Start > Körkortsforum > Bör både mamma och pappa vara …

Bör både mamma och pappa vara handledare ?

Gäst 2012-02-22 19:41 ! Citera #
Både min mamma och min pappa är mina handledare hemma och jag tycker det är jätte bra. Eftersom de gått kursen får de även vara handledare åt mina mindre systrar när de skall börja med deras körkort. Det som är bra är då att jag kan variera vem jag kör med. Båda är olika, med pappa övar jag mest på själva körningen medan med mamma övar jag på att backa, parkera osv. Även n bra sak är att om mamma är borta kan jag köra med pappa eller tvärtom. Det är även bra då de kan veta olika mycket om olika situationer och om olika regler och lagar. Jag tycker även att det är en bra övning att mina systrar åker med då vi kör längre sträckor som när vi ska och hälsa på släktingar, så övar jag på att koppla bort pratet från dem och att lära mig fokusera trots störningsmoment. :)
Gäst 2012-02-24 21:32 ! Citera #
Jag har både mamma och pappa som handledare, tycker det är bra både för att få olika synsätt på körningen och för att det ger fler övningstilfällen
Dercie 2012-02-29 18:16 ! Citera #
Som många andra säger så tycker jag att det ALLTID är bra att få flera synpunkter på din körning från olika vyer. Annars lär du dig bara att köra som din mamma/pappa. Därför är det alltid bra att blanda din övningskörning med din handledare tillsammans med ett par lektioner på trafikskola.
Gäst 2012-02-29 21:26 ! Citera #
Det räcker med att en av föräldrarna är handledare. I

Inte kul om man blir osams med båda två :D
Gäst 2012-03-01 16:01 ! Citera #
Det är en jättebra fråga, det där med olika handledarstilar. Min mamma och pappa var i början båda handledare till mig, men de var så olika i sitt sätt att förklara att det bara kändes mer förvirrat för varje gång jag körde, så till sist körde jag bara med mamma. Men det är ju bra att prova hur det känns med båda först. Och så är det säkert inte likadant i alla familjer!
Mia 2012-03-04 08:58 ! Citera #
Jag tror det är bättre att ha fler handledare. Man ska vara medveten om att bara för att man kanske haft körkort i 30 år så minns man inte exakt hur det är, men man vet av rutin hur man bör göra/inte göra. Jag kan inte svara på alla frågor som min son frågar men jag chansar aldrig i trafiken om jag är osäker. Har man då fler handledare så får man lite bredd på hur olika personer tänker i trafiken så man inte tar för givet att den man annars kör med gör rätt. Plus att det är lärorikt att vara handledare, man får lite repetition på sådant man glömt ;-)
Gäst 2012-05-13 14:06 ! Citera #
När min syster skulle ta körkort var båda mina föräldrar handledare för henne, vilket ledde till att det gjorde henne lite förvirrad, eftersom de inte alltid höll med om vad som var rätt och fel. Därför har jag nu bara min mamma som handledare, och det har fungerat jätte bra :)
hesten 2012-05-13 16:28 ! Citera #
Det bästa tror jag är att ha både mamma och pappa som handledare, det kan ju till exempel vara så att mamma inte har så koll på hur man växlar ecodriving men kanske är bra på att starta i backe, då kan det ju vara så att pappa kan växla ecodriving men kanske inte är så haj på att starta i backe. Chansen blir ju större att de täcker upp varandras brister är mitt syfte :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov