Start > Körkortsforum > Hastigheten på omkörning?

Hastigheten på omkörning?

Micke78 2012-05-14 16:01 ! Citera #
Är det 90km/h på en väg så är det den hastigheten som gäller, då får man alltså inte köra 95 eller 100km/h. Håller med vad lolosan skrev, kör du 90 och framförvarnade bil bara ligger i 80 så kan du hålla dina 90 och göra en flygande omkörning om tillfället ges till det när du är så pass nära.
Gäst 2012-05-17 10:45 ! Citera #
Polisen bryr sig inte om hur om du kör om någon bil, om det är 90 km/h på vägen gäller det även vid omkörning. Skulle rekomendera en flygande omkörning, då du håller konstant hastighet, mer om omkörningar här: https://korkortonline.se/teori/omkorningar/
Gäst 2012-08-12 16:58 ! Citera #
Men om framförvarande bil kör i 86km/h och du vill köra om på 90-vägen så är det nog inte en säker omkörning att glida förbi i 4km/h. Någon trafikpolis som vet?
Gäst 2012-08-12 17:04 ! Citera #
Gäst
Men om framförvarande bil kör i 86km/h och du vill köra om på 90-vägen så är det nog inte en säker omkörning att glida förbi i 4km/h. Någon trafikpolis som vet?

Nej, det är förmodligen inte en särskilt trafiksäker omkörning. Samtidigt sparar du infinitesimalt lite tid att köra 90 istället för 86 när du väl kört om.
Gäst 2012-08-13 14:17 ! Citera #
C31 - Hastighetsbegränsning - anger förbud mot att föra fordon med högre hastighet än den som anges på märket.

Jag har svårt att förstå hur man kan missuppfatta det ovanstående. Man får inte köra snabbare än det som anges på märket, punkt slut. Varför ska man köra om när framförvarande kör 4km/h under hastighetsbegränsningen? Vad vinner man på det?
Gulbil 2012-08-24 22:43 ! Citera #
En sak som kan vara bra att veta och får en lättare att förstå är att hastighetsskylten är en förbudsskylt. Det är alltså förbjudet att överskrida den hastighet som anges på skylten. Sedan kan det finnas mer motiverad omkörningar som då man kanske måste överskrida hastigheten, men för ens egen säkerhet ´(spekulerar bara). T.ex. du ser att föraren framför dig kör konstigt, bilar som övningskör, stora lastbilar etc. Vet ej om polisen antar den ursäkten om man åker fast. Dock så kommer jag ihåg att min lärare ville att jag skulle gasa upp till nästan 110 km/h på en 90 väg (motorväg), för att komma om en lastbil. Vet ej hur han motiverade detta, men det är väl lite ”beroende på situationen”. Hur många km/h du har överskridit eller så.
Gäst 2012-08-25 17:12 ! Citera #
Gulbil
...T.ex. du ser att föraren framför dig kör konstigt, bilar som övningskör, stora lastbilar etc. Vet ej om polisen antar den ursäkten om man åker fast. Dock så kommer jag ihåg att min lärare ville att jag skulle gasa upp till nästan 110 km/h på en 90 väg (motorväg), för att komma om en lastbil. Vet ej hur han motiverade detta...

Vad menar du med ”att föraren framför kör konstigt”? Om han nu är berusad och har svårt att hålla hastigheten och/eller köra rakt så är det säkrare att öka avståndet och vara beredd att bromsa (och ringa polisen kanske?). Att köra om i den situationen är extremt farligt. Och det där med att köra om en lastbil som kör 90 på en 90-väg, vad är meningen med det? Du får ändå inte köra mer än 90 även om du kör om, är det inte bättre att vänta på en högre hastighetsbegränsning först?
Gulbil 2012-08-26 00:41 ! Citera #
Helt rätt där, du skall absolut inte göra en omkörning om du själv anser att det är, eller kan uppstå, en fara att köra om. Absolut inte om du har misstankar om att föraren är berusad. Nämnde exemplen i ren spekulation när vi nu pratade om omkörning. Det med lastbil nämnde jag endast eftersom jag var med om en sådan situation. Tog upp det då som ett exempel, jag överskred hastighetsbegränsningen för en kort tid, vilket man inte får, men min handledare bad mig att göra detta. Alltså måste den personen tyckt att det har varit ok att köra om, (om jag inte minns fel var det en tung lastbil med långt släp som inte körde mer än 80). Då är frågan som jag undrar om det skulle klassas som en motiverad omkörning?
Gäst 2012-08-26 11:15 ! Citera #
Gulbil
...Tog upp det då som ett exempel, jag överskred hastighetsbegränsningen för en kort tid, vilket man inte får, men min handledare bad mig att göra detta. Alltså måste den personen tyckt att det har varit ok att köra om, (om jag inte minns fel var det en tung lastbil med långt släp som inte körde mer än 80). Då är frågan som jag undrar om det skulle klassas som en motiverad omkörning?

Tror inte det faktiskt. Jag vet inte hur vägen, trafiken mm. såg ut just då men jag skulle ökat hastigheten till 90 och kört om lastblien, 10km/h skillnad i hastighet räcker till en bra omkörning. Visst, det skulle ta lite längre tid men hellre det än att riskera böter.

Jag har själv kört 130 på en 100-väg för att köra om en lastbil. Körde på en 2+1 väg och påbörjade omkörningen strax innan de två körfälten skulle bli ett. Jag såg skylten och tyckte att sträckan skulle räcka men halvvägs in i omkörningen blev jag tveksam, i samma stund så började farsan skrika ”kör om, vad håller du på med?!” :lol: Jag vet att jag kunde hanterat situationen på ett bättre sätt, jag skulle avbrutit omkörningen men jag tänkte inte, bara gjorde som jag blev tillsagd. :o
Ulf 2017-05-09 23:49 ! Citera #
Nöden har ingen lag, heter det. Har man behov av att köra om (kanske man håller på att missa ett tåg etc.) så kan man inte vänta på en tillräckligt lång omkörningssträcka, då måste man öka farten. Det är också betydligt mer trafiksäkert att göra omkörningen snabbt. Det ska givetvis finnas undantag i lagstiftningen för vissa situationer.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor