Färdbroms:
När det gäller fotbromsen så gäller följande
u ska kunna trycka ner fotbromsen ungefär halvvägs, den ska inte fjädra tillbaka då kan det finnas en läcka i systemet. Om
bromsen inte skulle ge något motstånd jämför med andra pedaler så är det något som är fel.
När du sedan startar bilen så och har foten bromsen så bör du känna att den sjunker långsamt när du trycker ned den, den liksom lättar lite från ”halvläget”.
Parkeringsbroms:
När det gäller parkeringsbromsen så kan du kolla att den inte sitter löst är slapp, du ska inte kunna trycka ned utan att trycka på knappen.
Du kan också sätta foten på färdbromsen - pedalen och släppa handbromsen och dra upp den igen och bör då höra att den liksom klickar sig/hackar sig upp steg för steg ju högre upp du lyfter den.
Om du ska beskriva bromssystemet så bör du tänka på att ta med att du ha dessa två samt vilka hur dessa fungerar, bromsklossar mot bromsskivor el. trummar och backar, att färdbromsen ofta har två system - en säkerhet för att allt ska funka samt att systemet använder bromsservo i ett hydrauliskt system som gör det enklare att bromsa.