Start > Körkortsforum > Högerregeln?!

Högerregeln?!

Jonas 2022-05-16 01:22 ! Citera #
Givetvis bör man kolla även åt vänster innan man kör ut i en korsning, även om man har företräde enligt högerregeln. Om inte annat så av ren självbevarelsedrift. Och kommer det en bil som inte lämnar företräde så ska du givetvis stanna för att förhindra en olycka. Men det ändrar inte på att den som inte lämnar företräde när man är skyldig att göra det också är den som vållar olyckan om du nu inte hinner stanna eller inte har sett bilen.

En av de första sakerna de lär ut på körkortsutbildningarna är att i trafiken har du bara skyldigheter, inte rättigheter. Att någon har en skyldighet att lämna företräde för dig innebär inte att du har en rättighet att köra även om det skulle kunna orsaka en olycka. Du har bland annat en skyldighet att hålla god uppsikt för att just förhindra olyckor.
Björn He 2022-05-17 14:55 ! Citera #
Jonas 2022-05-16
Givetvis bör man kolla även åt vänster innan man kör ut i en korsning, även om man har företräde enligt högerregeln. Om inte annat så av ren självbevarelsedrift. Och kommer det en bil som inte lämnar företräde så ska du givetvis stanna för att förhindra en olycka. Men det ändrar inte på att den som inte lämnar företräde när man är skyldig att göra det också är den som vållar olyckan om du nu inte hinner stanna eller inte har sett bilen.

En av de första sakerna de lär ut på körkortsutbildningarna är att i trafiken har du bara skyldigheter, inte rättigheter. Att någon har en skyldighet att lämna företräde för dig innebär inte att du har en rättighet att köra även om det skulle kunna orsaka en olycka. Du har bland annat en skyldighet att hålla god uppsikt för att just förhindra olyckor.
Nån bilist som startade en högerregelsdiskussion på Flashback, tror jag, uttryckte oro över att ha kolliderat med en bilist som inte lämnat företräde och fri väg trots att bilisten som hade väjningsplikt enligt högerregeln borde ha lämnat företräde och fri väg innan han körde vidare. Bilisten (som kom från höger) hade ”medgett” i skadeanmälan till försäkringsbolagen att han inte tittat vänster vid korsningen.

De som besvarade diskussionen skrev att det är betydelselöst, för det är ju fortfarande motparten som gjort fel och varit (ensam) vållande till kollisionen. De skrev, precis som bl.a. Ingemar Jeanlo A.K.A. ”Trafikjuristen” har sagt, att ”en fordonsförare som har väjningsplikt enligt högerregeln är skyldig enligt lag att, innan hen kör vidare, stanna/väja för att lämna företräde och fri väg åt eventuella fordon från en korsande väg till höger” - och det spelar ingen roll om en som kommer från höger tittar vänster i korsningen - och det spelar ingen roll heller om en från höger kör som en tok vid korsningen; att man inte uppmärksammar en fordonsförare som måste lämna företräde behöver dessutom inte betyda att man ”kör som en tok”.

En av snubbarna som kommenterade diskussionen skrev såvitt jag läste följande:
<<Att när det är högerregeln så kan man rent generellt åka bara direkt in på gatukorsningen från den korsande vägen till höger; om man kolliderar med något fordon vänsterifrån så är det fordonsföraren vänsterifrån som gjort fel och varit (själv) vållande till kollisionen, då denne kört vidare utan att ha lämnat företräde och fri väg åt en som kommer från höger, trots att denne som har väjningsplikt enligt högerregeln MÅSTE ge en från höger företräde.>>

Man lär väl inte kunna skylla på att den man kolliderat med ”inte tittat vänster”, om man kolliderar med ett fordon från höger i länder som Norge eller Frankrike och Belgien som såvitt jag lärt mig har jättestrikt respekt för plikten att lämna företräde och fri väg åt fordon från höger - till skillnad från Sverige som verkar ha stora brister i respekt för trafikregler som högerregeln - och jag anser personligen att svenska staten bör förtjäna allvarlig kritik emot det från Europadomstolen!
Björn He 2022-05-17 21:38 ! Citera #
Jonas 2022-05-16
Givetvis bör man kolla även åt vänster innan man kör ut i en korsning, även om man har företräde enligt högerregeln. Om inte annat så av ren självbevarelsedrift. Och kommer det en bil som inte lämnar företräde så ska du givetvis stanna för att förhindra en olycka. Men det ändrar inte på att den som inte lämnar företräde när man är skyldig att göra det också är den som vållar olyckan om du nu inte hinner stanna eller inte har sett bilen.

En av de första sakerna de lär ut på körkortsutbildningarna är att i trafiken har du bara skyldigheter, inte rättigheter. Att någon har en skyldighet att lämna företräde för dig innebär inte att du har en rättighet att köra även om det skulle kunna orsaka en olycka. Du har bland annat en skyldighet att hålla god uppsikt för att just förhindra olyckor.
Har du varit i Norge nån gång? Om du varit i Oslo så skulle du säkert få uppleva att de flesta bilister där inte brukar titta vänster i gatukorsningar där fordon från höger har ”förkörsrätt”. Så jag bedömer att svenskar som är för okunniga om högerregeln, alternativt bara för ”ovana” vid att lämna företräde åt fordon från höger, utgör en potentiell trafiksäkerhetsrisk i Norge.

Personligen anser jag att trafikregler som högerregeln utgör en potentiell trafiksäkerhetsrisk, om det är relativt förekommande att fordonsförare missar plikten att väja/stanna för att lämna företräde åt fordon från en korsande väg till höger, för det verkar ju vara vanligt förekommande på en väg där relativt många fordonsförare verkar ha tendens att felaktigt uppfatta att den vägen är en ”huvudled” - och såna nybörjarfel är ju VERKLIGEN potentiell trafiksäkerhetsrisk!

För 4 eller 5 år sen blev en tonårspojke i Frankrike dödad i en högerregelsolycka vid nån vägkorsning där han, som cyklade ut från den korsande vägen till höger, blev överkörd av nån bilist som missade ”priorité à droite” (som plikten att ge fordon från höger företräde kallas på franska). Pojkens föräldrar lär känna sig olyckliga på bilisten som dödade deras son av oaktsamhet - men många trafikkritiker lär väl å andra sidan anse att pojken själv ska ha varit oaktsam och därigenom medvållande. Pojken ska väl (mest sannolikt) ha cyklat bara rakt ut på vägkorsningen utan att titta vänster, trots att han kanske borde ha kunnat titta vänster för att uppmärksamma fordonsförare som måste lämna företräde, och då med stor säkerhet) kunnat notera att en bilist närmar sig utan någon som helst avsikt att stanna för att lämna företräde - och i en sån trafiksituation borde man väl se till att stanna upp för att släppa förbi biljäveln hellre än att köra ut på korsningen med risk för att bli påkörd.
Jonas 2022-05-23 02:58 ! Citera #
Från transportstyrelsens hemsida:

”När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger. Högerregeln gäller överallt, exempelvis i trevägskorsningar och, när du kör inne på till exempel parkeringsplatser eller andra öppna platser men även i terräng.

Detta fritar dock inte någon av förarna från kravet på särskild försiktighet.”


https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Hogerregeln/

Högerregeln är en av grundreglerna i trafiken, och att bryta mot den anses allvarligt. Att många ändå gör det, innebär inte att det är ok. En förare som genom att bryta mot högerregeln lär inte kunna skylla på att den andra föraren inte kollade åt vänster innan han körde ut. Personligen föredrar jag att kolla och slippa en bil i vänstersidan - det är nämligen inte helt osannolikt att jag är den som i det läget kommer få mest ont om det skulle smälla.
Björn He 2022-05-23 09:57 ! Citera #
Jag skulle personligen emotse att högerregeln avvecklas, med tanke på bilister som oftast missar plikten att väja/stanna för att lämna företräde åt fordon från höger och som därigenom utgör potentiell trafiksäkerhetsrisk.

I Sverige borde högerregeln åtminstone kunna avvecklas vid trevägskorsningar; det enda som behöver göras är ju faktiskt en lagändring av svängningsregeln.
I Storbritannien gäller faktiskt den separata T-korsningsregeln, som är en utökad variant av svängningsregeln och alltså innebär väjningsplikt vid sväng i en trevägskorsning; när låt oss säga väg A går rakt fram och förgrenar sig till väg B på höger sida (i ena riktningen) så har fordonsförare på väg ut från väg B in på väg A väjningsplikt mot fordon på väg A (som om väg A vore en huvudled), och om två fordon svänger samtidigt i korsningen så har (i vänstertrafik) högersvängande förare väjningsplikt mot vänstersvängande eller, om båda svänger till höger, väjningsplikt mot det svängande fordonet från vänster.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor