Start > Körkortsforum > Högerregeln?!

Högerregeln?!

Yaamie 2009-04-09 14:57 ! Citera #
Är det någon som vet hur hårda dem är på högerregeln på uppkörningen? Är de beroende på vilken person man kör med? När jag övningskörde med körlärare så råkade jag missa högerregeln en gång, så sa jag de lite tyst för mig själv sen. Och så sa han att det inte är så många som fäljer den längre, som att det skulle vara helt okej att göra så? Jag blir förvirrad!
kooko 2009-04-27 17:47 ! Citera #
Kör man bra i övrigt så kan man nog klara sig även fast man missat högerregeln, men är väl lika bra att låta bli...
amanda 2009-05-19 20:14 ! Citera #
Man blir inte kuggad för att man gör enstaka misstag på uppkörningen.
det man blir kuggad på är att man gör samma misstag upprepade gånger!
om du missar högerreglen varje gång så har du ju uppenbarligen inte lärt dig den, och då blir du ju inte godkänd.
- så säger iallafall in lärare! :)
GoneFishin 2009-05-23 15:01 ! Citera #
Följ högerregeln hela tiden då du kör! självklart kan man bli kuggad om man inte följer traffikregler! men den är väldigt lätt att lära sig då den gäller överallt utom på huvudleder! Dvs. kör du bland ett villområde så gäller högerregeln, Kör du i en stan så gäller högerregeln väldigt ofta också! kommer du i en fyrvägskorsning och det står en bil på varje utfart/infart gäller också högerregeln fast då kan den tillämpas med blixtlås principen. :)
Jokerstyle 2009-05-27 19:58 ! Citera #
Jag hade en kompis som missade högerregeln en gång på en uppkörning, men fortfarande vart godkänd.

Det beror nog väldigt mycket på i vilket sammanhang man missar regeln, ifall du åker väldigt långsamt men bilen från höger ändå stannar och släpper förbi dig trots att du egentligen har väjningsplikt, så är det väl inget mer med den saken. Det dom mer vill se är att du har MÖJLIGHET att stanna för bilar, även om du självklart alltid ska beakta högerregeln (speciellt när du kör upp ;) )
kugghjul 2009-05-29 16:37 ! Citera #
Det beror som tidigare sagts var man missar högerregeln. I en skymd korsning är det nog kört. Likaså om man missar den flera ggr. Problemet är att det är helt upp till förarprövaren och hans/hennes åsikt. En del vill ha en mer eller mindre felfri körning, medans andra inser att man inte är perfekt i början. Det är nog viktigt att ha koll på vad man missat (om man vet) då det kan ställas frågor under/eftetr körningen.
XX 2009-08-19 13:36 ! Citera #
Det är bull att man inte blir kuggad ifall man bara gör ett fel. När jag körde upp kuggade jag på att jag inte saktade ner tillräkligt mycket i EN kurva på liten landsväg. Dessutom sa inspektören att jag körde jättebra men att jag inte fick godkännt pga. den kurvan, som han för övrigt sa att jag hanterade jättebra trots min höga hastighet och möte. Det kan tilläggas att kurvan var väldigt skarp nästan som en vänstersväng i korsning och den var dold med stora buskar och ingar skyltar fanns för att varna om kurva. Det var en 70 väg och jag hann sakta ner till ca 50-40 innan kurvan. Jag berättade för honom vad jag hade gjort för fel och vad jag skulle gjort i slutet på uppkörningen, eftersom han bad mig göra det. Han sa bara att jag hade rätt och att det var bra att jag visste vad jag skulle ha gjort. Men inte fick jag godkännt för det. Jag har ETT kryss på min lapp! Resten av körningen var kanon (det sa inspektören). Jag grät efter den uppkörningen.
Björn He 2022-05-07 21:37 ! Citera #
Det är väl värst att missa högerregeln som körkortsinnehavare?

Det var en snubbe som skrev på flashback tror jag, att han fick indraget körkort med anledning av en påkörningsolycka i en högerregelskorsning där han blev påkörd av en annan bilist som såvitt han upplevde ”körde bara rakt ut från den högra korsande vägen utan att överhuvudtaget sänka farten (trots att han kanske egentligen borde ha kunnat uppmärksamma och vara tillräckligt beredd att stanna för bilisten från vänster)”.
Men eftersom han (som blev påkörd av bilisten från höger) sannerligen missade väjningsplikt enligt högerregeln så fick han trafikböter för brott mot Trafikförordningen och dessutom körkortsåterkallelse.
Dock var det väl ganska anmärkningsvärt att trafikpolisen beivrade enbart honom medan de lät bilisten som kom från höger gå helt fri - utan att ens ifrågasätta om bilisten från höger hade uppmärksammat motparten som kom vänsterifrån; var det för att han som kom från höger icke varit vållande och därför icke hade rimliga skäl att bestraffas?

Tyvärr verkar det vara relativt förekommande på många vägar att fordonsförare missar plikten att stanna eller väja för att ge fordon från en korsande väg till höger företräde och fri väg; den vanligaste orsaken till såna nybörjarmisstag verkar vara att relativt många fordonsförare tenderar att köra på en sån väg som om de uppfattar (av misstag) att den vägen är en ”huvudled” - och det kan ju faktiskt utgöra en potentiell trafiksäkerhetsrisk.
Björn He 2022-05-08 00:12 ! Citera #
Jokerstyle 2009-05-27
Jag hade en kompis som missade högerregeln en gång på en uppkörning, men fortfarande vart godkänd.

Det beror nog väldigt mycket på i vilket sammanhang man missar regeln, ifall du åker väldigt långsamt men bilen från höger ändå stannar och släpper förbi dig trots att du egentligen har väjningsplikt, så är det väl inget mer med den saken. Det dom mer vill se är att du har MÖJLIGHET att stanna för bilar, även om du självklart alltid ska beakta högerregeln (speciellt när du kör upp ;) )
Man skall ALDRIG försöka att passera en korsning före ett eventuellt fordon som närmar sig från en korsande väg till höger. Om man försöker att göra det på uppkörningen så kan man faktiskt bli nödstoppad genom dubbelkommandot av inspektören, och en kuggande anmärkning för att ha missat väjningsplikt enligt högerregeln, som faktiskt är ett grovt nybörjarmisstag. Det går väl att stanna eller väja i god före en korsning för att ge fordon från höger företräde och fri väg, bara man är tillräckligt uppmärksam på eventuella fordon från en korsande väg till höger och ser till att kunna stanna upp i god tid före korsningen om det krävs för att lämna företräde och fri väg.

Sen har man i och för sig ingen absolut väjningsplikt mot korsande trafik från höger. Liksom, en fordonsförare från en korsande väg till höger har ju faktiskt själv väjningsplikt mot fordonstrafik från höger i hens egen färdriktning; om ett fordon närmar sig både från höger och vänster samtidigt så har hen (såvitt jag uppfattar det) väjningsplikt mot BÅDA fordonen, för det är väl förbjudet enligt blockeringsregeln att stanna mitt i en korsning för att lämna företräde och fri väg åt enbart fordonen från höger så att man onödigtvis blockerar körbanan för fordonstrafik vänsterifrån.
Björn He 2022-05-15 00:07 ! Citera #
Det är tydligen inte rätt att tillämpa högerregeln alltför ”diktatoriskt”. Nån snubbe skrev i nåt inlägg att det är ”ett grovt nybörjarfel” att inte titta vänster i gatukorsningar där det är högerregeln; om man kör ut på en korsning utan att titta vänster på uppkörningen, då blir man kuggad.

Men är det inte då märkvärdigt att en fordonsförare som missat plikten att lämna företräde och fri väg för ett fordon från höger, innan hen kör vidare, (generellt sett) ansetts som (själv) vållande till en kollision med fordon från höger? Fordonsföraren som kört från höger lär väl ha gått helt fri från vållandeansvar i flera fall trots omständigheter som att hen kört ”rakt ut från den korsande vägen till höger utan att uppmärksamma fordon som har väjningsplikt enligt högerregeln eller utan att bromsa eller ens sänka farten (trots att hen kanske borde ha kunnat vara uppmärksam och beredd att stanna för ett fordon från vänster)”.

Ett (mycket lustigt) exempel på det är ett försäkringsfall med Värmlandsbon Tore Gjems, som blev ansedd som (själv) vållande till en olycka i en gatukorsning där en lastbil som kom från höger körde på Tores bil i bakre högersidan - och lastbilschauffören gick tydligen helt fri från vållandeansvar.
Det var Tore själv som berättade på nåt trafiksäkerhetsforum att han ansågs som vållande, trots invändningen att lastbilen borde anses som vållande eftersom (Tore ansåg att) ”det var lastbilen som inte körde (tillräckligt) varsamt”; lastbilschauffören som tydligen inte tittade vänster var tydligen ”ouppmärksam på att” Tores bil kom körande från vänster.
Tore frågade på forumet: ”Men måste man inte titta åt vänster vid vägkorsningar (där det är högerregeln)?”

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov