Start > Körkortsforum > Halkbanan

Halkbanan

Gäst 2011-09-12 19:03 ! Citera #
Jag gjorde halkbanan för någon månad sedan och jag kan förstå varför folk är lite nervösa inför det. Men faktum är att kan du köra bil så ska det inte vara några problem eftersom att man får tydliga instruktioner om vad man ska göra och det finns massor med urtymme för frågor och svar. De som jobbar där(Gillinge)vill att man ska ha kul samtidigt som man lär sig väldigt viktiga saker, vilket gör det mycket lättare att lära sig än när man har tråkigt. Några andra som har andra erfarenheter från halkbanan?
Gäst 2011-09-12 19:57 ! Citera #
Det beror på hur man definierar ”kunna köra bil” ;). Min halkbana var på Gillinge och det fanns faktiskt de som var så pass stressade att de nästan glömde bort att köra bil. Varvade motorn, bromsade med gas + bromspedal och inte broms + koppling som man ska göra. Sedan så hade man egentligen 3 försök, men upp till 6 försök uppkom. För vår del blev det inte så mycket ”fritid” när utbildningen var klar p.g.a att vår grupp var väldigt slö, vi gick även in på övertid.
Men vi fick åtminstone prova på handbromsen i 45 km/h med instruktören som förare.

I följande tråd förklarade jag ytterligare

https://korkortonline.se/forum/2176/
idaoow 2012-01-24 15:33 ! Citera #
Alltså jag kan förstå om folk är nervösa, du ska slira runt och meningen med halkan är ju att du ska veta hur de ska kännas att inte ha kontroll är man då lite osäker som förare och gärna har kontroll så är de ju klart att man blir nervös. :)
Gäst 2012-01-25 06:39 ! Citera #
Min halkkörning (på Stora Holm) var både väldigt lärorikt samt riktigt rolig! Detta tack vare lugna och trevliga ledare som inte pressade någon och höll en bra pedagogiska nivå. Trots att en person i min grupp hade lite problem med att kontrollera bilen (kärringstopp och lite dålig kontroll rent allmänt) fortsätter han vara trevligt och positiv och det verkade som om han inte hade en tanke på att underkänna någon ändå. Så njut, ta för er och lär när ni har chansen!
Gäst 2012-03-03 21:34 ! Citera #
Måste säga att halkbanan är det roligaste jag gjort på länge, nu kanske det inte är så för alla eller hur tyckte ni att det var?
Gäst 2012-03-09 03:21 ! Citera #
Var jättenervös inför halkan på stora holm men när vi väl kom igång var det jätteroligt! skoj att få sitta ensam i bilen för första gången dessutom ;)
Gäst 2012-03-09 13:39 ! Citera #
Förstår att många är nervösa inför halkbanan men det finns inget att vara nervös över. Det var väldigt lärorikt. Vi fick öva på att ta sig ur bilen när den vält. Fick insikt i hur farligt det är med lösa föremål i bilen då de blir flera gånger tyngre vid en krock. Vi fick testa skillnaden med att bromsa en bil utrustad med ABS-bromasr och en utan, enorm skillnad. Självklart fick vi oxå test att bromsa på olika väglag.
Gäst 2012-03-10 23:44 ! Citera #
smile
Fick insikt i hur farligt det är med lösa föremål i bilen då de blir flera gånger tyngre vid en krock.


Föremålens massa i gram är konstant. Däremot innebär den rörelseenergi de har vid en kollision att de har en större påverkan på det de träffar. Precis som du själv inte helt plötsligt går upp i vikt för att du åker i 90 km/h på motorvägen.
Gäst 2012-03-11 10:03 ! Citera #
prs
Föremålens massa i gram är konstant. Däremot innebär den rörelseenergi de har vid en kollision att de har en större påverkan på det de träffar. Precis som du själv inte helt plötsligt går upp i vikt för att du åker i 90 km/h på motorvägen.


Nu är det här inte ett fysikforum, men tyngden blir större, precis som smile skriver, vid högre hastigheter. Tyngd definieras som massa*tyngdacceleration (g). Så tyngd som smile pratar om och massa som prs pratar om är olika saker.
Gäst 2012-03-11 10:41 ! Citera #
Gäst


Nu är det här inte ett fysikforum, men tyngden blir större, precis som smile skriver, vid högre hastigheter. Tyngd definieras som massa*tyngdacceleration (g). Så tyngd som smile pratar om och massa som prs pratar om är olika saker.


Fast tyngden är beroende av det gravitationsfält som föremålet är i, och det är konstant (eller så gott som i alla fall; det varierar något var på jorden man är). Det du refererar till är Newtons andra lag. När hastigheten är konstant så är accelerationen 0 - det är först när ändringar i hastigheten görs, som föremålet utsätts för krafter. Energin är däremot beroende av den hastighet som föremålet har.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor