Hur ofta måste man kolla i speglarna?
Är de någon som någongång har kuggat på uppkörningen pågrund av att dem varigt för ouppmärksamma? Hur ofta måste man egentligen kolla i speglarna? Jag hörde för bara några veckor sen att man måste kolla ca var tredje sekund, det är ju så gott som omöjligt, då känns de ju nästan som man kollar mer bakåt än vad man kollar framåt!
Så ofta som det behövs.. ! när man svänger o så är det extra viktigt, men du behöver ju inte kolla var tredje sekund precis när du kör på motorvägen..
Hej!!
Min körskolelärare säger att jag ska kolla bakot var 10e sekund.
det går ju nästan att göra, men det känns självklart viktigare att kolla framåt!
På motorväg och så är det ju bra att ha koll bakåt eftersom att det är bra att hålla koll på om folk kör om en!
Ja jag undrar också hur mkt och när man ska kolal in speglarna?
Hejsan!
För att svara på din fråga:
Du ska titta i backspeglarna innan i stort sett ALLT du gör som har med fartändring och förflyttning i sidled att göra.
Detta innebär att det blir en hel del tittande i backspegeln, utöver det så tycker jag att amandas 10 sekunder låter som en rimlig tid när man bara ligger på vägen.
För att förtydliga, du ska titta i backspegeln bland annat:
Innan du gasar upp
Innan du bromsar
Innan du ger tecken för filbyte (då ska även döda vinkeln kollas)
Innan du använder blinkers (Denna är inte obligatorisk vad jag vet, men den går hand i hand med att du ska titta i backspegeln innan du saktar in och bromsar)
Medans du backar (Innan backningen ska du också kolla döda vinkeln)
Det låter mycket, men när man börjar vänja sig med det så förstår man varför det är så viktigt och det kommer snart per automatik
Min körlärare sa att jag ska titta i backspeglarna lika ofta som jag tittar på hastighetsmätaren och det funkar jättebra för mig som glor som en galning på hastigheten xD
Jag failade på min uppkörning dels för att jag inte kollade tillräckligt ofta i backspegeln tyckte hon (jag vred alltså inte tillräckligt mkt på huvudet), speciellt när jag var på motorväg. Så mitt tips till er alla är att så fort ni kör ut på motorvägen om det så är på ett accelerationsfällt så ska ni prioritera speglarna framför allt annat i stort sett, gör det extremt ofta och överdriv verkligen själva rörelsen, även om de har speglar i bilarna så de kan se vart man håller blicken så utnyttjas inte de speglarna alltid som man tycker att de bör göras
Min körskollärare tycker dock att jag kollar i backspeglarna alldeles för lite fast jag i själva verket gör detta. På uppkörningen ska jg verkligen överdriva och vrida på huvudet när jag kollar i speglarna :P Hörde en polare som med kuggade på detta.
Man brukar kolla backspegeln ca var 10 sek.
Släng några blickar då och då så du har full kontroll vart bilarna är osv
Senaste foruminläggen
Rubrik