...Tog upp det då som ett exempel, jag överskred hastighetsbegränsningen för en kort tid, vilket man inte får, men min handledare bad mig att göra detta. Alltså måste den personen tyckt att det har varit ok att köra om, (om jag inte minns fel var det en tung lastbil med långt släp som inte körde mer än 80). Då är frågan som jag undrar om det skulle klassas som en motiverad omkörning?
Tror inte det faktiskt. Jag vet inte hur vägen, trafiken mm. såg ut just då men jag skulle ökat hastigheten till 90 och kört om lastblien, 10km/h skillnad i hastighet räcker till en bra omkörning. Visst, det skulle ta lite längre tid men hellre det än att riskera böter.
Jag har själv kört 130 på en 100-väg för att köra om en lastbil. Körde på en 2+1 väg och påbörjade omkörningen strax innan de två körfälten skulle bli ett. Jag såg skylten och tyckte att sträckan skulle räcka men halvvägs in i omkörningen blev jag tveksam, i samma stund så började farsan skrika ”kör om, vad håller du på med?!”
Jag vet att jag kunde hanterat situationen på ett bättre sätt, jag skulle avbrutit omkörningen men jag tänkte inte, bara gjorde som jag blev tillsagd.