Start > Körkortsforum > Hjälp mig att räkna pls!

Hjälp mig att räkna pls!

Tinyclaudia 2011-09-20 02:09 ! Citera #
Har 2 frågor jag inte förstår. hur lång blir bromsträckan från 45 km/h om bromsträckan från 90km/h r 40 m? och hur lång rullar bilen på 3 sec
om farten är 110km? kan ni visa en fin kalkyl som en 0siffrig som jag kan förstå :cry:
Veronica 2011-09-20 08:15 ! Citera #
Hej,

Om du kollar under ”Teori” här på sidan så får du hjälp med enkla uträkningar.

Bromssträckan är alltid kvadratisk vid hastigheten.
km/h till m/s finns ett fast delbart tal.

https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

Stryk nollan i km/h:
•90 = 9
Gör om km/h till m/s:
•9 * 3 = 27 m/s
Hur många meter kommer du?
•27 * 4 = 108 meter (närmast svarsalternativet 100)
Gånger 3 är ett fast tal för att göra ungefärliga omvandlingar mellan km/h och m/s.
Tinyclaudia 2011-09-20 13:37 ! Citera #
Hej igen, läst men förstår inte. tittar på första frågan bromsträckan på 45km om bromstr från 90 är 40? var tog de 45km vägen ? i boken står endast om du vet 1 hastighet
Veronica 2011-09-20 21:40 ! Citera #
Hej igen.

Din fråga blir lite krångligare eftersom du behöver räkna ”bakåt”.

Om du kör i 90km/h och istället lägger dig i 45km/h har du halverat din hastighet. Då får du fram talet 2. Du kör alltså 2 gånger så långsamt.

Sen tar du talet 2 i kvadrat vilket blir 4.

Sen har du en fast bromssträcka på 90km/h vilket är 40m. För att få fram bromssträckan tar du då 40/4 som du fick fram tidigare genom att ta kvadraten på hastighetsminskningen. Krångligt, jag vet! Men läs på några enklar tills du fattar hur de tänker.

FAKTA är att hastigheten förändrar bromssträckan kvadratiskt. Har du redan fått en bromssträcka som i din fråga måste du utgå från den när du löser uppgiften.

En enklare: Om du kör i 30km/h, hur mkt längre blir bromssträckan i 90km/h?

* 90km/h är 3 ggr snabbare hastighet än 30km/h.
* Kvadraten på 3 är 9. (3*3)
* Bromssträckan blir alltså 9ggr längre om du kör i 90km/h istället för 30km/h.

När du har tragglat in att bromssträckan ändras kvadratisk så kan du enklare lösa uppgifter där de även redan har bestämt en av bromssträckorna. Ökar hastigheten så multiplicerar du kvadrattalet med bromssträckan. Minskar hastigheten så får du dela kvadrattalet med bromssträckan.


Har du så att du övar på frågorna här genom körkortonline? Där har de förklaringar på alla frågor som är jätte bra att läsa igenom för där finns mkt bra tips på hur du ska tänka kring de olika frågorna. :)
penguen 2014-06-19 23:32 ! Citera #
110km/h = 1sek = 33 mt
3 sek. x 33 mt = 99 mt

- du och jag i trafiken ( s-175 )
Eric 2014-06-23 09:21 ! Citera #
Detta är reaktionsträcka som du får ut, INTE bromssträcka, därför nedan räknesätt har fel.

Veronica
Hej,

Om du kollar under ”Teori” här på sidan så får du hjälp med enkla uträkningar.

Bromssträckan är alltid kvadratisk vid hastigheten.
km/h till m/s finns ett fast delbart tal.

https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

Stryk nollan i km/h:
•90 = 9
Gör om km/h till m/s:
•9 * 3 = 27 m/s
Hur många meter kommer du?
•27 * 4 = 108 meter (närmast svarsalternativet 100)
Gånger 3 är ett fast tal för att göra ungefärliga omvandlingar mellan km/h och m/s.
Billy 2015-10-22 14:57 ! Citera #
Hej!!!! behöver hjälp med teori fråga ... Du förutser en fara och minskar farten från 100km/h till 50km/h. Hur
påverkas bromssträckan?
hur räknar man ?
hjälp snälla har teori imorgon
linda 2015-11-13 08:45 ! Citera #
4ggr
100/50=2
2*2=4ggr
Abukar 2020-09-12 21:43 ! Citera #
Hur man fungar
Bromstracker,stoops trackers och reaktion strackter

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo