Start > Körkortsforum > När är det dags?

När är det dags?

Gäst 2011-09-07 12:56 ! Citera #
Hej!
Var det era körskollärare/er körskola som bestämde när nu skulle göra er risketta och risktvåa?
Hur långt hade ni då kommit i utbildningen?
Gäst 2011-09-13 14:19 ! Citera #
Du kan självklart fråga vad din lärare tycker men du kan också själv känna efter. Riskettan är bara teori och kan i princip göras när som helst. När det gäller halkbanan så ska du genomföra den mot slutet av körkortsutbildningen, alltså när du har automatiserat själva manövreringen. Detta eftersom att du kommer att få pröva på saker som att komma upp i vissa hastigheter och bromsa effektivt och då ska du inte behöva tänka på själva manövreringen.
Gäst 2011-09-13 19:13 ! Citera #
Riskettan tog jag innan jag ens börjat utbildningen! Den handlar om droger och alkohol, men inte minst trötthet som är jättefarligt.

Risktvåan har jag framför mig så den kan jag inte svara på men lycka till ;)
Gäst 2011-09-16 12:10 ! Citera #
Jag tog halkbanan efter att jag kört en månad bara, var inga problem. Riskettan någon månad senare
Gäst 2012-01-17 15:33 ! Citera #
Hej Attikatt!

Del ett av riskutbildningen kan du ta i princip när du vill under tiden du övningskör. Jag rekomenderar dock att du övningskört åtminstone lite då du lättare kan relatera till hur du är som körare, bortsett från detta finns inga krav på hur långt du har kommit i din körning. Känns dock ingen stress med att gå utbildningen heller då du inte behöver gå utbildningen förrän innan du teoriprov och uppkörning.

Halkbanan, eller del två av riskutbildningen, rekomenderar jag dig starkt att vänta med till slutet av din utbildning. Detta för att du ska få ut en så maximal upplevelse som möjligt. Under halkbanan kommer du sitta själv i en bil, och dessutom är det viktigt att du kan hantera bilen för att bli godkänd. Enligt min erfarenhet är det bättre att vänta med halkbanan till du är i slutet av din övningskörning.

Lycka till med körkortet
Gäst 2012-01-17 22:37 ! Citera #
Det kan ju vara bra att göra riskettan ganska tidigt, så man har den överstökad liksom. Har tyvärr mest hört att den är tråkig...
SandraT88 2012-01-18 13:37 ! Citera #
Det var inte min trafikskolelärare som bestämde när jag skulle göra riskutbildningen, utan jag gjorde både riskutbildningen 1 & 2 ganska tidigt. Jag anser att man kan göra riskutbildningen när man känner för att man kan köra och bör göra det ganska tidigt i sin körning. Eftersom det är då man lär sig om riskerna innan man kör på riktig väg. Så jag tycker inte att du ska vänta med riskutbildningen 2, som många anser att man ska göra sent i sin körning.

Dessutom tycker jag att riskutbildningen 2 inte är så svårt heller, utan du behöver bara följa lärarens anvisningar hur du ska köra. Lycka till!
inspektörn 2012-01-18 22:07 ! Citera #
Ledsen sandra, men du är fel ute!
Gör inte risk 2.an förrän ni verkligen kan manövrera bilen och är någorlunda trygga bakom ratten. ni får ut mycket mer av den om ni gör den sent i utbildningen. Dessutom går risk2:an inte ut på att man skall klara något utan att man skall misslyckas så man får en upplevelse av vilka krafter som frigörs när det går snett. Är man inte rutinerad förstår man inte lika lätt vad det är som händer med bilen!
Paula 2019-06-30 09:29 ! Citera #
Hej!
Jag var på risktvåan efter mer än 40 körlektioner och jag blev underkänt. Läraren förklaring var att jag hade svårt att manövrera. Min körskolan gör olika ursäkter och boka inte in mig på deras halkan. Jag har fått rådet att gå vidare med ärendet om risk 2an. Det känns som att jag kastar bort pengarna utan resultat.
Gäst 2019-06-30 18:46 ! Citera #
Paula 2019-06-30
Hej!
Jag var på risktvåan efter mer än 40 körlektioner och jag blev underkänt. Läraren förklaring var att jag hade svårt att manövrera. Min körskolan gör olika ursäkter och boka inte in mig på deras halkan. Jag har fått rådet att gå vidare med ärendet om risk 2an. Det känns som att jag kastar bort pengarna utan resultat.
En fråga.

Hur och oå vad blev du underkänd på risk 2an (halk)....


För om läraren sa att du inte kan manövrera på Risk 2an...så är det riktigt illa...

Då i din utbildning....nej vill verkligen inte såga, men är det manövrering mm så måste du ju övningsköra mer......
Då det förväntas av dig att du kan grundläggande manövrering och har koll

Du är inte redo än....på långa vägar om det är det du beskriver... Risk 2an bokades in på tok för tidigt......


En del har jäkligt snabb koll o lör sig lätt...andra måste öva mer....inte mer än så.

Så låt inte det slå ner på dig....

Kolla med annan trafikskola vart du befinner dig i utbildbilningen....

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov