Start > Körkortsforum > Broms och koppling samtidigt

Broms och koppling samtidigt

Gäst 2018-04-01 17:50 ! Citera #
Man trycker in kopplingen för att släppa helt på drivningen av hjulen som annars skulle fortsätta vilja driva bilen framåt om kopplingen inte användes.. Dessutom är det lättare att handskas med en bil om drivningen från hjulen är borta, därför får man lära sig att trycka in både broms och koppling...
Gäst 2018-04-04 11:07 ! Citera #
Gäst 2011-09-14
Jag förstår er båda. Men varför lär skolorna då ut koppling+broms samtidigt, och inte broms och sedan koppling i slutskedet?

Personligen kör jag på broms först och sedan koppling i slutskedet. Men är det ingen här som kan svara på frågan egentligen? Nu svarade ingen av er på min fråga utan bara repeterade det jag skrev fast med andra ord...

Får man en längre bromssträcka med kopplingen intryckt?
Det lär de inte ut på min trafikskola. Kopplingen ner när varvtalet går under 1000 sa min lärare. :)
Gäst 2018-04-04 11:51 ! Citera #
Gäst 2018-04-04
Det lär de inte ut på min trafikskola. Kopplingen ner när varvtalet går under 1000 sa min lärare. :)
Gör man en panikbromsning så ger man väl sjutton i att sitta och kolla på varvtalet för att veta när man ska trycka ner kopplingen.. Så jag tycker att det var en väldigt udda kommentar från din körlärare...
Roger Digbo 2022-02-19 16:55 ! Citera #
Menar du att man trycker liteeeee på bromspedalen utan att trycka på kopplingen samtidigt? Sen när varvtal är mindre än 1500 kan man trycka på båda koppling och bromspedalen?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo