Att vara övningskörselev kan både vara svårt och stressigt; och det är ju inte så att övriga (och väldig hetsiga) medtrafikanter gör saken mycket lättare…
Ett vanligt scenario är att man blir omkörd eftersom man har en stor grön (eller röd) övningskör-skylt där bak. Detta tycker jag är helt okej till stort del, eftersom att som övningskörselev är man kanske ovan, stressad och vet inte riktigt hur allt funkar ute i trafiken än kanske – vilket resulterar till att man kanske kör något saktare än övrig trafik.
Vad jag vill kritisera är hetsiga och prestigelystna medtrafikanter som gör vad som helst för att få köra om en övningskörsbil – även om denne inte tjänar mer än ett par meter.
Ta vad som hände mig förra veckan tillexempel. Då kommer vi och kör i centrala Jönköping när plötsligt en hetsig och prestigelysten förare i sin nya ”lyxbil” kör om och lägger sig PRECIS framför vår bil så jag näst intill måste tvärnita.
Bilen tjänade ingenting på att köra om. Bara att ”våga utmana” en körskolebil…
Vad kan man göra åt detta problem? (För det är faktiskt ett problem, särskilt när detta inte var första gången det hände…)
Hur ska vi få dessa förarna att inse att dem inte kan göra ”hur dem vill”, att dem måste ta mer hänsyn i trafiken? Sluta leka runt och låtsas som att de vore racerförare allihopa..!!
// Wookiiee