Start > Körkortsforum > Broms och koppling samtidigt

Broms och koppling samtidigt

Gäst 2011-09-12 17:11 ! Citera #
Alla här som har gjort halkbanan vet att när man tvärbromsar med en manuell bil så ska man flytta båda fötterna till broms och koppling. Det är något man lär sig. Men alla vet också att motorn bromsar när kopplingen inte är intryckt. När man trycker in den så rullar man bara på.

Så, nu till min fråga;

Varför tvärnitar man inte bara med hjälp av bromsen, för att vid slutskedet lägga in kopplingen så inte bilen stängs av?

Uppenbarligen så får man lika lång bromssträcka vare sig man använder sig av koppling direkt eller senare, annars hade instruktörerna inte lärt ut dessa kunskaper på så vis. Men som sagt, har någon här en förklaring?
Gäst 2011-09-13 14:24 ! Citera #
Det finns ingen anledning att trycka ner kopplingen när du börjar bromsa i höga hastigheter. Kopplingen trycker du ner för att motorn inte ska dö, vilket man bör göra när man kommer ner i alldeles för låga varvtal.
Gäst 2011-09-13 19:47 ! Citera #
Kopplingen kan du använda för att återfå grepp när du slirar, men om du har abs-bromsar kan du styra trots att du tvärbromsar.

Använd koppling och broms klokt, koppling innan bilen stannat helt!

Tvärbromsar du före ett hinder är det viktigaste att undvika hindret så du inte skadar någon, bry dig inte om kopplingen i första hand då. Det gör inte så mycket om du får motorstopp, bara du hinner vika undan!

:)
Gäst 2011-09-14 21:22 ! Citera #
Jag förstår er båda. Men varför lär skolorna då ut koppling+broms samtidigt, och inte broms och sedan koppling i slutskedet?

Personligen kör jag på broms först och sedan koppling i slutskedet. Men är det ingen här som kan svara på frågan egentligen? Nu svarade ingen av er på min fråga utan bara repeterade det jag skrev fast med andra ord...

Får man en längre bromssträcka med kopplingen intryckt?
Gäst 2011-09-15 17:42 ! Citera #
Det beror på vilken växel har du om du skall växla till mindre växel ska man alltid bromsa liteeeeeeeeeeee o sen växla när
gammalutankörkort 2011-09-15 19:35 ! Citera #
Men om man på uppkörningen blir ombedd om att ’tvärnita för fara’ är det väl koppling+full broms+styra in något mot vägkanten som gäller? Tacksam för hjälp!
Gäst 2011-09-15 19:37 ! Citera #
Alltså det som du bör göra är att trycka ned kopplingen och fotbromsen samtidigt. Då försäkrar du dig om att motorn inte dör och du behöver heller inte tänka på när du ska trycka ned kopplingen, utan du kan fokusera fullt på att göra en säker inbromsning.

MVH Karl
Gäst 2011-09-15 20:34 ! Citera #
Broms först sen koppling! Det viktigaste är ju att du ska kunna stanna så snabbt som möjligt och det gör du ju med hjälp av bromsen och inte med kopplingen. Om du hinner trycka ner kopplingen innan bilen ”dör” så är det ju jättebra men det viktigaste är ju ändå att få stopp på bilen och det gör du ju med bromsen eller hur!?
besaro 2011-09-23 04:43 ! Citera #
Jack63p

Varför tvärnitar man inte bara med hjälp av bromsen, för att vid slutskedet lägga in kopplingen så inte bilen stängs av?


Om du kan planera din körning och är vaken på eventuella faror och problem som håller på att uppstå/kan uppstå så är det sällan du behöver tvärbromsa, men om jag skulle behöva tvärbromsa så har jag troligtvis en bra anledning till det. Tvärbromsning sker oftast i syfte att undvika en kollision eller att snabbt försöka lösa en farlig situation. I ett sådant läge vill jag ha så stora marginaler och så goda förutsättningar som jag bara kan få och om jag skulle tappa all motorkraft i samband med ett motorstopp för att jag glömt/inte hunnit frikoppla i samband med en kraftig inbromsning (panikbromsning)kan manövreringsförmågan mycket väl bli lidande. och det är ju något som jag absolut inte vill ska hända i det läget.
Om jag tex snabbt måste göra en förflyttning eller om jag hamnar i ett läge där jag står väldigt olämpligt och snabbt måste flytta fordonet så är det mycket trevligare att bara kunna gasa sig ur det än att behöva bekymra sig med ytterligare ett problem, att få igång motorn igen. Att du i det läget är stressad och skärrad gör inte saken bättre.

Det är troligtvis inte samma svar du skulle få från någon som verkligen kan sin bilkörning, men oavsett vilket så kan jag tänka mig få trafiksituationer där det är bättre med en motorstopp pga ett misstag med pedalerna än att ha en motor som är igång och gör vad den ska, när den ska.
Gäst 2018-04-01 04:05 ! Citera #
Vid en tvärnit är motorbromsen ganska irrelevant, den är mer effektiv för att spara på bromsarna vid en hastighetssänkning, inte till stopp, speciellt på höga växlar. Vid en hård inbromsning är det mycket viktigare att kunna bibehålla styrförmågan då väja i sig många gånger är det enda man skulle hinna göra om ett plötsligt hinder uppstår, om ens det. Skulle motorn dessutom dö i det fallet skulle både styr och bromsservo att sluta verka då dessa drivs av motorn, vilket såklart är det sista man vill. Det finns goda skäl till varför både broms och koppling skall användas vid en hård inbromsning till stopp. Det är också viktigt att man fortsätter bromsa just till stopp så bilens system får jobba, slutar man bromsa tror moderna bilar att du inte längre behöver hjälp.

Bromsa snabbt och hårt till stopp med både broms och koppling, styr undertiden bilen dit du vill och titta åt det håll du vill, INTE på hindret för då styr du per automatik in i hindret. ”I panik styr vi dit vi tittar”

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor