Start > Körkortsforum > Vid sväng till vänster... ?

Vid sväng till vänster... ?

söt 2011-09-26 03:08 ! Citera #
Hej . jag undrar en sak ... hur vet man om den mötande trafiken i den banan man korsar har rött och ska stanna eller får köra å du ska väja? ... har märkt att dagens bilister inte vet det ens tjälv, senast idag såg jag hur förvirrad bilen va och trodde att mötande skulle köra ? hur vet man alltså om man ska väja i mitten på korsningen för mötande trafik eller om man det är grönt för en ? tacksam för svar
Gäst 2011-09-26 08:40 ! Citera #
Tjena!
Det finns både korsningar med trafik ljus och utan, om det finns trafik ljus då är det bara att följa den.
Om det finns inga trafik ljus då är det höger regeln/skyltar med mera som gäller, för att veta vem som har vänteplikt och företrädde.
Ha det! ^^
söt 2011-09-26 10:02 ! Citera #
jaa nu förstod du inte mig riktigt. det vet jag ju men gällande korsning i trafikljus? på vissa ställen så svänger man och stannar o väjar för mötande men ibland så är det fritt fram att köra och den mötande trafiken har rött!?
Gäst 2011-09-26 10:25 ! Citera #
Hmm... förstår inte riktigt nu.
Va problemet att mötande trafiken kör även när de har rött ljus?.
Har dock inte sätt en sådant situation, Själv har jag bara sätt att mötande har grönt ljus medan jag ska svänga in, men det är bara och låta de mötande åka först.
Bästa lösningen är att försöka att anpassa sig själv till trafiken och kommunicerar med andra billister, ibland händer det så att jag har vänteplikt men den andra föraren säger till dig att åka först :O.
Veronica 2011-09-26 14:17 ! Citera #
Hej.

Det är trafiksignalerna som avgör om du har ”rätt” att köra på din tänkta väg eller behöver väja innan du kör vidare.

En vanlig trafiksignal med enbart färger innebär att den mötande trafiken har samma färg som du. Så när du får grönt, har även mötande trafik grönt, så ska du då svänga vänster måste du släppa förbi den mötande trafiken först innan du kör vidare. (Svängningsregel)

Om du står vid en trafiksignal som har pilar i sig, eller vid en vanlig med en tilläggstrafiksignal med pilar i så blir det annorlunda. Ska du svänga vänster och du har ett grönt ljus med pil som går åt vänster så kommer mötande trafik att ha rött och du kan alltså köra. (dock med vanlig uppsikt eftersom en del kör mot rött!) Detta gäller dock endast när det gröna ljuset med pilen är tänd!

Så läs på ang trafiksignaler och dess funktion så kommer du snart att förstå hur de går till i korsningar med trafikljus.
Jejja 2011-10-04 00:05 ! Citera #
Grön pil= lyxpil :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 22:45
3
I går 22:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor