Start > Körkortsforum > Halkan avklarad :D

Halkan avklarad :D

Atiii 2011-09-07 15:29 ! Citera #
Halkan klar äntligeeeeen! darrade som fan när jag kom dit och väntade, men när inspektören kom så blev allt lugnare. först fick man blåsa ”alkoholtest” sen fick man en liten söt genomgång av hur mycket ren sprit som alkohol flaskor/burkar innehålller. sen fick man testa hur det känns att sitta i bilen upp och ner, krock i 30km/h hastighet och så vad som kan hända när man inte har nackstödet rätt osv. För att klara halkan så ska man LYSSNA på inspektören,följa de reglerna som ”halkbaneskolan” har. Klara vissa moment (har man otur så kan man bli nekad, beronde på om ispektören” viktigt att vara positiv och kul person! fick höra att det fanns bara en av mig av inspektören ^^ hihi eftersom jag gjorde hans dag hahah inte ofta han får dit elever som moiii skojig och fuuunny . Bara gör ditt bästa! så blir alllt braawww ^^good luck babeez!
malleballehej 2011-09-07 17:42 ! Citera #
Atiii
...


Vad skönt att höra! Jag är också lite nervös inför halkan, men har fått berättat för mig att det i princip är omöjligt att misslyckas så länge man gör som dom säger? Tanken är väl att ”misslyckas”?
Pro 2011-09-07 22:21 ! Citera #
Hade också halkan idag och var rätt nervöst innan, men det gick bra och jag hade faktiskt riktigt kul.

Det är verkligen inget att vara nervös för. Kan du bara manövrera ett fordon, så går allt bra. Tror inte direkt att det går att bli underkänd.
Jag fick motorstopp två-tre gånger men det är inte heller något som någon la märke till/sa något åt. Många i gruppen gjorde fel eller klantade sig, men det är inte heller något att oroa sig för. Jättekul att få sitta själv i bilen för första gången också.

Så till alla som är nervösa - släpp det! Det var verkligen jätteroligt och inte jobbigt/pinsamt på något sätt alls.
Jag hade faktiskt gärna gjort om det om jag kunde!

Det ända man behöver tänka på är att lyssna och släppa nervositeten och ha kul. Lycka till alla!
Gäst 2011-09-10 03:32 ! Citera #
malleballehej


ah taccckkk!!! alltså de kommer att visa dig mål och moment som eleven måste nå. Meningen med halkan är ju att man ska få känna på hur det är att få sladd, hur många meter tar det egentligen för en bil som kör i 50km/h osv. vi har helt andra tankar och bedömningar som vi kommer att chockas av när vi får veta vad de riktiga svaren/verkligheten är. så att man ”ska” klara av vissa moment. som att köra och sedan panikbromsa och försöka att inte köra över ”älgen” eller hinder .tex. är man så värdelös att man inte lyckas väja undan och undvika köra över eller stanna innan övergångställe t.ex så kan ja tänka mig att man blir kuggad,tanken är att de på vägverket/skolan ...tänker väl att om eleven inte klarar av atthantera en sådan övning på en säker bana, HUR ska den klara av att hantera situationen på en vanlig väg där det är allvarligt,men orora dig inte man får göra det ett par gånger så man ”klarar” det , det handlar inte endast om att ”man ska kunna manövrera fordonet”... utan lyssna på inspektören och t.ex där ja körde så hade de regel att man skulle köra i 30 när man skulle köra tillbaka för o ställa sig för en körning till. lycka till!!! va glada och trevliga!!!! MYCKET viktigt! ^^få inspektören å känna sig speciell och viktig!!! då blir dom mer chansgivare. ^^
Gäst 2011-09-16 12:12 ! Citera #
Härligt. var lite nervös innan men var kul och väldigt enkelt
Gäst 2011-11-25 20:48 ! Citera #
Grattis! Bra jobbat! Har du några bra tips vad man ska tänka på?:)
Gäst 2012-01-06 14:28 ! Citera #
A jag vill också veta alla tips inför halkbanan? är den svår? är det många som kuggar?
TobiasN 2012-01-09 08:27 ! Citera #
malleballehej


Vad skönt att höra! Jag är också lite nervös inför halkan, men har fått berättat för mig att det i princip är omöjligt att misslyckas så länge man gör som dom säger? Tanken är väl att ”misslyckas”?

Nej nej nej, Tanken är att du ska känna på hur bilen beter sig vid halt underlag.
Du har dock rätt i det du säger att det är i princip omöjligt att misslyckas så länge man gör som dom säger och har sunt förnuft.
Gäst 2012-01-15 20:34 ! Citera #
Haha, låter ju skoj att sitta upp och ner. Är det så på alla halktest? Har inte hört nåt om det från nån annan innan jag läst detta.
Stina_1112 2012-02-21 11:35 ! Citera #
Halkan var inte alls så farlig som jag trodde. Precis som några av er skrivit innan så gör det inget om man misslyckas. När jag skulle tvärbromsa första gången med abs-bromsar så trodde jag att jag gjort sönder bilen då den skakade och hackade så mycket, haha... Så jag släppte bromsen totalt och åkte jättelångt innan bilen stannade. Men sen när jag pratade med han som jobbade där förklarade han att det var precis så det skulle vara med abs-bromsar så då gjorde jag bara om det igen och tryckte bromsen i bott även om det skakade. Det är ju meningen att man ska prova på och halka runt för att man ska lära sig hur det känns. Så halkbanan är ingenting ni behöver vara nervösa för ni som ska göra den :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo