Start > Körkortsforum > Luras vid uppkörning

Luras vid uppkörning

Gäst 2011-08-04 17:56 ! Citera #
Hej!
Jag undrar om det är tillåtet att personen som man kör upp med får ”lura” dig när han/hon säger till dig vart du ska köra? Som t.ex. att han/hon har rätt att säga till mig att svänga i på en gata där det egentligen är förbjudet att köra in bara för att se om jag var medveten om att det var förbud mot infart där eller inte?

Tack!
inspektörn 2011-08-04 18:51 ! Citera #
Det är förbjudet att luras!
Inspektören skall skapa så goda förutsättningar för prov som möjligt!
Det här ryktet har antagligen startats av någon som inte har haft koll på reglerna och trott att inspektören har lurat dom!
Harmonization 2011-08-04 18:52 ! Citera #
”Nej, det får de inte.

Det kan dock hända att det efter en korsning är förbjudet att fortsätta rakt fram, inspektören säger ju inte att du ska köra rakt han säger bara när du ska svänga. Här måste du alltså vara uppmärksam på förbuds- och påbudsskyltar efter korsningar.

Skulle inspektören säga att du ska svänga in på en förbjuden gata så är det han som gjort fel och då ska han hjälpa dig tillbaka på rätt väg.”

----

Taget från klarauppkorningen.nu/myteromuppk.htm

Sedan så vet jag ju inte om faktan från den här sidan går att lita på till 100%. Det skulle vara intressant att höra efter med folk som kört upp, då jag själv har uppkörning om ett par veckor och har grubblat över det här med luriga inspektörer... :?
inspektörn 2011-08-04 21:35 ! Citera #
Intressant länk!
Alla borde läsa och begrunda!
Kristian 2011-08-06 19:53 ! Citera #
En kille berättade en gång att någon blev lurad till att vända bilen i en parkering medan uppkörningsläraren skulle kasta brev i en brevlåda.
Och han blev underkänd pga det.

Men det är säkert bara en myt ^^
TildaSkoog 2011-08-10 19:37 ! Citera #
Jag har läst allt på länken, och det låter ju vettigt.. men har hört av en kompis att när hon körde upp så försökte handläggaren ”tvinga” henne att köra in på enkelriktad gata. Hon sa emot flera gånger men han envisades som bara den.. Hon gjorde inte som han sa utan svängde åt det enda tillåtna hållet. När hon var klar så berömde han henne! Det är väl att luras?!
inspektörn 2011-08-10 20:48 ! Citera #
Tilda, det där är en vandringssägen!
Jag har hört den flera gånger i lite olika versioner!
Gäst 2011-08-15 10:17 ! Citera #
Jag har hört att handläggaren kan säga t.ex Sväng här och på gatan är det körförbud. Jag har aldrig hört att man inte får luras, men hoppas att det är så :D
yaya 2011-08-15 13:08 ! Citera #
Kan tycka att det är bra med små tester så man lär sig vara observant vid en uppkörning har man ju så pass mkt koll, för då ska man ju vara mogen att bege sig ut i trafiken.

Men att luras borde inte vara tillåtet.
Gäst 2012-05-17 10:34 ! Citera #
Vet inte om det kan komma på uppkörningen, men när jag övningskör med min pappa så ber han mig ibland att tex svänga in på en enkelriktad gata, bara för att testa om jag hänger med.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 18:00
2
I dag 13:14
8
I dag 00:25
3
I går 23:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov