50 km/tim över ett ”farthinder”, en mindre stenlagd upphöjning, antagligen vid Våghusbron i Västerås, en gång när han var där, för det var inte så lätt att se det där ”fartguppet” klart och tydligt i god tid och det verkade inte heller vara tydligt skyltat att det är ”farthinder” där - men bilen David körde blev lyckligtvis inte skadad av att åka i 50 över det där fartguppet. Det är ju ändå inte förbjudet enligt lag att köra i 50 där om det där nu är en 50-väg (även om det är förarens eget ansvar att bedöma hur lämpligt eller olämpligt det är att köra i 50 då 50 km/tim är högsta tillåtna hastigheten). Jag hade lika gärna kunnat köra i 50 över det där fartguppet själv, för att pröva hur det kan kännas, om jag nu hade vågat.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 08:41
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo