Start > Körkortsforum > Bör både mamma och pappa vara …

Bör både mamma och pappa vara handledare ?

Gäst 2011-09-23 22:29 ! Citera #
Jag och min fru undrar om det ur inlärningssynpunkt är fördelaktigare att ha oss båda som handledare för privatövningskörning?
Gäst 2011-09-24 22:41 ! Citera #
Båda mina föräldrar gick handledarkursen för att kunna övningsköra med mig, men det blev lite rörigt för mig då de inte alltid har samma körstil och tillvägagångsätt. Men en fördel är ju att det ges flera chanser att komma ut och köra när man har fler handledare!
Gäst 2011-09-26 10:13 ! Citera #
Hej hej!
Själv har det hänt så att jag har haft 2 handledare. 1 från körskola 1 privatperson, själv tycker jag att det var inte så illa.
Eftersom jag fick köra mycket, och repeterar samma saker flera gånger tills jag verkligen kan det.
Det jobbiga va att båda har 2 olika bilar, bromsen osv va olika så kör känslan va olika, kändes inte så bekväm ibland.
Det negativa va att båda 2 har olika körstil, men jag körde den stilen som jag tyckte själv bäst om och var bekväm med.
De tvingade mig inte köra exakt samma som de eftersom sättet som jag kör var också rätt.
Gäst 2011-09-27 16:37 ! Citera #
Jag har både min mamma och pappa som handledare och det tycker jag är en stor fördel då de båda tänker på lite olika saker i trafiken och på så sätt så lär man sig fler småsaker som den ena tänker på när man kör medan den andra inte tänker så mycket på just den biten utan den tänker mer på en annan sak. Sen är det även bra för då kan den som övningskör ha fler tillfällen att övningsköra på i och men då krävs det inte att ex pappa har tid just då utan då kanske mamman kan ha tid att ut och köra lite med sonen. Eller om du ska skjutsa sonen/dottern till någon idrott och bara en förälder ska med så kan han/hon övningsköra oavsett vem som ska med! :)
Johanna_93_5 2011-10-04 17:17 ! Citera #
Jag tycker absolut att du ska gå tillsammans med din fru. Jag har själv haft båda mina föräldrar som handledare. Dock så började jag köra med pappa eftersom han är mest erfaren tills jag kunde köra själv utan problem. Men sen när det handlade om mängdinlärningen så körde jag med båda eftersom det då blev oftare - och mer körtid :) Alltid bra att kunna köra med med andra handledaren om den första är iväg.
sarawarneryd 2011-12-15 17:58 ! Citera #
Jag som elev kan svara att jag tycker båda ska gå kursen!! Vissa saker kanske mamma har stenkoll på som pappa inte kan och vice versa! Det är även bra ifall man märker att man inte kommer överens med den ena parten under tidens gång att den andra också har tagit kursen.. Jag har t ex svårare att köra med min mamma då hon i början verkligen inte litade på min förmåga och var väldigt nervös hela tiden, vilket spred sig till mig. Därför har jag valt att mest köra med min pappa. Alltså kan det vara användbart att båda har tagit kursen :)
Gäst 2012-02-09 16:06 ! Citera #
Jag har kört med båda mina föräldrar och på trafikskolan så sammanlagt har jag kört med 5 olika. Känns skönt att inte bara ha kört med en och samma för det känns mer avslappnat att få provat på olika då alla hade olika tips till mig.
Min mamma och pappa dock har två helt olika körstilar. Mamma är väldigt försiktig av sig och följer reglerna punkt och pricka, vilket är bra. Men jag märker att hon bli orolig när jag råkar köra lite fort osv vilket gör mig nervös när jag kör, inget och rekommendera. Pappa vill att jag ska våga lite mer, köra lite fortare och prova att köra om osv. Så det blir väldigt förvirrande.
Men som svar på din fråga, tror jag att det är bra att ha flera men snacka med varandra så att ni lär ut likadant, annars blir det förvirring :D
Jockey 2012-02-11 15:47 ! Citera #
Jag tycker att ni båda ska vara handledare för han/hon ni ska vara handledare för. Det som är bra är att han/hon får mer möjlighet att övningsköra om t.ex ena av er jobbar eller liknande och det som är bra är att man kanske har olika tips på att klara av vissa situationer i trafiken.
Stina_1112 2012-02-21 11:30 ! Citera #
Jag som är elev har 3 handledare vilket är jättebra eftersom jag får köra ofta. Så jag tycker absolut att ni ska gå bägge två :D
peter18 2012-02-22 16:08 ! Citera #
Jag tycker det är bäst att båda är för då har du möjligheten att kunna köra oftare. Detta ger dig ju en vana med bilen som är väldigt bra att ha, sen om den ena säger en sak och den andra en annan blir det ju en diskussion där man tillslut kommer få fram vad som är rätt eller fel. Den diskussionen tror jag inte man glömmer särskilt lätt, så har det varit för mig iaf. :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest