Start > Körkortsforum > Vill ta fler körlektioner per …

Vill ta fler körlektioner per veckan men körskolan säger NEJ

Anna23 2011-08-23 19:41 ! Citera #
Jag övingskör enbart på körskola då jag har ingen jag kan övningsköra med privat. Jag hade aldrig kört en bil när jag tog min första körlektion på körskolan. Första lektionen sa lärare att det var bra om jag körde 5 gånger i veckan dvs en 40 minuterslektion per dag men sen ändrade han sig och sa att det räckte med 3 lektioner dvs 3 st 40 minuterslektioner per vecka.

Jag har sagt till han att jag vill ta flera lektioner än 3 stycken varje vecka men körskolläraren säger nej och dubbellektion får jag inte heller boka. Känns som detta kommer ta tid innan jag får mitt körkort. Tyvärr så köpte jag ett paket hos trafikskolan med 25 lektioner och jag har 12 kvar av dem.

Skolan har bara en bil och min körlärare äger även själva trafikskolan. Ibland kan det ta 3-4 dagar mellan en 40 minuters lektion till en annan sen snitt körtiden som jag kör är knappt 20 min alltså totalt 60 minuter per vecka om man då räknar tiden för alla 3 lektionerna per vecka

Ni som enbart kör på trafikskola har ni begränsningar hur många lektioner ni får ta varje vecka?
Gäst 2011-08-23 21:59 ! Citera #
Fråga din körskollärare varför (motivera) han inte tycker du ska köra oftare. Sen är det upp till dig om du godtar eller ogillar körskollärarens resonemang. Enligt min åsikt är det du som elev som har rätten att bestämma hur ofta du vill köra. Det finns körsskolor där du själv kan boka in antal lektioner och tider per vecka via nätet, då har du större koll på din utbildning. På andra skolor som i ditt fall är det körskolläraren som bokar in dina lektioner efter överrenskommelse. Det ger dig mindre makt i frågan om antal körningar därför bör du be din lärare att motivera sitt ställningsstagande (har det med din körning att göra eller har det med att han kanske vill ge utrymme till andra elever också).

Du kan ju också ringa upp olika körskolor och fråga vilken inställning dom har till mer intensiv övningskörning och hur många pass de rekommenderar sina elever att köra per vecka som ej kör privat. I det här fallet har du lite referenspunkter när du tar upp diskussionen med din körskollärare om fler körtillfällen.

Lycka till!
daanieel21 2011-08-25 18:35 ! Citera #
Det känns konstigt att du inte får ta en dubbellektion. Som du säger är 40 min ganska lite och man hinner inte köra mycket. Jag tycker du ska fråga din bilskolelärare varför du inte får köra fler lektioner i veckan.
Gäst 2011-09-07 11:41 ! Citera #
Jag tycker att jag brukar hinna med ganska mycket på 40 minuter, men det beror såklart också hur bra miljön kring trafikskolan är (= hur långt man måste köra om man ska öva på mindre saker, ex backa runt hörn).
Om du fortfarande inte kommer överens med trafikskolan efter att ha pratat med dem och verkligen inte vill vara kvar tycker jag att du ska reklamera dina lektioner. Då går du förmodligen miste om pengar du lagt på inskrivningsavgift men det kan det vara värt om man inte trivs.
Gäst 2011-09-12 11:59 ! Citera #
Kanske kan det vara så att din körskolelärare inte vill att du ska gå för fort fram? 5 lektioner per vecka låter väldigt mycket tycker jag men däremot dubbellektioner förstår jag inte varför du inte får boka in, det är ju superbra med såna då man verkligen hinner komma in i körningen!

Fråga din körskolelärare, han är nog den enda som kan säga säkert varför!
Gäst 2011-09-19 13:55 ! Citera #
Väldigt konstigt. Hör med andra körskolor är mitt tips!
Ullabritt 2011-09-21 21:05 ! Citera #
Orsaker till att en trafiklärare inte vill att du kör flera lektioner, är troligen att han inte har tid han är ensam lärare på skolan orkar inte jobba mer. Dom flesta skolor har speciellt , under sommaren haft mycket att göra. Anledning kan vara den samma att du inte får köra dubbla, men sen är man ny chaufför och inte kört så mycket kan det oftast vara för jobbigt att koncentrera sig så länge, då kan mycket av tiden bli bortkastad för dig, det finns naturligtvis undantag endel människor behöver tid att komma igång och dom kan det passa med dubbla även i början av utbildningen. Lycka till med körkortet . (3 lektioner i veckan brukar vara bra att börja med , sen kan man med fördel köra dubbla när man kan hantera bilen bra).
Gäst 2011-09-26 18:37 ! Citera #
Kolla med andra trafikskolor eller fråga om du kan få pengarna tillbaka och så kan de dra av en avgift för eventuellt böcker och annan kursmatrial. Hände likadant me mig när jag körde på en trafikskola och i början ville de inte ge tillbaka pengarna men sedan gjorde de det efter att man har en lång disskusion med de.

Ett annat tips är att du inte ska stressa med körkortet, kör i lagom takt så att du känner att du utvecklas och att du tycker att de e kul.
Gäst 2011-11-01 16:28 ! Citera #
Absolut inte!
Jag kör bara på trafikskola, och jag får köra hur många lektioner jag vill. Till exempel den här veckan, då har jag bokat 3 stycken dubbellektioner, alltså 45x6 och de säger ingenting.

Förra skolan jag körde hos, där boka de upp mig för 2 dubbellektioner i veckan 40x2. Jag tycker att det låter väldigt konstigt att du inte får boka dubbellektioner, samt kör så lite som du gör. Kunskapen hinner försvinna till nästa lektion, det gäller och hålla igång, tycker så synd om dig som har så många lektioner kvar hos dem, kan du inte ta tillbaka pengarna för de lektioner du har kvar?
Det är ju inte direkt gratis och köra på trafiksskolor nu för tiden.
Speciellt om man är nybörjare och kör på trafiksskola, minst 20min går åt att prata och visa saker och ting, dyrt!
Gäst 2011-12-25 15:48 ! Citera #
Det låter konstigt att du inte skulle få välja själv hur många gånger du ska köra i veckan. Men det kansek beror på att de bara har en bil och har råkats att boka in för många elever under samma period. Förhoppningsvis löser det sig för dig!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor