Start > Körkortsforum > Vid sväng? blinka eller kolla …

Vid sväng? blinka eller kolla speglar först

förvirrad 2011-09-14 22:23 ! Citera #
Hej sötisar! jag är lite förvirrad när det gäller val av användning av (blinkning/speglar) speciellt på (motorvägen) accelerationsfält och så även vid mindre svängningar ... vilket kommer i första hand ? att blinka och sedan kolla speglarna elller att man kollar först och sedan blinka???? jag och min pappa tjafsar lite om vilket som är rätt? han säger att ja ska kolla speglar först sedan blinka? men i min hjärna låter det mer rätt med att ”blinka” och sedan kolla speglarna för att vara säker på att andra bilar är uppmärksamma på ens ”blinkning” osv?? någon som VET
? och är säker på sitt svar!! ..kramisar ^^ thnxx
Gäst 2011-09-15 12:26 ! Citera #
Kolla först i speglar/döda vinkeln, så du har koll på situationen. När det ser lämpligt ut att byta körfält så slår du på blinkers. Sen kollar du speglar/döda vinkeln igen, så du ser att övriga trafikanter har uppmärksammat dig och förstått att du tänker byta körfält. När du uppfattar att ni är överens så svänger du över i det nya körfältet.
förvirrad 2011-09-15 22:01 ! Citera #
SRW
Kolla först i speglar/döda vinkeln, så du har koll på situationen. När det ser lämpligt ut att byta körfält så slår du på blinkers. Sen kollar du speglar/döda vinkeln igen, så du ser att övriga trafikanter har uppmärksammat dig och förstått att du tänker byta körfält. När du uppfattar att ni är överens så svänger du över i det nya körfältet.

Tack!!! nu vet man bättre!!! ^^
Gäst 2011-10-24 13:38 ! Citera #
Min lärare påminner mig alltid om denna regel: Spegel, blinkers o placering.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor