Start > Körkortsforum > När är det dags?

När är det dags?

Björn He 2019-07-01 00:01 ! Citera #
För att klara av halkbanetestet så måste man nog lära sig ordentligt att accelerera snabbt och göra så hårda inbromsningar som möjligt, det tar nog åtminstone 3 dagar att lära sig det från det att man lärt sig ordentligt att manövrera bilen.

När jag var på Gnesta halkbana för att göra halkbanetest, vilket var den 16 september 2013, gick det rätt bra, jag fick direkt efteråt ett certifikat på att jag klarat halkbanetestet, det var inga problem för mig. Jag fick då köra en VW Polo tror jag, den var automatväxlad vilket gjorde mig lite nervös eftersom jag aldrig kört automatbil förr men jag lärde mig snabbt. Upptäckte att bromspedalen har samma funktion som kopplingen, alltså man ska trampa på bromsen när man skall ställa in ett visst läge som D (drive), R (reverse) och P (parking), samt höja och sänka pedalen vid s.k. krypkörning.
Gäst 2019-07-01 11:19 ! Citera #
Björn He 2019-07-01
För att klara av halkbanetestet så måste man nog lära sig ordentligt att accelerera snabbt och göra så hårda inbromsningar som möjligt, det tar nog åtminstone 3 dagar att lära sig det från det att man lärt sig ordentligt att manövrera bilen.

När jag var på Gnesta halkbana för att göra halkbanetest, vilket var den 16 september 2013, gick det rätt bra, jag fick direkt efteråt ett certifikat på att jag klarat halkbanetestet, det var inga problem för mig. Jag fick då köra en VW Polo tror jag, den var automatväxlad vilket gjorde mig lite nervös eftersom jag aldrig kört automatbil förr men jag lärde mig snabbt. Upptäckte att bromspedalen har samma funktion som kopplingen, alltså man ska trampa på bromsen när man skall ställa in ett visst läge som D (drive), R (reverse) och P (parking), samt höja och sänka pedalen vid s.k. krypkörning.
Om du tror att det tar 3 dagar att lära sig att accelerera snabbt och göra hårda inbromsningar så måste du vara extremt trög fattad för att förstå hur det ska gå till!

Det tar vanligtvis 1 max 2 körlektioner, sedan sitter det. För hur svårt är det att trycka ner gasen och bromsen?!? :D :D
När jag fick göra det på in körlektion så hade jag aldrig kört bil innan jag påbörjade körkortsutbildningen.
Och redan första gången vi körde ut på landsväg så fick jag stanna vid en busshållplats, för att sedan gasa på för att komma upp i rätt i fart. Och under samma lektion fick jag testa på att göra några hårda inbromsningar. Allt satt på en gång!
Så nej, det tar INTE 3 dagar att lära sig hur man ska utföra det!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest