Start > Körkortsforum > Hetsade medtrafikanter

Hetsade medtrafikanter

Gäst 2011-08-20 15:22 ! Citera #
Att vara övningskörselev kan både vara svårt och stressigt; och det är ju inte så att övriga (och väldig hetsiga) medtrafikanter gör saken mycket lättare…

Ett vanligt scenario är att man blir omkörd eftersom man har en stor grön (eller röd) övningskör-skylt där bak. Detta tycker jag är helt okej till stort del, eftersom att som övningskörselev är man kanske ovan, stressad och vet inte riktigt hur allt funkar ute i trafiken än kanske – vilket resulterar till att man kanske kör något saktare än övrig trafik.

Vad jag vill kritisera är hetsiga och prestigelystna medtrafikanter som gör vad som helst för att få köra om en övningskörsbil – även om denne inte tjänar mer än ett par meter.
Ta vad som hände mig förra veckan tillexempel. Då kommer vi och kör i centrala Jönköping när plötsligt en hetsig och prestigelysten förare i sin nya ”lyxbil” kör om och lägger sig PRECIS framför vår bil så jag näst intill måste tvärnita.
Bilen tjänade ingenting på att köra om. Bara att ”våga utmana” en körskolebil…

Vad kan man göra åt detta problem? (För det är faktiskt ett problem, särskilt när detta inte var första gången det hände…)
Hur ska vi få dessa förarna att inse att dem inte kan göra ”hur dem vill”, att dem måste ta mer hänsyn i trafiken? Sluta leka runt och låtsas som att de vore racerförare allihopa..!!

// Wookiiee
Harmonization 2011-08-20 22:20 ! Citera #
Haha, det där känner man igen! Efter att ha övningskört i ca ett år så känner jag mig numera väldigt hemma ute i trafiken. Kör säkert och håller alltid max tillåtna hastighet (såvida det inte är olämpligt), men trots att jag inte sinkar någon rent hastighet-mässigt så finns det alltid typer som bara MÅSTE köra om - endast för att den där gröna lilla skylten sitter där på bilen.

För ett par veckor sedan träffade jag på en sådan medtrafikant, som tydligen kände prestige-suget bubbla i blodet. Hans lilla lyxbil vrålade sig förbi mig, rakt över ett stort spärrområde och hela tjofräset, bara för att kunna lägga sig framför och minsann visa mig ”hur det ska gå till”. Man kan inte göra annat än skratta och hoppas att dessa människor någon gång råkar göra samma sak med en polisbil i närheten, då kanske de lär sig. ;)
Gäst 2011-08-21 07:17 ! Citera #
Det är en sak jag vill fråga bara hur skulle ni känna er att som i Frankrike det är regel när man har tagit körkort måste ha en liten skilt i 2 år så alla vet att du tagit nyligen körkort
Zofiacecilia 2011-08-25 18:17 ! Citera #
Svar på föregåendes fråga: alltså det låter knepigt, men det kan nog både va bra och dåligt. det kan vara bra för att de ser att man har nytaget körkort så de visar lite mer hänsyn, men det kan ju va dåligt för att man känner sig sämre än de andra i trafiken och oerfaren.
DaFa 2011-09-05 10:32 ! Citera #
Skulle vara intressant att se utfallet om polisen slängde på en grön övningskörningsskylt på en av deras civilbilar.
Mycket pappersarbete den dagen!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest