Start > Körkortsforum > Vad får man göra på uppkörning…

Vad får man göra på uppkörningen?

ENI 2009-04-03 13:33 ! Citera #
Kan någon snälla berätta för mig vad ni har gjort på er uppkörning? jag vet såklart att det är olika men bara så att man vet vad man bör förvänta sig. kul att se om det är något som nästan alltid kommer med.
Jättetacksam för svar :)
Gäst 2009-06-10 19:27 ! Citera #
Hej! på min uppkörning så fick jag först och främst imspektera bilen själv utvändigt och invändigt lite lätt, utvändigt fick jag kolla mönsterdjupet på alla fyra däcken så att dom godkännde kraven. Sedan fick jag priva blinkers och broms-ljus. Kan även hända att man får peka ut olika delar under motorhuven, exempelvis batteri och vart motor oljan sitter, inget märkvärdigt så. Invändigt så fick jag peka ut vart blinkers, vindrutetorkar knappen satt, tutan och sånt, inte så svårt där heller. sedan fick jag ställa in min förarposition (ställa in höjden på sätet så jag satt bra). sedan var det bara att köra iväg. Antar att läraren tar folk till olika sträckor varje körning för att variera lite, men detta kan vara olika på olika uppkörningar. Sen är det väl inte så mycket mer, Lycka till! ;)
Alexandra 2009-06-24 00:55 ! Citera #
Det är väl inte så himla vanligt att man får kolla alla de där sakerna som stod i det tidigare inlägget? Jag fick mitt körkort igår faktiskt. Då hade jag teoriprovet på förmiddagen och uppkörningen en timme efter det var klart. Ställa in stolen, speglar etc är inte något som den du kör med ens ska behöva be dig om - det är en självklarhet. Jag fick sedan förklara hur bromsarna fungerar (jättekort, sa i princip bara att man trycker ner den ena och drar upp den andra) och hur man kan kontrollera att de fungerar. Backa runt hörn och parkera (köra in mellan två bilar) fick jag även göra. Vet många andra som gjort det så antar att det är vanligt. Även rondell och vänstersväng i korsning. Att köra över järnväg och motorväg vet jag att många härifrån får göra iallafall.

Det som många av mina kompisar kuggat på är väl i de flesta fall
- rondellkörning (att de har placerat sig fel, inte blinkat etc)
- kört för nära parkerade bilar (ska du köra nära så kör LÅNGSAMT)
- vänstersväng framförallt i korsning (missar att kolla noggrant åt höger)
- järnvägskorsning (glömt att växla ner till tvåan och kolla NOGGRANT för att sedan gasa över)
- uppmärksamhet (använd speglarna; händer inget speciellt framför dig så kolla backspegeln kanske var 6-7 sekund, försök få det som en vana så verkar det inte ansträngt)

Tror dock att du får göra tre ”misstag”, beror säkert på hur allvarliga de är, och ändå bli godkänd. Det ska tydligen bero mycket på hur du är som förare, hur du avsöker området och handlar. Det handlar ju om att inse att andra kan göra fel, att reglerna inte alltid fungerar till hundra procent.

Ta det bara lugnt, lycka till!
patohls 2009-06-24 14:29 ! Citera #
Speglarna ska vara oerhört viktiga. Att hela tiden ha uppsyn och visa att du har det. Så blicken-pilen-filen eller vad det är spelar stor roll. Kör lugnt o visa tydligt dina avsikter. Var lugn och tappa inte modet även om du gör ett misstag. Köra mot ett mål är också vanligt förekommande, så träna en del på det. Gärna i området där du ska köra upp.
Gäst 2009-06-29 22:27 ! Citera #
Va? jag trodde att fickparkering skulle gå bort?
E N I 2009-07-07 14:46 ! Citera #
Tack så mycket för tipsen! Nu är det uppkörning imorgon kl 8,45 i helsingborg! Jag är jättenervös :cry: Har bara kört i helsingborg 3 gånger och där där mycket trafik, ombyggnader, gå gator och branta backar. Man kan ju hoppas att kontrolanten är snäll mot mig och mina nerver :) Jag klarade iallafall teoriprovet förra veckan 58/65:D yippie!! Lycka till till mig!
Fisken 2009-07-08 19:58 ! Citera #
Hoppas på att inte få fickparkera bara ;O
Gäst 2009-08-05 19:40 ! Citera #
Hur kan man kontrollera att bromsarna fungerar, fotbromsen och handbromsen? Snälla berätta.

Alexandra
Det är väl inte så himla vanligt att man får kolla alla de där sakerna som stod i det tidigare inlägget? Jag fick mitt körkort igår faktiskt. Då hade jag teoriprovet på förmiddagen och uppkörningen en timme efter det var klart. Ställa in stolen, speglar etc är inte något som den du kör med ens ska behöva be dig om - det är en självklarhet. Jag fick sedan förklara hur bromsarna fungerar (jättekort, sa i princip bara att man trycker ner den ena och drar upp den andra) och hur man kan kontrollera att de fungerar. Backa runt hörn och parkera (köra in mellan två bilar) fick jag även göra. Vet många andra som gjort det så antar att det är vanligt. Även rondell och vänstersväng i korsning. Att köra över järnväg och motorväg vet jag att många härifrån får göra iallafall.

Det som många av mina kompisar kuggat på är väl i de flesta fall
- rondellkörning (att de har placerat sig fel, inte blinkat etc)
- kört för nära parkerade bilar (ska du köra nära så kör LÅNGSAMT)
- vänstersväng framförallt i korsning (missar att kolla noggrant åt höger)
- järnvägskorsning (glömt att växla ner till tvåan och kolla NOGGRANT för att sedan gasa över)
- uppmärksamhet (använd speglarna; händer inget speciellt framför dig så kolla backspegeln kanske var 6-7 sekund, försök få det som en vana så verkar det inte ansträngt)

Tror dock att du får göra tre ”misstag”, beror säkert på hur allvarliga de är, och ändå bli godkänd. Det ska tydligen bero mycket på hur du är som förare, hur du avsöker området och handlar. Det handlar ju om att inse att andra kan göra fel, att reglerna inte alltid fungerar till hundra procent.

Ta det bara lugnt, lycka till!
JoeThePlumber 2009-08-05 21:17 ! Citera #
Färdbroms:

När det gäller fotbromsen så gäller följande:Du ska kunna trycka ner fotbromsen ungefär halvvägs, den ska inte fjädra tillbaka då kan det finnas en läcka i systemet. Om bromsen inte skulle ge något motstånd jämför med andra pedaler så är det något som är fel.

När du sedan startar bilen så och har foten bromsen så bör du känna att den sjunker långsamt när du trycker ned den, den liksom lättar lite från ”halvläget”.

Parkeringsbroms:

När det gäller parkeringsbromsen så kan du kolla att den inte sitter löst är slapp, du ska inte kunna trycka ned utan att trycka på knappen.

Du kan också sätta foten på färdbromsen - pedalen och släppa handbromsen och dra upp den igen och bör då höra att den liksom klickar sig/hackar sig upp steg för steg ju högre upp du lyfter den.

Om du ska beskriva bromssystemet så bör du tänka på att ta med att du ha dessa två samt vilka hur dessa fungerar, bromsklossar mot bromsskivor el. trummar och backar, att färdbromsen ofta har två system - en säkerhet för att allt ska funka samt att systemet använder bromsservo i ett hydrauliskt system som gör det enklare att bromsa.
Gäst 2009-08-06 00:15 ! Citera #
Det som gäller med parkerings bromsen är att du ska testa så att den verkligen tar, tex att du lägger i 1:ans växel och släpper försiktigt på kopplingen samtidigt som du har lite gas, du bör stå stilla om handbromsen är dragen ordentligt, det är det de har som krav när man testar parkeringsbromsen :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I går 20:00
3
2024-11-20 20:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov